Americké zastoupení automobilky Kia na autosalonu v Chicagu 2015 slavnostně odhalila robustní koncepční vůz Trail’ster s pohonem e-AWD. Příkladným spojením formy vznikl jedinečně podmanivý vůz, který si bezpochyby zamilují všichni obyvatelé. Trail’ster se svým přeplňovaným motorem, odvozený od respektovaného městského osobního modelu Soul – zkrášlený barevným schématem „perleťová polární závěj / bronzová metalická Terra“, stahovatelnou plátěnou střechou a robustními ochrannými kryty z hliníku – zhmotňuje schopnosti vyspělého a spolehlivého kompaktního crossoveru umožňujícího únik z městského prostředí všem, kteří touží po volném prostoru ve vyšších polohách, kde je dostatek sněhu, bláta, říček a stezek. Lehký a hospodárný Trail’ster je ideálním dopravním prostředkem k volnočasovým aktivitám. Trail’ster s jeho robustním, funkčním a luxusnějším přístupem k aktivnímu životnímu stylu vyznavačů hor vzešel z kalifornského designérského studia Kia, kde vznikly i nezapomenutelné koncepty Track’ster a GT4 Stinger.
„Koncepční vůz Trail’ster je náhledem do blízké budoucnosti představující to, jak by se logicky vyvíjel sériově vyráběný model Kia Soul ve verzi s pohonem všech kol, postavený k úniku z města a schopný toulat se v horské divočině,“ komentoval Tom Kearns, hlavní návrhář z designového centra KDCA (Kia Design Center of America). „Z koncepce SUV přebírá schopnost dojet kamkoli a vkládá je do kompaktního a sportovního balení s odpovídajícím expresivním výrazem.“
Zaměření automobilky Kia na pohon všech kol umožňuje provozovat s Trail’sterem široké spektrum aktivit na horách, od lyžování a snowboardingu přes kempování, turistiku až po horská kola. Nezáleží na tom, zda dáte přednost náročnému výstupu na vysoký zasněžený vrchol, nebo lehkému sestupu borovicovým hájem – Trail’ster díky svému elektrickému pohonu všech kol, zabudovanému na zadní nápravě, dokáže zajistit spolehlivý pohyb i v divočině.
Variace na téma Soul, zvenčí i zevnitř
Trail’ster vychází ze sériového modelu Soul, o čemž jednoznačně vypovídají i jeho celkové proporce a rozměry. Avšak s genetickou výbavou úzce provázanou s inspirujícími koncepty Track’ster a Soul’ster – které výrazně posunuly model Soul do nových dimenzí s důrazem na schopnosti a životní styl – se Trail’ster rovněž zásadně odchyluje od kořenů sériové předlohy svým stylistickým pojetím a řešením hnacího ústrojí, které změnilo oblíbený městský osobní model Soul ve vskutku robustní vozidlo, což opět dokazuje, že Soul je mimořádně povedenou platformou nabízející prostor ke kreativitě a experimentování.
Barva karoserie našla předlohu v zemité kombinaci jarního sněhu a bláta, tedy terénu, pro nějž byl Trail’ster stvořen, aby zde s jistotou putoval na své cestě k atraktivním cílům vysoko nad hladinou moře. Tón laku „perleťová polární závěj“ je moderní neutrální barvou, jejímž protipólem je teplý a kontrastní odstín „bronzová metalická Terra“ použitý na střeše a na spodních panelech karoserie, s poukazem na spojení s měkkým podložím méně využívaných cest. Eloxované akcenty kol v ohnivě rudém tónu a segmenty z leštěného hliníku podtrhují precizní design studie Trail’ster a obohacují ji o funkční a rafinované estetické prvky, přičemž předlohou zde bylo moderní a propracované sportovní náčiní určené pro venkovní aktivity.
Ve své horní části pak Trail’ster zaujme stylovou plátěnou střechou odolnou vůči povětrnostním vlivům, umožňující cestujícím putovat s nebem nad hlavou a vychutnávat si přírodu ještě než dorazí do cílového místa. Tato plně stahovací střecha zároveň pomáhá snížit hmotnost vozidla a posunout níže jeho těžiště, což opět přispívá k nižší spotřebě paliva a lepší dynamice jízdy. Díky zabudovaným prvkům pro střešní nosič a montáž hliníkových příčníků mohou dobrodruzi snadno převážet i svá horská kola či snowboardy.
Osvětlení Trail’steru postavené na moderní technologii LED tvoří nápadnou a jedinečnou optickou signaturu rozpoznatelnou při pohledu ze všech stran. Přední charakteristická mřížka chladiče Kia je protažena až k projektorovým světlometům podobným těm ze sedanu K900 s cílem zaujmout nápadnou grafikou celého předku vozu. Výrazná mlhová světla posazená o něco níže propůjčují tomuto vozu smělé vzezření a současně napomáhají osvětlovat terén při výpravách mimo zpevněné cesty. Zadní partie Trail’steru zaujmou svým drsným tvarem orámovaným koncovými LED světly vsazenými do odolných a masivních krytů. S poukazem na své terénní dovednosti obléká Trail’ster hliníkové ochranné kryty kolem celé karoserie, sloužící jako štít chránící podvozek před nerovnými skalami či ledem.
Barevné schéma a paleta obkladů v interiéru studie Trail’ster pak kombinuje hnědou kůži a hliníkové akcenty ve snaze evokovat zemité, avšak zároveň i luxusnější prostředí, které je odolné a současně i pohodlné. Při volbě materiálů v kabině se návrháři inspirovali zimním sportovním náčiním a vybavením. „Čerpali jsme inspiraci u kvalitního příslušenství pro aktivní životní styl, jako jsou např. rukavice, boty a helmy pro snowboarding, abychom v interiéru zajistili prémiovou úroveň řemeslného zpracování a dodali mu charakter,“ komentoval Kearns.
Ústředním bodem interiéru je masivní dotyková středová konzola, jejíž součástí je i robustní páka řazení, ovladače pohonu AWD a jasně červené tlačítko zapalování. Sedadla čalouněná hnědou kůží se kombinují s látkovými panely, zatímco podlahové koberečky jsou vykládány hliníkem kvůli lepší přilnavosti za každého počasí. Nejkvalitnějšími materiály zimního sportovního náčiní se inspirovaly i další povrchy a detaily v interiéru vozu, což platí např. pro kůži, lakování provedené ve vysokém lesku nebo použité kovové dekory.
Technická spřízněnost s modelem Kia Soul znamená, že Trail’ster může těžit i z chytrého obestavění prostoru a hojnosti místa pro pasažéry a jejich zavazadla na cestách za dalším dobrodružstvím.
Připraven vydat se kamkoli
Primárním pohonem Trail’steru je robustní přeplňovaný čtyřválec 1,6 litru o výkonu 185 koní a točivém momentu 251 Nm přenášeném prostřednictvím šestistupňové automatické převodovky. Na zadní nápravě mu sekunduje elektrický systém AWD, jehož cílem je vypomáhat za nízkých rychlostí jízdy, podpořit dynamiku při rychlých rozjezdech a zlepšovat záběrové schopnosti za nevlídného počasí nebo při jízdě v terénu. Uvedené řešení navíc pomáhá zmírnit turbo efekt díky návalu točivého momentu již od nulových otáček. Soustava zároveň zlepšuje spotřebu paliva v porovnání se standardními pohony AWD, neboť se zapojuje pouze v případě potřeby a funguje jako mechanizmus rekuperace energie. Trail’ster dále naznačuje blízkou budoucnost modelu Soul coby schopného a hospodárného vozidla s pohonem všech kol, a přijíždí proto s hybridním řešením „prostřednictvím vozovky“, což znamená, že má dva zdroje pohonu (přední zážehový motor a zadní elektromotor) tvořící hybridní soustavu a vzájemně propojené „prostřednictvím vozovky“ – na rozdíl od obvyklého spojení pomocí převodovky. Tento přístup vyžaduje pečlivou koordinaci pohonu všech čtyř kol, avšak není zde použita žádná mechanická vazba mezi zážehovým motorem a elektromotorem. Vazbou mezi dvěma pohony je samotný povrch vozovky.
„Toto řešení hnacího ústrojí s malým přeplňovaným motorem a hybridním pohonem ‘prostřednictvím vozovky’ přináší dvojí výhodu v jízdních schopnostech – točivém momentu a záběru – a nižší spotřebě,“ uvedl Kearns. „Toto je pohon AWD řešený pokrokově, inteligentně a zodpovědně, aniž by bylo nutné cokoli obětovat.“ Pokud se Trail’ster dostane až do sériové výroby, cílem bude snížit spotřebu paliva o 25 až 30 procent ve městě, resp. 5 až 10 procent na dálnici (v porovnání s atmosférickým benzínovým modelem 2,0 litru pro Soul v provedení 2015).
Elektrický pohon Trail’steru čerpá energii z Li-Ion baterie o kapacitě 1,2 kWh, která napájí synchronní elektromotor s permanentním magnetem 27 kW, 270 V AC o výkonu 35 koní a točivém momentu 136 Nm přenášeném na kola zadní nápravy. Celkový systémový výkon tak činí úctyhodných 220 koní a maximum točivého momentu je 386 Nm. S cílem dále snížit spotřebu paliva pak soustava využívá i hybridní startér/generátor (HSG) ke spouštění a vypínání motoru podle potřeby (a k napájení vysokonapěťové baterie) a elektrický kompresor klimatizace, jenž může být spuštěn i při vypnutém spalovacím motoru. Použitá technologie je koncipována pro snadnou a lehkou zástavbu s kompaktní baterií uloženou pod podlahou zavazadelníku.
Elektrický pohon zadních kol se operativně zapojuje vždy v jednom ze tří scénářů v závislosti na poloze škrticí klapky a jízdních podmínkách: při lehkém sešlápnutí plynového pedálu se Trail’ster pohybuje maximálně ekologicky, kdy vůz pohání samotný elektromotor na vzdálenost 3 až 5 km; za běžné jízdy pak zadní elektromotor pomáhá přeplňovanému agregátu 1,6 litru při akceleraci k posílení výkonu a točivého momentu; když vůz překonává nezpevněný terén nebo jede v mokru, elektrický pohon se zapojuje vždy při prokluzu předních kol. Elektromotor Trail’steru konečně funguje i jako generátor schopný rekuperovat kinetickou energii a dobíjet baterii v době, kdy vůz zpomaluje po uvolnění plynového pedálu.
S ohledem na jízdu v nezpevněném terénu se Trail’ster může pochlubit větší světlou výškou oproti modelu Soul (o více než 6,3 cm). Toto vozidlo do hor navíc kvůli lepšímu záběru obouvá terénní pneumatiky Pirelli Winter Carving 245/45 R19 a využívá stavitelné tlumiče K-Sport typu coil-over schopné pohlcovat rázy při jízdě po nerovných cestách či skalnatém povrchu.