Rallye Dakar začala pro český tým TATRA Buggyra Racing dramaticky hned v úvodní etapě. Než Martin Kolomý projel měřeným úsekem na třetí příčce, posádka měla za sebou nejen technické problémy, ale i potíže na trati. V poledne navíc došlo ke ztrátě novinářského vozu, ve kterém přestal fungovat sledovací a záchranný systém Iritrack.
Nepříjemnou zajímavostí s dobrým koncem byla zpráva, že organizátoři ztratili kontakt s novinářským vozem českého týmu TATRA Buggyra Racing, ve kterém na první etapu časně ráno vyrazili fotograf Martin Kozák a kameraman Petr Kubík. Trvalo pak téměř dvě hodiny, než posádka offroadu navázala s týmem kontakt. „Dopolední telefonát z A.S.O. nás opravdu všechny zaskočil. Samozřejmě nás napadlo, že by to mohla být porucha na sledovacím zařízení, ale když se kluci neozývali ani nám téměř dvě hodiny, tak se mi opravdu začali honit hlavou prapodivné scénáře. Přístup organizátora je opravdu profesionální, takže je okamžitě poslali hledat vrtulníkem a místní policií. Naštěstí to byl planý poplach a kluci se pak ozvali, takže můžeme pokračovat a zásobovat všechny doma informacemi a obrázky z Dakaru,“ uvedl k nepříjemné situaci manažer týmu Buggyra Jan Kalivoda.
Před měřeným úsekem, jehož délka byla 175 kilometrů, byl v plánu přejezd s téměř stejnou vzdáleností. O drama se půl hodiny před startem postarala komplikace se startérem. Ovšem nebylo to nic, s čím by si zkušená posádka neporadila. Martin Kolomý začal hned zostra, když mu od začátku etapy patřily v průběžném pořadí umístění v nejlepší trojce. Od poloviny měřené sekce však začal Fat Boy nabírat mírnou ztrátu způsobenou nefunkčním interkomem, a tak se posádka domlouvala, jak jen mohla. Další zdržení přišlo za jedním osobním vozem, který havaroval, a pořadatelé jej vpustili zpět na trať těsně před Tatru s číslem 506. „Na začátek to není špatný. Menší komplikace byly, ale poradili jsme si. Mohlo to být ještě lepší, ale jsem spokojený. Musíme teď opravit ten interkom, protože jinak mi Renda přijde o hlas,“ řekl v cíli etapy Martin Kolomý, který i přes problémy skončil na děleném třetím místě s krajanem Alešem Lopraisem.
Tatra 815 Buggyra šlapala v první etapě na výbornou a nebýt problémů, mohl Martin Kolomý útočit na druhou pozici. „I nám ta technika na lodi utrpěla, což se projevilo právě dnes na startéru a na interkomu. Do rána prověřím znova všechno, aby se kluci mohli zítra soustředit jen na závod,“ podotkl k problémům technický ředitel týmu Buggyra Robin Dolejš.
Ve druhé pondělní etapě vedoucí z Villa Carlos Paz do San Juan čeká na posádky o dvě stě kilometrů kratší trasa, ovšem měřený úsek bude téměř dvojnásobný, přesně 331 kilometrů. „Po dnešku jsem málem přišel o hlasivky. Nakonec jsme to zvládli. Zítra nás čeká už pěkně těžká etapa . Na briefingu jsme dostali varování, že směřujeme do hor, takže dojde už na převýšení a dlouhé sjezdy s nebezpečnými srázy. Dokonce nás varovali, že se může na trati vyskytovat i divoká zvěř, tak snad nikoho nesrazíme, protože Martin určitě brzdit nebude,“ smál se v bivaku navigátor René Kilián.
Výsledky – 1. etapa (175 km):
1. Stacey (NLD) Iveco 1:30:43, 2. Van Vliet (NLD) MAN +0:35, 3. Kolomý (CZE) Tatra +0:47, 3. Loprais (CZE) MAN 0:47, 5. Van den Brink (NLD) Renault +0:58, 13. Ardavichus (KAZ) Tatra +3:49, 15. Macík (CZE) Liaz +5:40, 21. Vrátný (CZE) Tatra +9:21, 37. Szustkowski (POL) Tatra +21:54