Češi si při pořízení auta častěji vybírají pohodlnější a bezpečnější vozy. Postupně tak roste i obnos peněz, který do nich investují, v průměru je to až 560 tisíc korun. Roste také popularita financování nákupu aut prostřednictvím leasingu a úvěru. Průměrná financovaná hodnota vozidla dosahuje až 380 tisíc korun, Češi nové auto splácí většinou 43 měsíců. Leasingové financování preferují především muži (75 % smluv) a nejčastěji na něj pořizují vozy nižší střední třídy.
Hitem trhu jsou automobily nižší střední třídy a SUV
Pro motoristy je při pořízení auta, financování leasingem nebo úvěrem stále více preferovanou volbou. Objem leasingového financování za první tři čtvrtletí loňského roku vzrostl o 11 %. Češi tímto způsobem většinou financují až dvě třetiny ceny auta, průměrný objem smlouvy u UniCredit Leasing dosahuje 380 tisíc korun. Auto přitom obvykle splácí 3,5 roku (43 měsíců).
„Mezi zákazníky boduje především nákup automobilů nižší střední třídy, jako Hyundai i30, Dacia Sandero, Kia Cee’d či Renault Mégane. Auta v této třídě preferuje až třetina našich klientů,“ komentuje Jaroslav Jaroměřský, obchodní ředitel UniCredit Leasing. Další čtvrtina si pak pořizuje SUV nebo terénní auto (Dacia Duster nebo Hyundai Tucson), 20 % vozidla nižší třídy (Renault Clio nebo Hyundai i20) a 12 % vozidla střední třídy (BMW řady 4).
Vlastní, nebo pronajaté auto?
Typickému klientovi s leasingovou smlouvou je 46 let a obvykle žije ve větším městě. Ačkoliv někteří řidiči stále lpí na pocitu vlastnictví svého auta, roste počet klientů, kteří chtějí auto jen dočasně využívat a po několika letech jej vyměnit za nové a lepší. Struktura klientů leasingových společností se tak postupně mění v prospěch mladší generace. „Leasingové financování využívají především stále více dnešní třicátníci a mladé rodiny,“ říká Jaroměřský. Jako pohodlné rodinné auto proto nejčastěji volí kombi nižší střední třídy. To splňuje všechny požadavky na kvalitní a bezpečné rodinné vozidlo za atraktivní splátku, která výrazně nenaruší rodinný rozpočet.
Nic neřešit a jet? S operativním leasingem to jde bez starostí
Otočit klíčkem v zapalování, nastartovat a jet. Klienti neřeší povinné ručení ani havarijní pojištění, papírování okolo nového auta a vůbec se nemusí starat o servis nebo o přezutí na zimu. Obliba operativního leasingu mezi řidiči stále roste. Za stálou měsíční platbu získává klient kromě svého vysněného auta i balíček doplňkových služeb. „Mnoho našich klientů začíná auto vnímat spíše jako službu než majetek. Místo toho, aby museli řešit všechny starosti s vlastnictvím vozidla a jeho údržbou, si spíše chtějí užívat bezstarostný pocit z jízdy. Tomu jde vstříc právě operativní leasing, se kterým mohou své auto častěji měnit a pokud si připlatí, tak za ně leasingová společnost vyřeší i údržbu auta, výměnu pneumatik a mnoho dalších doplňkových služeb,“ vysvětluje Jaroslav Jaroměřský.