ferrari-purosangue-2

Kolik automobilky vydělávají na svých autech? Jedno Ferrari = padesát běžných aut

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: autoviny.sk - Foto: Ferrari - 3. 10. 2025


Kolik automobilkám zůstane z jednoho prodaného vozu, se oficiálně nedozvíme. Analytici však dokážou z veřejných dat průměrný čistý zisk na jedno prodané auto dopočítat a tím odhalit, kdo hraje v byznysu vlastní ligu. Čerstvé srovnání ukazuje nesrovnatelný svět luxusních značek a každodenní reality masového trhu. Zatímco průmyslový průměr spadl v první polovině roku 2025 přibližně na dvě procenta, několik výrobců stále vydělávají částky, které znějí až neuvěřitelně.

V jednoduchosti je síla. Vzít čistý zisk firmy a vydělit jej počtem prodaných vozů stačí k tomu, aby se ukázaly skutečné rozdíly. A právě ty jsou letos mimořádně výrazné.

Prémiové stálice drží úroveň, absolutní špička je jinde

BMW i nadále patří mezi značky, které si udržují slušnou marži. Na jeden vůz vychází přibližně 2029 eur (v přepočtu 51 131 Kč). Prostor ke zlepšení ubírá slabší poptávka v Číně a vysoké investice do nové generace elektromobilů Neue Klasse. Mercedes-Benz se drží o něco výše s průměrem 2497 eur (v přepočtu 62 924 Kč). Opírá se o luxusní modely, sportovní divizi AMG a širokou nabídku individualizace, která umožňuje držet cenu i zisk.

Od pár stovek po několik milionů: Jak automobilky vydělávají na každém prodaném autě?

Ještě výše stojí Porsche. Přes zadrhnuté plány v elektromobilitě si značka drží výjimečnou sílu jména a loajální klientelu. Průměrný zisk 4905 eur (v přepočtu 123 606 Kč) na vůz je téměř dvojnásobek oproti Mercedesu. Překvapení přichází u Jaguar Land Roveru. Díky prestižním SUV Land Rover se skupina posunula na 5126 eur (v přepočtu 129 175 Kč) na auto, a to navzdory potížím značky Jaguar a vnějším rizikům v podobě cel či kybernetických útoků.

A pak je tu Ferrari. Ikona z Maranella si udržuje strategii nízkých objemů, vysoké přidané hodnoty a exkluzivity. Výsledek? V první polovině roku 2025 firma prodala něco přes sedm tisíc aut a čistý zisk v přepočtu znamená asi 118 124 eur (v přepočtu 2 976 725 Kč) na kus. Tedy tolik, co jiné automobilky vydělají na desítkách vozů dohromady. Není to jen o rychlosti a luxusu, ale o značce, za kterou jsou zákazníci ochotni připlatit.

Celkový obraz je jasný. Masové značky bojují s nákladným vývojem a nízkými maržemi. Prémiové a luxusní automobilky těží z výjimečnosti a pružnosti cenotvorby, takže i nižší objemy mohou znamenat vyšší celkový úspěch. Níže najdete přehled, který hlavní rozdíly podtrhuje.

Přehled průměrného zisku na jedno auto

Pořadí Značka Průměrný zisk na jedno auto Hlavní důvod ziskovosti
1. Ferrari 118 124 eur
(cca 2 976 725 Kč)
Exkluzivita, nízký objem výroby a vysoké marže.
2. Jaguar Land Rover 5 126 eur
(cca 129 175 Kč)
Silná pozice Land Roveru v segmentu prémiových SUV.
3. Porsche 4 905 eur
(cca 123 606 Kč)
Lojalita zákazníků a silný image značky.
4. Mercedes-Benz 2 497 eur
(cca 62 924 Kč)
Luxusní verze, AMG a zakázková výroba.
5. BMW 2 029 eur
(cca 51 131 Kč)
Stabilní pozice na globálním trhu, navzdory investicím do elektromobility.

Platíte za autopojištění zbytečně moc?

Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.

🔍 Porovnat ceny zdarma

Nezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru