V úterý proběhla tisková konference odborů Škody Auto, kde bylo potvrzeno, že propouštět se bude. Tento krok se ovšem nedotkne kmenových zaměstnanců Škody Auto, ale výhradně agenturních pracovníků. Udržení míst bude podle šéfa odborů Jaroslava Povšíka prioritou při nadcházejícím mzdovém vyjednáváním, při němž chtějí odbory žádat růst nad hodnotu inflace.
Je bez debat, že automobilový průmysl v Evropě musí řešit řadu problémů. V celé EU je slabý prodej aut a asijská konkurence je velká. Koncern VW už oznámil plány na uzavírání některých továren v Německu, což podle Povšíka jen dokazuje to, v jak špatném stavu tamní auto průmysl je. Dokonce je nejhorší za posledních 80 let. Propouštět se chystá řada dalších výrobců aut a jejich dodavatelů v celé Evropě.
„Co se týká propouštění, jsme na hraně a ve složité situaci, ale opíráme se o síť agenturního personálu, tam k redukcím dochází a docházet bude, pokud výroba neporoste. Nicméně propouštění kmenového personálu nyní neplánujeme a společně s odbory se tomu snažíme zabránit, na tom stavíme jako na hlavním pilíři,“ uvedl vedoucí plánování lidských zdrojů společnosti Štěpán Lacina.
Udržení pracovních míst bude podle Povšíka prioritou také při nadcházejícím mzdovém vyjednávání. „I v této složité situaci bude naším cílem dosáhnout růstu tarifu nad hodnotu inflace,“ uvedl Povšík. Odbory podle něj budou žádat procentuální růst, k vyjednávání ale budou „přistupovat maximálně zodpovědně, protože prioritou bude zachování pracovních míst“. Od letošního dubna vzrostly mzdové tarify o pět procent. Odbory vyjednaly pro zaměstnance nad rámec dříve sjednaných benefitů další jednorázovou prémii 5000 Kč, kterou dostanou k prosincové výplatě.
Kvůli nejasné situaci v koncernu nyní automobilka rovněž vyčkává se zahájením investice do nové lakovny, která byla schválená v létě. Podle dřívějších informací odborů má jít o jednu z největších investic, která bude mít zásadní význam pro další budoucnost automobilky. „Ve staré lakovně bychom z hlediska statiky nemohli lakovat celé těžké elektrovozy, ale rozložené díly ano,“ uvedl člen představenstva automobilky pro výrobu a logistiku Andreas Dick. Automobilka proto podle něj nyní počká, až bude na úrovni koncernu jasné, jakou cestou se Volkswagen vydá. „Projekt není zastavený, ale náš výstup na investičním grémiu odkládáme na jaro,“ doplnil Dick.