Lidé se často zbytečně obávají koupě vozu, na kterém byla v minulosti uplatněna škodní událost a následná oprava. Ve většině případů totiž havárie či poškození neznamenají, že vozidlo není bezpečné a provozuschopné. Přesto je ale důležité o poškození vědět a zajímat se o to, k jaké škodě došlo a jak bylo auto opravené. Odhalit havárie a poškození lze přitom online z pohodlí domova, a to prostřednictvím systému AUTOTRACER od Cebia. Kromě informací o haváriích a poškození se lze dozvědět i výši vzniklé škody dle pojišťovny a často lze vidět i fotografie vozu po havárii. Systém od Cebia obsahuje mj. také záznamy od autorizovaných a neautorizovaných servisů.
„Problémem českého trhu je, že 99,3 % ojetých aut prodávaných na velkých inzertních portálech mají uvedeno, že nejsou havarovaná. Realita je samozřejmě jiná. U pětiletých aut je po havárii či poškození zhruba každé čtvrté, u desetiletých aut přibližně šest aut z deseti,“ informuje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která pomáhá lidem bojovat proti podvodům při prodeji aut už více než 30 let.
O haváriích je třeba vědět i kvůli kupní ceně
Zároveň ale dodává, že lidé se aut po haváriích často zbytečně obávají. „O havárií či poškození by měl kupující vědět a zajímat se o to, jak bylo auto opraveno. Ale na druhou stranu není možné, aby všichni jezdili v nehavarovaných vozech. Průměrné stáří prodávaných aut je téměř deset let, pokud by lidé měli kupovat jen nehavarované vozy, pak by nabídka značně prořídla. Výši škody je také vždy nutné porovnat s cenovou kategorií vozu a jeho aktuální cenou. Škoda 100 tisíc korun bude jiná u levnějšího auta a například u vozu vyšší střední kategorie,“ vysvětluje dále Pajer s tím, že pokud je auto kvalitně opraveno a splňuje podmínky bezpečného provozu, není důvod si ho nekoupit.
Až třem pětinám kupujících nevadí stočený tachometr. Chtějí jen slevu
Někteří zákazníci požadují patnáctileté auto bez škrábance
Podle zkušeností Martina Pajera se prodejci někdy vymlouvají na to, že auto bylo poškozeno, nikoli havarováno, a proto o poškození neinformují. „V zásadě je jedno, zda odřený nárazník či blatník někdo považuje za havárii či poškození, v každém případě by se kupující měl o tom dozvědět,“ říká Pajer s tím, že se i na Cebii obracejí lidé, kteří při prověření historie vozu odhalí poškození a vozidlo jednoznačně odmítají. „Vždy se jim snažíme vysvětlit, že to pro bezpečnost provozu ještě nemusí nic znamenat. Stejně tak pokud je v inzerci uvedeno, že vozidlo bylo havarované či poškozené, je určitě pozitivní informací, že prodejce před zákazníky nic netají a ti dopředu vědí, s čím mohou počítat. V takových případech jsou lidé podezřívaví, což jim samozřejmě nelze zazlívat, ale u desetiletého a staršího auta bez škrábance paradoxně podezřívaví nejsou,“ upozorňuje dále Pajer. Často se prý setkávají s lidmi, kteří požadují perfektní stav bez havárie či poškození i u patnáctiletých vozů. Vysoká míra podvodů je tak částečně způsobena nereálnými očekáváními ze strany zákazníků.
Pozor na „svařené“ vozy či chybějící airbagy
„U havarovaných aut se musíme zajímat o způsob provedené opravy,“ doplňuje Petr Přikryl z Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů (APPAA) a pokračuje. „Jsou funkční prvky aktivní a pasivní bezpečnosti? Byl při opravě dodržen technologický postup obvyklý v autoopravárenství, zejména při opravách pevných nosných částí karoserie, která tvoří deformační zónu automobilu v případě další havárie. Má vozidlo funkční airbagy? Pozor na vozy svařené z více částí. Ty mohou mít změněnou identitu – často po krádeži – a mohou být bez náhrady zabaveny. Pro bezpečnou koupi ojetého automobil by v každém případě měl kupující od prodejce všechny zjištěné informace obdržet v záznamu o technickém stavu vozidla. U prodejců s letitou praxí s tím problém nebývá,“ uzavírá Přikryl. Podrobný návod na kontrolu identifikátorů vozidla je součástí výpisu z historie vozidla od Cebia.
Co vše lze u vozu odhalit?
Díky výpisu z historie vozidla ze systému AUTOTRACER od Cebia, který je dostupný na www.cebia.cz, se lze kromě havárií či poškození a vyčíslení škody pojišťovnami dozvědět, zda nemá auto stočený tachometr, jak bylo servisované, jaký je skutečný rok jeho výroby a kdy bylo poprvé zaregistrováno v ČR či zahraničí, pro jakou zemi bylo vyrobeno, zda není hlášené jako odcizené či zatížené leasingem nebo spotřebitelským úvěrem, zda nebylo provozováno jako taxi, jestli se na něj nevztahovala svolávací akce výrobce, zda, jak a za kolik bylo v minulosti inzerováno či například jaká je jeho aktuální tržní cena. Data do systému poskytují pojišťovny, finanční a leasingové instituce, autorizované a neautorizované servisy a pneuservisy, policie, prodejci vozidel a autobazary, výrobci vozidel a importéři, stanice technických kontrol či inzertní a aukční portály. Prověřit si lze historii vozu s českým i zahraničním původem.