predni_svetla

Řidiči si oblíbili levné LEDky z Číny, ale často s nimi oslňují ostatní. Policie s tím nemůže nic moc dělat

Autor: Anina Russová - Zdroj: Policie ČR, Osram - Foto: Pavel Srp - 12. 1. 2024


Fenoménu LED žárovek a LED světel si nejde nevšimnout. Automobilky dnes už jiné než LED světlomety takřka nevyrábějí, a tak se není co divit, že se i těm řidičům, kteří mají halogeny, zachtělo držet krok s dobou. Jenomže kvalitní – a hlavně schválené – LED žárovky nejsou úplně levné. LED verze schválených žárovek H7 se cenově pohybují i kolem 3000 Kč za pár. Řada řidičů kvůli tomu sáhne po levnějších verzích prodávaných především na čínských e-shopech. Vystavují se ovšem riziku pokuty a omezení technické způsobilosti svého auta, ale také často oslňují ostatní řidiče, protože levné LED žárovky nemají často zdroj světla v tom místě, na které byly světlomety konstruovány. Rozdíl i jen milimetr už může znamenat oslňování protijedoucích řidičů. Faktem ale je, že kontroly těchto žárovek nejsou ze strany policie nijak plošné.

Pokud jste i vy zatoužili mít LED v osvětlení auta, pak důrazně doporučujeme sáhnout po osvědčených značkách, které jsou dostupné i v České republice. V celé EU jsou legální LED žárovky pouze od značek Osram a Philips. Obě společnosti nabízejí LED varianty žárovek H7 i H4, ale nejsou pro všechna auta. Musejí se homologovat jednotlivě pro každý model.

Pokud si takové žárovky pořídíte, nemusíte nic nechávat zapisovat do velkého techničáku. Je ale nezbytné mít na světlometech vylepený štítek s uvedeným číslem schválení, který je dodávaný v balení spolu s LEDkami. Právě podle toho policie při případné kontrole pozná, že máte žárovky homologované. Pamatujte, že po montáži, kterou můžete zvládnout i svépomocí, je nezbytně nutné nechat světlomety seřídit.

Do předních světlometů už lze legálně instalovat LED žárovky namísto halogenových i v ČR

Z výše popsaného je jasné, že jakákoliv jiná verze LED žárovek, než jsou ty od společností Osram a Philips, nejsou schváleny pro provoz na pozemních komunikacích v EU, potažmo v ČR. K tomu mohou nadělat paseku v elektrice auta a jak už jsme zmínili, také oslňovat protijedoucí řidiče. Policisté by se na to měli zaměřovat, ale jak nám vysvětlila Hana Rubášová z Policejního prezidia, takové technické kontroly aut „může provádět jen proškolený policista, který má v tomto ohledu odborné znalosti a je schopen přestupkové jednání hodnověrně zjistit a zaznamenat.“

K tomu má ale policie možnost vozidlo, které podle nich nesplňuje technické standardy, poslat na technickou kontrolu. Tam pak je možné přijít o technickou, a to do doby, dokud nebude sjednána náprava.

Štítky: , , , , ,

33 názorů na “Řidiči si oblíbili levné LEDky z Číny, ale často s nimi oslňují ostatní. Policie s tím nemůže nic moc dělat”

  1. Protože prodávat se smí všechno, bude tu vždy skupina lidí, kteří budou tvrdit, že to je v pořádku, protože to svítí lépe.
    Viz modrá zelená fialová či žlutá barva obrysových světel. Také modré vysokoteplotní halogenové žárovky s intenzivnějším svícením.
    Bohužel i tyto v ČR nezákonně používané typy prodávají renomovaní výrobci. I ti, kteří dnes brojí proti laciným žárovkám z Číny. Pokud tedy nejezdíme jen na vlastním okruhu používejme to co je legální.
    Pokud se policie zaměří na svícení, zjistí, že na tom mohou být lepší tržby než na měření rychlosti. Viz střešní přídavná dálková světla na kamionech, používání mlhovek, protože vyměnit prasklou žárovku jsme líní …

    1. Policie může už teď poslat auto na TK a řidič by měl tvrdý chléb s nehomologovanymi ledkami.

      1. Zkusil jsem vyměnit obrys za led u BMW e39 a jednotka mi hned hlásila chybu (nižší spotřeba) tak jsem to vyhodil a dal tam co tam patří.

    2. Používání předních mlhových světel není dáno zákonem kdy smí a nesmí být zapnuté jako to je u zadních mlhových světel. Přední mlhová světla můžete mít zapnuté nonstop dle libosti.

      1. Asi neznáš vyhlášku o používání předních mlhovkách,běž do autoškoly se zeptat a potom piš recenze.

  2. Cinsky = oslnuji evropsky = nejskvelejsi, protoze maj certifikat. To ti Cinani musi byt poradne presny, aby omylem nevyrobili zarovku, ktera neoslnuje:) Ruzny ty adaptivni svetlomety, automaticky prepinani dalkovych svetel, automaticky denni/potkavaci taky v praxi oslnuji ci nesviti, ale v laboratornich podminkach prosli bez zavad, takze jsou hrozne moc bezpecny, certifikovany, schvaleny a tudiz svaty. Zadny auto, ridic ani vyrobce (cinsky nebo jiny) neni stoprocentni a kdo je trochu ridic (ne jen cestujici za zavolantem) vi co muze ocekavat od ostatnich a kam smerovat pohled, kdyby ten protijedouci nahodou treba jen neprepnul dalkovy, mel v kufru paletu cihel a neprestavil sklon svetel, atd. Prakticky je mi jedno, jestli me oslnuje cinska nebo osram zarovka.

    1. Když jsem omylem osňoval čínskýma ledkama, tak mě policajti dvakrát problikli. Samozřejmě jsem ihned po tom, co mě to došlo sjednal nápravu a seřídil světlomety dolů. Moje auto nebylo dělané na denní svícení a normální žárovky žerou baterku a opalují spínač. Nemyslím si že teď nekoho oslňuji, rozhodně míň, než jakékoliv SUV.

  3. Můj Moskvič 2140, r.v. 1973, měl lehce poškozenou zadní sdružené svetlo. Kousek žárovky bylo vidět a dle příslušníka dopravního odd. Veřejné Bezpečnosti jsem mohl oslňovat řidiče jedoucí za mnou. Psal ae rok 1989 a já dostal pokutu 50.- Kčs. Bylo mi 21 let a měl jsem řidičák snad půl roku. Dneska se proti mě vyřítí dvojková oktávka s ledkami ve světlech a já jsem nucen téměř zadtavit, protože vidim h.vno. asi tak. V Německu by Vám to policajti vyrvali z tech světel a nenechali Vás odjet. Kolegova zkušenost…

  4. Mě takovýhle lidí s Čínskýma náhradama vytáčej,dávám jim tam dálkové,snad se pronbudí.Oslňuje to hodně.

    1. Osram i Philips jsou ovšem vyráběny výhradně v Číně. Samozřejmě s milimetrovou přesností jak to umí jen čínské děti v jejich fabrikách.

  5. nic se nemá přehánět,tak asi tak,bez problémů lze upgradovat na led pouze jeden typ světlometů a to H7 s čirou optikou(vypadá jako xenon ale není to xenon,je tam H7)
    ostatní H7 světlomety svítí na prd s čímkoliv a s ledkami oslňují.Osobně mám jak homologované Philips,tak i čínské led a hádejte dvakrát,které svítí lépe?Samo,že čínské,to nám jen někdo zase něco nutí za hodně peněz a vše ostatní je špatně.Tak hodně zdaru!

  6. Těchto exotů je čím dál víc .. když ho potkáte na horizontu nevidíte absolutně nic .. ale co .. ja vídím ostatní jsou mi u prd***

    1. protože není takový problém to vydržet když jedeme proti sobě (alespoň u mě),ale když se takový řidič objeví za mnou a jedeme v noci po nějaké okresce. To kolikrát radši zastavím u krajnice a počkám až mě předjede. A nikdy pak na něj neblikám stejně by to nepochopil.

  7. Jen výmluvy a lži ze strany policie. Led lze osadit pouze do seznamu konkrétních vozidel a musí to být homologované ledky buď Osramu nebo Philipsu s nálepkou v motorovém prostoru. Na takovou kontrolu stačí hlídka, co umí číst v seznamu a v techničáku.

  8. Další problém je, že jsou žárovky, které Vám na obalu sdělují, že jsou homologované a při tom nejsou, ale já jako zákazník přece nebudu ověřovat homologaci výrobků, zda je aktuální…

    1. To by jste musel docist cely text, ne jen to velke homologovane🤣🤦🏻‍♂️ jde o to, ze je napsan seznam vozidel, kam se tyto zarovky muzou instalovat.

  9. Zajímavé je ,že všechna auta vybavená LED světly origo z výroby mají takový jas že oslní i tak řidiče. Normální halogenky je neprosvítí a ztratí se mi i krajnice ! To není bezpečné!

  10. Ale jde to kntrolovat, vozidlo musi mít na světle homologaci podle, k teré je možné do něj vůbec LEDku nainstalovat to zaprvé, po té musí být světlomet seřízen a na něm vylepena homolgační samolepka, která je pouze u schválených LEDek a opravdu se sama neodlepí.
    Při kontorole jedno z toho nemáš, směr vynucená STK a odebraní OTP.
    Stačí jen se na to zaměřit PČR a neřikat, že to nejde, vše jde, jen chtít.

    1. No a jaký zákon nám říká, že povinnost majitele vozidla je každý díl vozidla opatřit nálepkou že je OK ? Začne to nálepkou na světle a čím to jako skončí ? Trochu hloupost ne ?

      1. Ale tady se nebavíme o každém díle vozidla, ale o dodatečně nainstalovaném díle, který je navíc při nesprávné montáži nebezpečný dalším účastníkům silničního provozu. Co na tom nechápete? Na originálních (z továrny) světlech žádná nálepka být nemusí… Už vám to došlo?

      2. Tahle podmínka se týká jen dodatečných úprav. Pokud zůstaneš u halogenek, nic vylepovat netřeba.

      1. Hmm, takže typický český vychcánek. To mi fakt hlava nebere. Je mi z tebe a tobě podobným smutno.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru