O tom, že světové autosalony a všechny autoshow to mají nahnuté, se debatuje už pár let. Návštěvnost upadá, automobilkám se nechce investovat miliony eur do výstavní plochy, která se pak opět demontuje, a navíc většina z nich zjistila, že premiéra modelu se dá udělat levněji, efektivněji a v duchu moderní doby, tedy on-line. V některých případech třeba i speciálními privátními akcemi jen pro pozvané. Jak se zdá, letošní koronavirová infekce možná dobu velkolepých a předražených autosalonů ukončí definitivně.
Všechny letošní autosalony byly právě kvůli šíření koronaviru z bezpečnostních důvodů zrušeny. Nejhůře na tom byl asi ženevský autosalon, který byl definitivně zrušen doslova jen pár hodin před svým startem, tedy v době, kdy už byla většina automobilek na místě a všechno připraveno pro návštěvníky. Právě vystavovatele toto zrušení stálo obrovské peníze a nejinak je tomu u samotného organizátora výstavy.
Nikdo neví, co bude
Vedení ženevského autosalonu už uvedlo, že letošní ztráty jsou monumentální. V důsledku zrušení akce proto požádalo Ženevu o finanční podporu, která by ztráty alespoň částečně pokryla. Požádala o 11 milionů franků, tedy 280 milionů korun s tím, že se pokusí začít připravovat následující ročník. Má to ale háček. Sama Ženeva vedení autosalonu před časem už peníze nabídla, konkrétně 16,8 milionu franků, tedy asi 427 milionů korun. Vedení výstavy to ale odmítlo, protože podmínky, jaké si zástupci Ženevy pro vyplacení dotace stanovili, byly prý nepřijatelné.
Konkrétní detaily podmínek zveřejněny nebyly, ale v prohlášení vedení výstavy se píše: „Bohužel jsou podmínky spojené s touto půjčkou, které mají za cíl přesunout pořádání autosalonu na jiné subjekty, zcela nepřijatelné. Ve skutečnosti jsou v rozporu se stanovami, jaké jsme s městem podepsali už před více než 100 lety.“ Navíc prý jednou z podmínek bylo i uskutečnění výstavy v roce 2021. A to je problém.
V prvé řadě nikdo neví, jak to příští rok bude a to jak mezi vystavovateli, kteří nemusejí mít na účast peníze (anebo je nebudou chtít uvolnit), tak například s koronavirem. Vedení autosalonu už se ozvali někteří vystavovatelé, kteří by raději absolvovali až ročník 2022.
Na řadě jsou další (minimálně) dvě otázky. Jak to tedy bude příští rok? A jak ještě o rok později? To je to, co zatím nikdo neví. Nikdo si netroufá tvrdit, že budou mít automobilky dostatek peněz, že budou mít lidé chuť se shlukovat na jednom místě, že nebude žádný další koronavirus… Může se tedy snadno stát, že znovuobnovení automobilových výstav se buď výrazně odsune, nebo úplně zruší. To ale ukáže až čas.