Města nejsou nafukovací, ale všechna se i tak musí vypořádat s nárůstem počtu aut, chodců a cyklistů. Cesta k tomu, jak veškerý nárůst dopravy vyřešit bývá různá. Vzhledem k tomu, že je potřeba vzít v potaz bezpečnost těch nejzranitelnějších účastníků provozu, jsou bohužel často terčem různých řešení v podobě omezení a zákazů motoristé. A nejinak je tomu v Paříži.
Tamní radnice se rozhodla, že už dále nehodlá tolerovat stále narůstající oblibu SUV ve městě. Proto nejspíš už od začátku příštího roku bude majitelům těchto vozidel účtovat více za parkování. Zajímavé ale je, že elektromobily (včetně SUV) a auta pro velké rodiny, budou mít naopak parkování zdarma.
Nové opatření schválili pařížští radní už minulý měsíc, nicméně detaily zatím neprozradili. Jediné, co potvrdili, je fakt, že při posuzování toho, zda vozidlo spadá do kategorie SUV bude brána v potaz jeho hmotnost, velikost a objem motoru. Pařížská radnice totiž SUV vnímá jako nebezpečná a těžkopádná, navíc zbytečně zabírají moc místa.
Terrible signe des temps, les citadines disparaissent progressivement au profit de véhicules plus gros, moins adaptés à l'urbain.
"la Fiesta souffre (…) notamment des SUV qui ont désormais la préférence du public".
Pas merci aux constructeurs d'avoir créé ce besoin absurde https://t.co/cczpMVsbBN
— Fred Badina Serpette🌻♻️ (@fredbadina) July 10, 2023
Pařížský radní Frédéric Badina-Serpette k tomu řekl: „Chceme ve městě změnit ceny parkování tak, aby byly nastaveny dle hmotnosti a velikosti auta. Zdůraznil také, že za poslední čtyři roky vzrostl počet SUV v Paříži o 60 %. Nyní tak tato auta tvoří 15 % z 1,5 milionu vozidel, která jsou každý večer v Paříži zaparkována. „Je to absurdita! Tato auta jsou ve městě nepoužitelná a nebezpečná. Jde také o otázku bezpečnosti provozu,“ řekl Badina-Serpette a na svém twitteru ironicky poděkoval výrobcům aut, kteří prý za tento trend mohou.
Náměstek primátora odpovědný za veřejný prostor a politiku mobility David Belliard řekl, že SUV jsou v městském prostředí nesourodá. „Neexistují tu žádné prašné cesty, žádné horské silnice. SIV jsou v Paříži absolutně k ničemu. Nejhorší na nich je, že jsou to vozidla nebezpečná, zbytečně těžkopádná a jejich výroba i provoz využívá až příliš mnoho zdrojů,“ poznamenal Belliard.
K novému plánu se vyjádřil Pierre Chasseray, mluvčí skupiny 40 millions d’Automobilistes, která naopak bojuje za řidiče. Ten zdůraznil, že by si politici měli uvědomit, že SUV a ostatní velká auta kupují hlavně rodiny. Často tak mění dvě malá auta za jedno velké.