V období leden-květen 2019 bylo v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích v České republice usmrceno 178 a těžce zraněno 725 osob. V případě usmrcených osob se jedná historicky o 2. nejnižší počet, v případě těžce zraněných o historické minimum.
Z porovnání s předpoklady Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011-2020 (dále jen „NSBSP“), která si klade za cíl snižovat počet usmrcených a těžce zraněných na silnicích, vyplývá, že v uvedeném období bylo na silnicích v ČR usmrceno o 45 % více osob, než byl stanovený předpoklad. Vzhledem k uvedené skutečnosti nelze předpokládat ani v letošním roce splnění vytýčeného cíle NSBSP, tzn., že nebude usmrceno více než 362 osob.
Vysočina: nejtragičtější krajská bilance
V uplynulých pěti měsících bylo na Vysočině v důsledku dopravních nehod usmrceno již 17 osob, meziročně o 7 více (pozn. naprosto totožná bilance byla evidovaná také v Ústeckém kraji). Vysočina je tak prvním krajem, který „překonal“ vytýčený předpoklad pro celý rok 2019 již v květnu – dle NSBSP nemělo být v roce 2019 usmrceno na území kraje více než 15 osob! Detailním pohledem na jednotlivé dílčí cíle NSBSP je evidentní, že tuto bilanci do značné míry ovlivnilo nesprávné předjíždění (6 usmrcených) a nedání přednosti v jízdě (4 usmrcení), vysoký byl také počet usmrcených vinou řidičů nákladních vozidel (4 usmrcení).
„Na Vysočině přitom v uplynulých měsících proběhlo mnoho akcí, zaměřených právě na prevenci a bezpečnost v silničním provozu a další jsou plánované,“ komentuje smutnou bilanci Mgr. Tomáš Neřold, M.A.vedoucí SO BESIP MD, kterého doplňuje Mgr. Veronika Vošická Buráňová, krajský koordinátor dopravní prevence BESIP pro Kraj Vysočina: „Je realizována celá řada tradičních dopravně – preventivních programů, které cílí na všechny skupiny účastníků silničního provozu. Jedním ze základních kamenů naší práce je součinnost s Policií ČR při celé řadě dopravně – preventivních opatření. Dále během roku navštěvujeme už mateřské školy a centra, zároveň však pravidelně diskutujeme po boku seniorů„.
Senioři: 27% podíl na všech usmrcených
Stárnoucí populace (osoby ve věku nad 65 let) je jedním z dílčích cílů NSBSP, v rámci kterých je právě u této kategorie účastníků silničního provozu evidován největší rozdíl mezi předpoklady a realitou. V uplynulých 5 měsících bylo oproti předpokladům NSBSP usmrceno o 38 % a těžce zraněno o 22 % více seniorů. Nejvyšší podíl 40 % usmrcených tvořili senioři v Plzeňském kraji, v případě těžce zraněných s 30% podílem dominoval Moravskoslezský kraj. Absolutně nejvíce (7) seniorů bylo usmrceno ve Středočeském a Jihočeském kraji, těžce zraněno (23) pak v Jihomoravském kraji.
„Četnost příčin vzniku dopravních nehod se liší v závislosti na věku. Ve srovnání s ostatními věkovými skupinami, dochází u stárnoucí populace ke zvýšení četnosti nehod způsobených nedáním přednosti v jízdě. S rostoucím věkem dochází k poklesu fyzické i psychické kondice, v důsledku toho je ovlivněna zejména pozornost a reakční doba,“ říká Ing. Veronika Valentová, Ph.D., ředitelka Divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií Centra dopravního výzkumu, v. v. i. a dodává: „U stárnoucí populace je v porovnání s ostatními věkovými skupinami vyšší procento případů, v nichž účastník na vzniklou nehodovou situaci nereagoval.“