Dakar 2021 se blíží. Martin Macík, František Tomášek a David Švanda, z posádky kamionu týmu Big Shock! Racing, dostali zprávu, že je pořadatelé Dakaru zařadili mezi prioritní jezdce, což znamená, že budou během závodu důkladněji sledováni. Jde o další z novinek v současném turbulentním vývoji. Navzdory okolnostem však tým Big Shock! Racing zůstává stabilní, neplánuje žádné zásadní změny, sází na prověřené stroje a osvědčený tým. V sedlčanských dílnách celý rok probíhaly práce na vylepšení Karla, kamionu Iveco, který v lednu vyrazí podruhé na Dakar, nově s automatickou převodovkou a startovním číslem 503.
Nemění se ani sestava v kabině kamionu a známé tváře zůstávají také v partě ostřílených týmových mechaniků. Přesto se poslední rok nedá srovnávat s žádnou z předcházejících sezón. „Nečekané změny tým přiměly upravit plán testování, ale paradoxně přinesly také čas navíc. Ten byl kompletně využit právě k práci na kamionu. I díky těmto okolnostem můžeme pár dní před odevzdáním Karla pro plavbu do Džiddy potvrdit, že technická příprava nikdy nebyla důkladnější,“ říká David Švanda, palubní mechanik. Na Dakar 2021 bude 20 členů týmu Big Shock! Racing odjíždět s přesvědčením, že udělali maximum pro to, aby se podařilo vylepšit letošní 5. místo.
Prioritní česká posádka: elektronický roadbook a kamery v kabině
Martin Macík už od pořadatelů dostal informaci, že členové jeho posádky budou zařazeni mezi prioritní jezdce. Ti by měli mít v kategorii kamionů startovní čísla 500-508 a budou během závodu přísněji sledováni, například kamerami v kabině nebo elektronickými roadbooky. „Na elektronický roadbook jsem zvědavý, zatím jsem ho viděl jen na obrázku a mám pár otazníků. Papírovou verzi jsem mohl mít v ruce, elektronický bude napevno přidělaný. Chci věřit, že do něj dobře uvidím, i když zrovna poletíme vzduchem,“ říká navigátor František Tomášek.
Další informace se posádka dozvěděla z dnešní tiskové konference. Potěšilo, že Česká republika opět patří mezi země s nejsilnějším zastoupením. Odtajněná trasa čítající 12 etap povede místy, z nichž část už závodníci znají z předchozího ročníku. Tentokrát se ale pojede v protisměru a jezdce čeká slušná porce 4767 ostrých km. V plánu jsou tři těžké etapy na závěr. A zdá se, že ubyde přejezdů, což týmy ocení.
Pilot Martin Macík k novinkám říká: „Trasa vypadá dobře. My si nejvíc přejeme, aby byl další ročník náročný. Chceme, aby byl drsný technicky, fyzicky i navigačně. Užíváme si, když je Dakar takový, jaký má být. A podle posledních zpráv to vypadá nadějně.“
Týmová karavana vyráží do přístavu v Marseille
Vše je už nachystáno. Před pár dny byly dokončeny poslední úpravy na týmovém kamionu. Poté, co v něm otec a syn Macíkovi absolvovali testovací jízdu, Martin starší poznamenal: „V rychlejším závoďáku jsem ještě nejel.“ Všem, kteří šéfa týmu znají a vědí, že chválou zbytečně neplýtvá, bylo jasné, že Karel jede opravdu dobře. Kamion také dostal startovní číslo 503, úspěšně prošel STK, navigátor František Tomášek si v kabině doladil držáky na roadbook a Karel byl definitivně připraven.
V týmové flotile nově přibyl ještě servisní Liaz, poslední model, který sjel z výrobní linky. Ten poveze náhradní díly pro tým Big Shock! Racing a také pro podvozek holandského vozu, vyrobený v sedlčanských dílnách, pro jezdce Maurika van den Heuvela. Do servisního MANu bylo vyrovnáno všechno nářadí, do bydlíku si každý z týmu nastěhoval zavazadlo s výbavou na 14 perných lednových dní.
Už v pondělí týmová karavana vyjede směr Marseille, kde se nalodí na trajekt do Džiddy. V přístavu tentokrát neproběhnou klasické technické přejímky. O ty se postarají organizátoři sami a týmům pouze oznámí, co bude nutné v lednu v Džiddě dořešit.
Vše se zatím vyvíjí slibně, technika je připravena, všichni účastníci výpravy našli pasy, vyfasovali povinné očkování proti chřipce a těší se na Dakar!