Skoda-assistance-asistencni-sluzba-odtahova-sluzba

Která auta vás nejčastěji zradí na silnici? A jsou spolehlivější elektromobily nebo spalovací motory?

Autor: Petr Pilný - Zdroj: ADAC - Ilustrační foto: Škoda - 19. 4. 2025


Německý autoklub ADAC opět zveřejnil statistiku asistenčních zásahů, které musel provést k rozbitým autům přímo na silnicích. Tahle detailní statistika, kterou zveřejnil ADAC začátkem dubna, přibližuje spolehlivost různých aut. Výsledky nejsou příliš radostné, protože počet zásahů se v roce 2024 vyšplhal na rekordních 3,63 milionu. To znamená téměř 10 tisíc výjezdů denně, což je meziroční nárůst o 2,6 %.

Nejčastější poruchy: opět startovací baterie

Nejčastějším důvodem problémů, kdy řidiči „žluté anděly“ potřebovaly, zůstává stále stejný. Je jím vybitá startovací baterie (klasická 12V autobaterie), která byla příčinou téměř 45 % všech výjezdů. Tento problém se týká jak vozidel se spalovacími motory, tak i elektromobilů – ty totiž také používají klasické 12V autobaterie, protože jimi napájejí palubní elektroniku (infotainment, světlomety, klimatizaci, …). Zásadní rozdíl je však v tom, že u elektromobilů dochází k jejímu častěji vybíjení kvůli „probuzení“ přes mobilní aplikace nebo chybnému propojení mezi trakční a startovací baterií.

Druhou nejčastější příčinou poruch byly závady na motoru nebo elektronice řízení motoru (22,1 %), a třetí pak problémy s alternátorem, startérem či elektroinstalací (10,6 %). Významnou část tvořily také defekty pneumatik (8,8 %) a nefunkční zámky či imobilizéry (6,9 %).

Elektromobily: méně poruch, ale víc výjezdů

Ačkoliv se počet výjezdů k elektromobilům meziročně zvýšil o 46 % (na celkem 43 678 zásahů), ADAC upozorňuje, že to není tím, že by snad byly o tolik poruchovější, ale odpovídá to rostoucímu počtu těchto vozidel na silnicích. Statisticky jsou totiž prý elektromobily stále spolehlivější než auta se spalovacími motory. Například u dvouletých až čtyřletých aut se spalovacím motorem zaznamenal ADAC statisticky průměrně 9,4 poruchy na 1000 aut, zatímco u elektromobilů to bylo jen 3,8 poruchy. U čtyřletých aut byl rozdíl ještě výraznější: 12,9 u spalovacích aut, ale „jen“ 8,5 u elektromobilů.

Důvodem vyšší spolehlivosti elektromobilů je zejména jejich jednodušší konstrukce a méně pohyblivých mechanických součástek (hlavně právě v motoru), což riziko závad snižuje.

Tohle je 15 nejporuchovějších ojetin podle TÜV Reportu. Těmto autům byste se měli při koupi vyhnout

Která auta jsou nejporuchovější?

Z aktuálního žebříčku ADAC, který zahrnuje 159 modelů z let 2015–2024 a celkem 20 značek, vyplynulo několik zajímavých faktů. Největším z nich bylo zhoršení spolehlivosti vozů značky Toyota – modely jako C-HR, RAV4, Yaris a Yaris Cross zaznamenaly v roce 2024 více výjezdů. Opět to bylo ale zejména kvůli autobaterii. Celkově však například Toyota C-HR z roku 2020 dosáhla indexu poruchovosti 63,1 na 1000 vozidel.

Spolehlivostí neoplývají tradičně ani některé modely značek Ford, Opel, Volkswagen, SEAT, ale i různé modely značky Dacia.


TIP: Prověření ojetého auta před koupí

Ověřte si ojeté auto před koupí. Prověření pomocí VIN (čísla karoserie), ale také fyzické prověření vozidla (aktuálně se slevou 200 Kč): více zde


A která auta naopak obstála?

Mezi nejspolehlivějšími se objevily vozy napříč kategoriemi a značkami:

  • Malá auta (segment A): Dacia Spring, Suzuki Ignis, Toyota Aygo
  • Kompakty (segment B): Audi A1, BMW i3, Dacia Sandero, Hyundai Kona, Mazda 2/CX-3, Opel Crossland, Renault Zoe, SEAT Arona
  • Nižší střední třída (segment C): Audi A3/Q2/Q3, BMW řady 1/řady 2, X2, CUPRA Born/Formentor
  • Střední třída (segment D): Audi A4/A5/Q4 e-tron/Q5, BMW řady 3/řady 4, X3, Mercedes-Benz třídy C a GLB
  • Vyšší střední třída (segment E): Audi A6, BMW řady 5/X5, Mercedes-Benz GLE, Volkswagen Arteon
  • Dodávky: Mercedes-Benz Sprinter

Z elektromobilů vynikala především dvouletá Tesla Model 3, která dosáhla indexu poruchovosti jen 0,5 na 1000 vozidel. Pro srovnání: některé modely se spalovacími motory měly ale dokonce ještě nižší čísla ((jako třeba MINI: 0,3 nebo Audi A4: 0,4). To jen potvrzuje, že na výslednou spolehlivost má zásadní vliv i kvalita výroby, nikoliv pouze typ pohonu.

Elektromobily vedou, ale vývoj pokračuje

ADAC ve své zprávě potvrzuje, že elektromobily jsou aktuálně spolehlivější než auta se spalovacím motorem. Jejich výhodou je jednodušší konstrukce a menší počet poruchových součástí. Trh se však rychle vyvíjí, automobilky optimalizují výrobu a zavádějí nové technologie, které mohou spolehlivost obou typů pohonů ještě vyrovnat.

Tahle statistika ale není berná mince. ADAC při výběru ojetiny doporučuje vždy pečlivou kontrolu konkrétního kusu bez ohledu na statistiky. Jedině tak lze totiž předejít nečekaným nákladům a problémům na silnici.

Na další stránce přinášíme přehled těch nejméně spolehlivých aut s největším počtem výjezdů podle jednotlivých kategorií.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru