LED světelné zdroje dnes vládnou světu, nacházejí se v budovách, ale i v autech. Dnes už existují i legální LED žárovky do hlavních světlometů, které lze vyměnit za původní halogenové žárovky. S parkovacími žárovkami to ale legální nebylo, protože tyto LEDky neměly homologaci. To už teď také neplatí a i do parkovacích žárovek můžete namontovat LED žárovky.
Do světlometu nelze nainstalovat jen tak nějakou LED žárovku, protože ty zpravidla nemají platné homologace pro provoz na pozemních komunikacích. Na parkovací žárovky se ovšem policisté a často ani STK nesoustřeďují, protože vlastně nijak neoslňují ostatní řidiče. Na rozdíl od LEDek do potkávacích světlometů. S těmi ovšem policie na silnici nic nezmůže, musela by auta s podezřením na užití nehomologované LED žárovky poslat na STK, ale žárovku může řidič po cestě vyměnit za původní halogenovou. Náklady na provedení STK by pak řidiči musela policie uhradit.
Stejně jako už existuje řešení pro instalaci LEDek do potkávacích světlometů, existují už i žárovky s paticí W5W, které se hodí i do parkovacích světel. Jde o LED „žárovky“ Osram Night Breaker LED W5W, které mají homologaci i pro provoz na pozemních komunikacích. Schváleny jsou pro použití ve všech 12V vozidlech, přičemž je lze použít v předních světlometech překrytých čirým sklem (užití jako parkovací světlo, obrysové světlo), v osvětlení registrační značky, ale i do vnitřního osvětlení. Navíc na rozdíl od LED pro hlavní světlomety není třeba kontrolovat kompatibilitu s jednotlivými modely aut.
Montáž je jednoduchá, stačí jen původní žárovku vyměnit za novou LEDku. Nemusíte přitom řešit ani polaritu. Barevná teplota LEDek je až 5700 Kelvinů, což je jasně bílé světlo. Světelný výkon je až 50 lm a ve srovnání se standardními žárovkami spotřebují tyto LEDky až o 80 % méně energie.
Instalace do auta se nemusíte bát ani v případech, kdy má vaše auto hlídání prasklých žárovek. Tyto homologované žárovky totiž mají tzv. LEDriving Canbus Control Unit LED CCU01, díky čemuž dávají řídícím jednotkám správné hodnoty.
Ale vy jste nepsal nic o železničním přejezdu. 😉
Jo, jste odborníci.. pokud je vyměněna halogenová žárovka za led v potkávacích světlech, u světel MUSÍ být nalepen štítek s homologací té ledky. Pokud tohle chybí, netřeba posílat vozidlo na STK.
Takovych stitku mi vyrobi prumerna reklamka desitky co tam mas dal ty odborniku
Je uplne jedno jestly je homologovana nebo neni kdyz ma blbe serizene svetla tak i homologovana led reze do oci stejne jako nehomologovana tak proc resej homologaci zarovka jako zarovka vse je na nastaveni a serizeni svetlometu
Vy jste ten článek asi nečetl. Není o potkávacích, ale o parkovacích (obrysových) světlech. Jsem za něj rád, neboť v r.2022 jsem s tím měl u svého roadsteru docela na STK problém. Tak letos uvidím. Článek si beru na STK sebou:-) Samozřejmě mám Osram Night Breaker LED W5W.
No až na to že vůbec. Samozřejmě že i homologovaný žárovky musíte seřídit, ale rozhodně výsledek nemusí být stejný ani šmahem, protože záleží na konstrukci té žárovky…
Kdybyste viděl, jak manželce na stk krásně seřídíli světla, jedno ok a druhé svítí někam do mraků…
U parkovaček vzhledem k intenzitě světla je to víceméně jedno, ale u hlavních světlometů rozhodně nikoliv. Evidentně naprosto nic nevíte o optice světlometů a jejím vztahu k použitým světelným zdrojům. Není to tak jednoduché, jak si myslíte, protože jste neznalý laik. Homologace zaručuje, že LED zdroj světla je kompatibilní s optikou světlometu a má shodnou vyzařovací charakteristiku, jako původní žárovka. Tento parametr je klíčový a nehomologované ledky jej zpravidla nesplňují, takže pak světlomet může svítit jinak, může mít jiný rozptyl paprsků, než by měl a samozřejmě oslňuje, aniž řidič oslňujícího vozidla něcoozná. Nahradit žárovku ledkou v světlometu není jako totéž provést v pokojovém svítidle.
Vy asi patříte k těm řidičům kteří vůbec netuší, že auto nějaká obrysová světla má. Ale nezoufejte, je Vás takových asi 379%.
Skol.
Ty parkovačky nevím, ale ty homologované potkávačky s těma obyč číňanama nejdou absolutně srovnávat.
Rozmohl se nám tady takový nešvar. Málokdo přepíná při stání na parkovačky. Na to by se pomáhači a chrániči měli zaměřit.
A proč přepínat,je to snad povinný,neni tak si trhni,a jdi buzerovat starou .
Budete se divit ale při stání u železničního přejezdu kdy jsou stažené závory je to povinné-vraťte řidičák a jděte si buzerovat starou.
Tady se rozčilujete a pak jak trubka akorát svítíte ostatním do ksichtu..
Ano, je to přímo v zákoně napsaný. Takže vraťte řidičák 🤦♂️
Jak zde komentují jiní, je povinost na žel. přejezdu přepnout potkávací světa na parkovací. Je opravdu zážitek čekat večer na průjezd vlaku, když proti vám stojí auto s rosvícenými potkávačkami ( ještě když stojí na hrbu) a před vámi auto s řidičem , kterému svítí brzdová světla.
Chytré. A jak to mám udělat. ? Když zapnu motor, rozsvítí se potkavacky.
Asi sotva rozsvítí se jen denní svícení a přepinačem světel i potkavačky mužete přepnout z hlavních na parkovačky , akorat že vy to vubec asi nevíte že tam vpravo od volantu takový kulaty přepinač na tohle je !
Záleží na značce vozu, jestli máte koncern, u vozidel nevybavených led denním svícením je toto realizováno automatickým rozsvícením potkávaček po nastartování (ale nesvítí přístroje), je-li přepínač světel v poloze vypnuto. Stačí přepnout na další polohu parkovačky, kdy potkávačky zhasnou a rozsvítí se přístroje. A ještě další třetí poloha je pak jízda v noci, tzn. potkávačky plus přístroje. Tak to má třeba Seat.
Normálně přepneš přepínač z auto na parkovací světla.
Ti víš že jo, Sifóne.
Někdy to není tak jednoduché. Třeba nové Fiaty nemají na přepínači světel klasické polohy vypnuto, obrysové, hlavní, ale jen vypnuto a hlavní, přičemž v poloze hlavní svítí při běžícím motoru (nebo aspoň zapnutém zapalování) klasicky reflektory a obrysové se rozsvítí až tehdy, pokud ponechám polohu hlavní, ale je nutno vypnout zapalování a tedy i motor. Není tedy možný stav, kdy vozidlu běží motor a svítí pouze obrysová světla.
Normální W5W stojí 10 Kč, LED W5W stojí přes 200 Kč. Jasně, dám si tam LED, protože chci být za frajera. 😆
A LED z Číny stojí 2 Kč.
Kvalitní W5W led, byť nehomologovaná, s příkonem 1W, plně nahrazující a možná i lehce překračující v intenzitě světla standartní 5W žárovku, stojí 40 – 50 Kč. Pochopitelně od led za 10-20 Kč nemůžu čekat vůbec nic, kvalitu, životnost, jas.