Londýn patří mezi jednu z největších světových metropolí a už hodně dlouho bojuje s emisemi a spalinami z aut. Nejprve to tam začalo jako u nás, tedy přibýváním vyhrazených pruhů pro cyklisty či preferencí MHD. To však tamním politikům nestačilo, takže přitvrdili. A chtějí přitvrdit ještě víc.
Brzy po vyhrazených pruzích zavedli poměrně rozšířenou nízkoemisní zónu, která zahrnovala centrum města, a kam byl povolen vjezd pouze nízkoemisním vozidlům. Ani to ale nestačilo. Od pondělí 25. října 2021 byla tato zóna výrazně rozšířena, což pro řadu Londýňanů, ale i návštěvníků města znamená obrovské finanční výdaje navíc.
Zóna je skoro všude
Od pondělí je dle britských médií oblast určená jen pro nízkoemisní vozy takřka osmnáctkrát větší, než byla předtím. To má dopad na desítky tisíc motoristů, mluví se dokonce až o více než 100 000 řidičích, kteří mají svůj vůz registrován v Londýně.
Emise CO2 v roce 2020 v Evropě klesly. Není to ale jen „na papíře“?
Ultra Low Emission Zone, jak se tato nízkoemisní zóna nazývá, byla zavedena ve snaze zlepšit ovzduší ve městě. To ale znamená, že někteří řidiči budou muset denně platit poplatek 12,5 liber, tedy asi 380 Kč, za to, že se v ní pohybují. A vzhledem k tomu, že tato zóna pokrývá prakticky celý vnitřní Londýn, až na pár okrajových částí, znamená to pro město denní příjem asi 1,3 milionu liber. Kromě asi 100 000 osobních aut, se tyto poplatky budou týkat asi 35 000 dodávek a 3000 starších náklaďáků.
Ještě předtím, než byla tato nízkoemisní zóna definitivně zavedena, vypsaly úřady možnost získat šrotovné. Jenomže dle magazínu Daily Mail bylo hodně nefér. Nejen, že v něm rychle došly peníze a opravdu se nedostalo na každého, navíc bylo nastaveno tak, že stejnou částku dostali ti, kteří se zbavovali třeba jen pět let starého auta, ale i ti, kteří se zbavovali třeba 20 let starého auta.
Je to pro dobro chudších
Starosta Londýna Sadiq Khan se pak pro Daily Mail vyjádřil takto: „Pro mě je to otázka sociální spravedlnosti. Kdo podle nás trpí nejhoršími důsledky toxického vzduchu? Jsou to ti nejchudší Londýňané, u kterých je nejméně pravděpodobné, že vlastní auto. Jsou to černoši, Asiaté a další etnické menšiny. Šest z deseti takových lidí žijících v nové oblasti auto nevlastní. Nicnedělání nepřichází v úvahu, oblast, kterou jsme zónou pokryli, má téměř čtyři miliony obyvatel.“
Těm, kteří ale auto vlastní, teď nezbývá, než se jej buď vzdát a pořídit si jiné, novější, nebo se naučit žít úplně bez auta. Pokud budou řidiči auta měnit, pak si musí pořídit buď elektromobil nebo benzinový vůz, který byl registrován nejpozději v roce 2005, naftový pak s nejpozdější registrací v roce 2015.
Zcela opačný názor na situaci má bývalý kandidát na starostu Shaun Bailey. Ten řekl: „Moje máma, můj syn i já jsme astmatici. Takže souhlasíme s každým, kdo chce nějak vyčistit ovzduší. Existují však účinnější způsoby než tato zóna, která potrestá ty nejchudší z nás.“
No, to je teda drama, že do Londýna může už jen 16 let starý benzíňák, nebo 6 let starý diesel.
Kdo to zase splácal takový hrůzo článek?