S neustále se zpřísňujícími emisními limity se více a více mluví o úplném konci motorů s vnitřním spalováním. Není to ale tak horké, jak to na první pohled vypadá. Potvrzují to i slova šéfa vývoje naftovým motorů v koncernu Volkswagen.
Sebastian Willmann, který v koncernu Volkswagen oddělení vývoje motorů TDI šéfuje, je přesvědčený o tom, že naftové motory s námi ještě dlouhá léta budou. Tvrdí, že problémy, kvůli kterým před lety vznikla tzv. aféra „dieselgate“, jsou už dávno vyřešeny. A jedním dechem dodává, že za naftové motory nemáme náhradu.
V Americe už to největší zlo kolem „cinknutých“ naftových motorů opadlo, ale Evropa se na ně stále dívá skrz prsty – respektive hlavně Evropská unie i některé, zejména severské země.
Pod kapotou plug-in hybridu Škoda Superb iV aneb co vše by vás mohlo zajímat?
Jenže naftové motory opravdu vypadávají z nabídek některých značek. Například Toyota je ve většině svých modelů nenabízí, Honda jakbysmet a nahradily je hybridními pohony. Součástí moderních automobilů se elektrifikace chtě nechtě musí stát. Bez ní by totiž automobilky jen stěží dokázaly splnit přísné limity CO2.
Za naftové motory není náhrada
Jakkoliv naftové motory už některé automobilky odepsaly, koncern Volkswagen tvrdí, že to nelze, protože za ně nemáme náhradu. Právě koncern Volkswagen je i díky „dieselgate“ pod velkým mediálním a legislativním tlakem a nemůže si dovolit další chybu. Vývoj ale za poslední roky pokročil natolik, že emise škodlivých oxidů dusíku i pevných částic jsou opravdu minimální.
A když se podíváme na to, jaké motory používají velké nákladní automobily, ale i dodávky nebo velké automobily na dlouhé trasy, jen stěží je může nahradit hybridní pohonné ústrojí, které na dálnici není příliš efektivní. A elektromobil? Možná až bude vyřešeno nabíjení trvající dlouhé desítky minut…
Podle Sebastiana Willmanna jsou právě v současnosti v tomto způsobu použití naftové motory tím nejefektivnějším řešením. Koncern na nich proto i nadále pracuje. Zatím nejnovějším přírůstkem je motor 2,0 TDI Evo, který se dostal například pod kapotu modernizovaných modelů Volkswagen Passat a Škoda Superb.
Test Škoda Superb 2.0 TDI Evo 110 kW DSG Laurin & Klement (2019)
Oproti předchozímu motoru 2.0 TDI 110 kW byly optimalizovány především klikový mechanismus, vedení výfukových plynů, turbodmychadlo, vstřikovací soustava a systém řízení provozní teploty motoru. Výsledkem je menší hmotnost, nižší spotřeba a nižší hodnoty emisí. Vozy s tímto motorem jsou vybaveny také systémem dvojitého zachytávání oxidů dusíku pomocí katalytické redukce SCR, kdy se jeden záchytný katalyzátor SCR nachází vpředu za turbodmychadlem a ten druhý je za filtrem pevných částic. Ten má za úlohu spaliny od zbylých oxidů dusíku „dočistit“.
Sebastain Willmann podle svých slov ví, že naftové motory s námi nebudou navěky. Odhaduje, že však minimálně dalších 20 let se jejich konce obávat nemusíme. Minimálně v některých typech automobilů.