Kia Corporation dnes v Koreji při příležitosti každoročního „Dne elektromobilů Kia“ odhalila tři nové malé až středně velké elektrické modely, které potvrzují ctižádostivou globální strategii značky kráčet v čele a zajistit rychlejší průběh „revoluce elektromobility“.
Během uvedené akce značka představila svoji vizi „elektromobilů pro všechny“ a strategii zaměřenou na podstatné a zároveň rychlé rozšiřování vlastní modelové nabídky elektromobilů. Po uvedení modelů EV6 a EV9, kdy se Kia úspěšně etablovala jako značka elektromobilů, nyní ukazuje cestu k dalšímu rozšiřování modelové nabídky o tři nové malé až středně velké vozy poháněné čistě elektrickým pohonem, nabízející další možnosti volby i dostupnější cestu k elektromobilitě.
Součástí prezentace byla premiéra kompaktního elektrického SUV s označením EV5, určeného pro rodinné potřeby mileniálů, stejně jako uvedení dvou koncepčních modelů. Cílem konceptu Kia Concept EV3 je zprostředkovat výhody modelu Kia EV9 v hávu kompaktního SUV, zatímco Kia Concept EV4 svým markantním designem boří zažité představy o elektrických sedanech. Kia na uvedené akci kromě odhalení nové modelové nabídky představila vlastní strategii v oblasti elektromobility, zaměřenou na zvyšování pohodlí zákazníků, spolehlivosti a řešení nejčastějších problémů včetně dobíjecí infrastruktury.
„Kia se usilovně zaměřuje na řešení vnímaných překážek, které způsobují nejistotu zákazníků při rozhodování o koupi elektromobilu. Očekáváním zákazníků vycházíme vstříc naší ucelenou modelovou nabídkou elektromobilů v různých cenových relacích i posilováním dostupnosti naší dobíjecí infrastruktury,“ uvedl Ho Sung Song, prezident a CEO společnosti.
„Přechod k elektromobilům je u značky Kia, coby poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility, naprostou nutností, nikoli možností. Naším konečným cílem je zprostředkovat jedinečné hodnoty značky Kia co největšímu množství lidí; za tímto účelem vyvíjíme pokročilé technologie elektromobilů včetně smělého designu a intuitivních služeb, které aplikujeme na celou naši modelovou nabídku elektromobilů. V přechodu k elektrifikaci jsme tímto zařadili vyšší rychlost.“
Značka zároveň odhalila plány směřující ke zlepšení různých nabídek v oblasti zákaznických zkušeností. Jedná se např. o optimalizaci nejrůznějších funkcí do podoby intuitivních aplikací pro chytré telefony, uvádění nových služeb v místě jejich fyzické realizace nebo poskytování palubních služeb na bázi umělé inteligence (AI).
„Kia chce poskytovat řešení trvale udržitelné mobility a naplňovat potřeby našich zákazníků odbouráváním zdánlivých překážek. Chceme, aby celá zákazníkova cesta – od digitálního světa přes off-line prostředí až po interakce na palubě vozu – byla co nejméně namáhavá a zároveň co nejpříjemnější. To zahrnuje všechny fáze, od výběru před nákupním rozhodnutím přes samotný nákup až po následné služby,“ uvedl Charles Ryu, vedoucí divize značky a zákaznických zkušeností.
Kia chce s partnery recyklovat a zčásti také využít vysloužilé baterie z elektromobilů
„I nadále budeme vycházet vstříc potřebám našich zákazníků prostřednictvím nových digitálních platforem a technologií, abychom nacházeli stále lepší cesty, jak se posouvat kupředu. Protože jádrem DNA značky Kia je náš příslib nabízet pokročilejší řešení trvale udržitelné mobility ke zvyšování kvality života lidí.“
Cílem značky je do roku 2026 prodávat každoročně jeden milion elektromobilů, resp. do roku 2030 zvýšit tyto prodeje až na 1,6 milionu vozů. K tomu by měly napomoci i dnes zmiňované produkty a iniciativy.
Strategie Kia na poli elektromobility: rozšiřování modelové nabídky elektromobilů a dobíjecí infrastruktury na podporu větší dostupnosti elektromobilů
Kia zveřejnila plán nabídnout ucelenou řadu elektromobilů v cenovém rozpětí od 30 do 80 tisíc eur (včetně stávajících modelů EV6 a EV9), stejně jako modely koncipované pro oblíbené automobilové segmenty B a C (malé vozy, resp. kompakty). Značka plánuje podpořit rychlejší prosazování elektromobility uvedením menších elektrických modelů, jako např. EV5, EV4, a EV3, jejichž cena by se měla pohybovat od 35 do 50 tisíc USD.
Na rozvojových trzích s pomalejším nástupem elektromobilů se značka zpočátku zaměří na modely EV6 a EV9, k nimž se následně přidají další strategické modely včetně EV5, EV4 a EV3. Cílem tohoto postupu je diverzifikovat produktovou nabídku v souladu s různorodými požadavky zákazníků.
Současně s tím Kia usiluje o zformování spolehlivého systému výroby elektromobilů a dodávek akumulátorů, kdy chce do roku 2025 celosvětově disponovat osmi zařízeními v oblasti výroby elektromobilů. Tato zařízení budou zahrnovat výzkum, vývoj, výrobu i dodávky, přičemž centrem všech činností zůstane i nadále Korea. V Evropě se pak Kia zaměří na výrobu malých až středně velkých elektromobilů, zatímco v Číně bude kladen důraz na střední a velké elektromobily. Strategicky navržené modely elektromobilů koncipované pro rozvojové trhy se budou vyrábět v Indii. V reakci na americký protiinflační zákon (IRA) pak Kia v Severní Americe plánuje uvést hned několik různých elektromobilů. Značka kromě toho aktivně vstupuje do podniků typy joint venture zaměřených na výrobu akumulátorů s cílem zajistit stabilní globální systém dodávek akumulátorů v souladu s potřebami globální výrobní sítě elektromobilů Kia.
Modelová nabídka elektromobilů Kia: rychle se rozšiřující ucelená řada modelů k naplnění různorodých potřeb zákazníků
K rychlejšímu přechodu k elektromobilitě významně přispívá každý model elektromobilu, neboť každý nový model zvyšuje atraktivitu a podporuje demokratizaci elektrických modelů svojí schopností oslovit další skupiny zákazníků.
Jakkoli je každý model koncipován v souladu s konkrétními a různorodými zákaznickými potřebami, všechny tyto modely sdílejí nejmodernější technologie elektrické platformy, pokrokovou designovou filozofii „Spojené protiklady“ a udržitelnou strategii barev, materiálů a povrchových úprav (CMF). Uvedená strategie spočívá v maximální trvalé udržitelnosti prostřednictvím konkrétních kroků, jako například používání „deseti zcela nezbytných udržitelných položek“ v konstrukci každého modelu (včetně bio plastů, bio laků a podlahových rohoží z recyklovaných PET lahví nebo rybářských sítí).
SUV Kia EV5: vůz navržený a konstruovaný v souladu s rodinnými potřebami a přáními mileniálů
Kia EV5, třetí vyhrazený akumulátorový elektromobil v modelové nabídce značky, je postaven na speciální podvozkové platformě E-GMP, určené pouze pro elektromobily této značky. Nová platforma uvádí novou epochu elektrické mobility a markantního designu vozů SUV. Harmonicky vyvážený vůz v podobě vycházející z jedinečné designové filozofie „Spojené protiklady“ značky Kia spojuje mimořádnou všestrannost a příkladné pohodlí s vyspělými technologiemi, robustní dynamikou a průkopnickou bezpečností.
EV5 zaujme interiérem, který boří veškeré dosavadní představy o tom, jak by kabina osobního vozu měla vypadat. Interiér, částečně inspirovaný nedávno uvedeným velkým SUV EV9, nabízí velkorysý prostor, který svým pojetím a provedením připomíná spíše obývací pokoj než klasické kabiny vozidel.
Elektrický pohon a požitek z jízdy
EV5 bude postaveno na vyhrazené podvozkové platformě E-GMP, která tvoří solidní základ jízdních schopností vozidla a obecně přispívá k vynikající jízdní dynamice. Model EV5 se bude vyrábět v Číně a Koreji; na čínském trhu se budou nabízet tři různá provedení: „standard“, „long-range“, resp. „long-range AWD“.
Verze „standard“ s akumulátorovým modulem o kapacitě 64 kWh a elektromotorem 160 kW by měla nabídnout dojezd 530 km (podle normovaného testovacího cyklu CLTC – China Light Duty Vehicle Test Cycle). Provedení „long-range“ s 88kWh akumulátorem a stejným 160kW elektromotorem by mělo disponovat dojezdem 720 km na jedno nabití. Provedení „long-range AWD“ bude používat akumulátorový modul o kapacitě 88 kWh a nabídne systémový výkon 230 kW prostřednictvím předního elektromotoru 160 kW a elektromotoru na zadní nápravě o výkonu 70 kW. V případě verze AWD pak Kia odhaduje maximální dojezd na 650 km (podle testovacího cyklu CLTC). Model dále podporuje systém rychlodobíjení, díky němuž se akumulátor dobije ze 30 na 80 % za pouhých 27 minut.
Všechna provedení EV5 pro korejský trh (vč. verzí standard, long-range, resp. long-range AWD) jsou aktuálně předmětem vývoje s možností zavedení dalších zvažovaných úprav. Provedení „standard“ bude používat akumulátor o kapacitě 58 kWh a přední 160kW elektromotor. Verze „long-range“ bude mít 81kWh akumulátor a stejný přední elektromotor o výkonu 160 kW. Provedení „long-range AWD“ bude vybaveno dalším zadním elektromotorem o výkonu 70 kW, a systémový výkon tak bude činit až 225 kW. Dojezd jednotlivých provedení bude uzpůsoben na základě požadavků konkrétního trhu.
Akumulátor pro EV5 byl navržen tak, aby zajistil efektivní fungování ve všech ročních obdobích, tedy i za extrémních veder nebo mrazivých dnů. Součástí výbavy EV5 je propracovaný systém tepelného čerpadla, oblíbený prvek známý z modelu EV6; ten reguluje teplotu akumulátoru, a zajišťuje tak stabilní jízdní schopnosti za všech vnějších podmínek.
Vůz bude disponovat systémem rekuperačního brzdění a funkcí i-Pedal, umožňující řidiči zpomalovat i zrychlovat jediným pedálem ve prospěch co nejmenší únavy a vyššího pohodlí při řízení.
„Trh s elektromobily se postupně rozrůstá z počáteční skromné nabídky pro technologické nadšence až po dnešní masovou většinu zákazníků. Jako leader hromadného přechodu k elektromobilitě jsme rychle rozšířili modelovou nabídku elektromobilů nad rámec EV6 a EV9, abychom měli k dispozici i různé malé až středně velké modely, jako například EV5. Naše konkurenceschopná a stále širší nabídka elektromobilů přispěje k ještě vyšší oblibě vozů na elektřinu a poskytne spotřebitelům více možností volby,“ uvedl Spencer Cho, šéf sekce globálního obchodního plánování.
„Kia EV5 není pouhým rozšířením naší rychle se rozrůstající nabídky elektromobilů, ale i zhmotněním našich snah o urychlení revoluce elektromobility. Z našeho pohledu je to dokonalá ukázka naší budoucí strategie elektromobility a současně našeho zasazení urychlit celosvětový přechod k elektromobilům.“
EV5 se bude nabízet i v provedení GT, které přinese ještě lepší jízdní schopnosti a vyšší požitek za volantem. Další informace k provedení EV5 GT budou zveřejněny v pozdějším termínu.
Infotainment a konektivita
Prostorná, světlá a vzdušná kabina EV5 je vybavena nejmodernějšími technologiemi palubního infotainmentu a konektivity se zaměřením na efektivitu i funkčnost při cestování se zajištěním bezpečného propojení celé posádky s digitálním světem.
Součástí výbavy je moderní technologie kokpitu ccNC (Connected Car Navigation Cockpit) včetně podpory dálkových aktualizací softwaru (OTA). Součástí kokpitu je panoramatický širokoúhlý displej, který zahrnuje 12,3″ přístrojový štít a 12,3″ systém infotainmentu společně s 5″ displejem ovládání klimatizace. Prostřednictvím výše uvedeného má řidič k dispozici ucelenou nabídku informací a obsahu pro maximální pohodlí a pohlcující požitek z jízdy.
Obrazovky systému AVNT (audio-video, navigace, telematika) staví na novém jednotném grafickém rozhraní Kia; maximální konzistenci zobrazovaných informací pak zajišťuje jednotka centrálního displeje. Ke snadnému používání specifických funkcí elektromobilu přispívají srozumitelně koncipované nabídky, jejichž prostřednictvím může řidič letmým pohledem sledovat například dojezd nebo dobíjení elektromobilu. K hladkému toku informací dále přispívá na přání dodávaný head-up displej v oblasti čelního skla.
Počet fyzických tlačítek v celé kabině byl omezen na minimum. Pod centrální obrazovkou systému AVNT najdeme čtyři skrytá tlačítka ke spouštění/vypínání vozu společně s ovládáním AVNT, topení, ventilace a klimatizace (HVAC); v minulosti se k ovládání těchto systémů používalo celkem 17 tlačítek.
Třízónovou klimatizaci může samostatně ovládat řidič, přední spolujezdec i pasažéři na zadních sedadlech; funkce „After-Blow“ („dofukování“) soustavy klimatizace potlačuje pachy klimatizace a zajišťuje příjemné prostředí v kabině.
EV5 se průběžně aktualizuje stahováním nejnovějších verzí digitálních funkcí a služeb SUV bez nutnosti zajíždět s vozidlem k prodejci. Obchod s aplikacemi Kia Connect kromě nabídky standardních funkcí umožňuje přidávat řadu dalších možností se zaměřením na jízdní schopnosti vozidla nebo komfort uživatelského prostředí.
Funkce zaměřené na bezpečnost a praktické využití
V kabině EV5 najdeme celkem sedm airbagů. Vedle nejmodernější technologie bezpečnostních pásů chrání cestující i konstrukce kabiny s optimální pevností. K dispozici jsou samozřejmě nejnovější vyspělé systémy Kia na podporu řízení (ADAS) a řada prvků aktivní bezpečnosti.
Ve výbavě modelu najdeme asistenta pro jízdu na dálnici 2 (HDA2), který pomáhá udržovat zvolený odstup, zamezuje vybočování z jízdního pruhu, umožňuje bezpečně přejíždět z pruhu do pruhu a koriguje polohu v bočním směru.
Jediným stiskem chytrého klíčku Kia („digitální klíč 2.0“) pak majitel aktivuje dálkově ovládaný inteligentní parkovací asistent 2 (RSPA 2). SUV vybavené touto technologií pak dokáže samo zaparkovat bez zásahu řidiče, který dokonce ani nemusí být ve vozidle. Dále je zde asistent pro bezpečné vystupování a dálkové ovládání jízdy vpřed a vzad pro větší jistotu při parkování na obzvláště úzkých místech. Uvedené funkce eliminují zbytečný stres při parkování a přispívají k co nejpříjemnějšímu cestování
Asistent RSPA 2 s použitím ultrazvukových senzorů k rozpoznávání překážek automaticky zajede na určené parkovací místo, kdy celou dobu ovládá akcelerátor, brzdy i řazení. Když systém zaznamená překážku v dráze vozidla, automaticky též zabrzdí. Součástí výbavy je dále funkce aktivního upozorňování na přijíždějící vozidla v příčném směru při couvání (RCCA), která předchází střetům s jinými vozidly během couvání.
K co nejefektivnějšímu využití energie uložené v akumulátoru EV5 napomáhají funkce zpětného nabíjení V2L (vehicle-to-load) a vracení energie do sítě V2G (Vehicle-to-Grid). Díky V2L může vysokonapěťový akumulátor posloužit k napájení externích elektrických spotřebičů. Technologie V2G se postupně objeví na těch trzích, kde je k dispozici potřebná infrastruktura umožňující přebytečnou energii z akumulátoru vracet zpět do elektrické sítě.
Různá uspořádání sedadel
Pro EV5 je v nabídce několik provedení sedadel čalouněných ekologickou látkou z recyklovaných PET lahví, resp. syntetickou kůží z bio polyuretanu (Bio-PU). Díky tomuto pokrokovému přístupu se prostorná kabina EV5 proměňuje z obvyklého místa k sezení v ultra pohodlné, vysoce praktické a inspirující prostředí v souladu s rodinnými potřebami mileniálů, kterým garantuje příjemné zážitky při každém usednutí do vozidla.
Přední sedadlová lavice (pouze pro čínský trh) ve spojení s náladovým osvětlením vytváří komfortní prostředí pro celou posádku. Součástí loketní opěrky ve středovém panelu je stoleček a úložný prostor k co nejlepšímu využití místa.
Sedadla umožňují plynule měnit sklon opěradel, a předcházejí tak bolestem v oblasti zad a bederní páteře. Relaxační sedadla jsou vybavena masážní funkcí se čtyřmi režimy a třemi stupni intenzity. Cestující tak během nabíjení mohou zvolit svůj oblíbený masážní program a následně vyrážet na cestu plně odpočatí. Komfortní sedadla skýtají mimořádnou úroveň pohodlí prostřednictvím šesti masážních vzduchových komor, podélně i výškově nastavitelné bederní opěrky, třístupňového vyhřívání i odvětrávání a opěrky pro nohy. Bezpečnostní sedadla tohoto modelu, vybavená třemi airbagy a výškově/podélně nastavitelnou hlavovou opěrkou, skýtají optimální ochranu členů posádky.
Díky druhé řadě sedadel sklopných do úplné roviny pak může rodina v cíli cesty snadno proměnit zadní část kabiny v malou ložnici. A vhod přijdou i předem nakoupené zásoby uložené do chladničky/ohřívače v zadním panelu. Toto zařízení o objemu 4,0 litru dovoluje ohřívat potraviny i chladit nápoje v teplotním rozsahu od 5 do 55 °C. Nabízejí se nejrůznější možnosti využití, například temperování snídaně při dojíždění do práce, ohřev nápojů (např. čaje a kávy) nebo uchovávání ledových nápojů a vody při letním kempování.
Návrháři kabiny EV5 přirozeně nezapomněli na to, aby si cestující mohli své jídlo i pohodlně vychutnat, ať již na čerstvém vzduchu, nebo v kabině vozu. K dispozici je zde proto mimořádně všestranná podlaha kufru „Multi Table“, kterou lze jednoduchým krokem proměnit v malý stůl.
Kia Concept EV3: technologie, praktické výhody a design vlajkového SUV v kompaktním hávu
Koncepční model Concept EV3 představuje vizi elektrického kompaktního crossoveru-SUV značky Kia, který nenuceně spojuje praktické výhody s ničím neředěnou radostí z řízení. Uživatelům přináší technologie, praktičnost a design vlajkového SUV Kia EV9, zde však v kompaktní a dostupnější podobě. Jakkoli mnozí tyto vlastnosti považují za neslučitelné, navrhování kreativních a průkopnických řešení designu spojováním zdánlivě protichůdných prostředků je samotnou podstatou designové filozofie „Spojené protiklady“ značky Kia. A v případě modelu Concept EV3 se návrháři Kia velkou měrou inspirovali principem „Radost z rozumu“ uvedené designové filozofie.
„Radost může být vnímána jako pravý opak rozumu. Zatímco první znamená kladnou emocionální odezvu, rozum je postaven na logice. Když však obě tyto věci spojíme, jejich protichůdné kvality se spojí v efektní a velmi působivý design,“ uvádí Karim Habib, výkonný viceprezident a vedoucí globálního návrhářského centra Kia (Kia Design Center).
„V případě modelu Concept EV3 se vliv ‚Radosti z rozumu‘ promítá do kontrastních kvalit robustní karoserie ve spojení s dynamickou siluetou. Vedle toho zde pozorujeme neočekávané propojení objemů a grafiky, jehož výsledkem je logický a současně emotivní design.“
Designové ztvárnění kabiny s čelním sklem vysunutým kupředu a dlouhou zkosenou linií střechy se promítlo do jedinečné siluety vozu. Výsledkem robustního pojetí pravoúhlých podběhů kol, umocněných asymetrickými úhly, je neočekávaná logika s nepřehlédnutelným efektem. To je zase v protikladu s čelním sklem protaženým do boků karoserie a nespojitým zadním C-sloupkem, který spojuje prosklené plochy a evokuje dojem „plovoucí střechy“.
Uvnitř modelu Concept EV3 se spojuje mimořádná praktičnost s neotřelým prostředím a provedením kabiny. Klíčovou a určující roli zde podobně jako u exteriéru sehrává princip „Radost z rozumu“, kdy spojením zdánlivě protichůdných hodnot vzniká precizní jazyk produktového návrhu. Výsledná kabina přispívá k radosti z cestování a současně poskytuje spoustu místa k aktivnímu trávení volného času po dojezdu do cíle.
V kabině se zároveň podařilo navodit prostředí podporující duševní pohodu. Spojení nevtíravého náladového osvětlení a podmanivých ultra čistých tvarů i povrchů přístrojové desky s využitím kultivovaných charakteristických křivek přináší navýsost velkorysé prostředí k neomezenému rozletu na každé cestě.
Vedle propracovaných ergonomických sedadel a ekologických materiálů – v souladu se zasazením značky dosahovat trvalé udržitelnosti v co nejširším měřítku – zde najdeme i stolečky s nastavitelnou délkou, polohou a sklonem. Stolečky společně s nastavováním sedadel podporují čtyři režimy ke zpříjemnění zákaznických zkušeností – Focus, Social, Refreshing a Storage. Všestranně využitelná je i sklápěcí zadní lavice s možností snadného sklopení dopředu při převážení neforemného nákladu, jako například elektrických koloběžek nebo jízdních kol.
Kia Concept EV4: od základu přestavěný elektrický sedan
Koncepční model Concept EV4 jednoznačně zhmotňuje pilíř „Energie pro další pokrok“ (Power to Progress) designové filozofie „Spojené protiklady“. Jádrem pilíře „Energie pro další pokrok“ jsou dovednosti, odborné znalosti a schopnosti kreativity, které Kia získala během nedávné designové transformace značky. Tento přístup vede ke vzniku pokrokových produktů, které se nespokojí se zaváděním nových standardů do designu vozidel, a vedou dokonce až k proměně celých segmentů trhu. Přesně to je případ koncepčního modelu Concept EV4.
Ze čtyřdveřového provedení karoserie bychom mohli soudit, že se jedná o sedan. Přesvědčivé a efektní křivky tohoto modelu však hlásají, že toto není další obyčejný sedan, ale elektrický sedan zcela nového typu, jejž můžeme vnímat jako symbol inovací.
Concept EV4, inspirovaný pilířem „Energie pro další pokrok“ – zde ve formě harmonického spojení sebejisté geometrie diagonálních charakteristických křivek se skvostnými a současně technickými povrchy – reprezentuje novou hodnotu, přístup, zákaznické zkušenosti a typologii. Postavení koncepčního modelu Concept EV4 v roli elektrického sedanu zcela nového typu je zde zřejmé hned z několika aspektů, např. záměrně štíhlé a nízké přídě, prodloužené siluety s dynamicky pojatou dlouhou zádí nebo technického střešního spoileru, tedy prvků připomínajících spíše sportovní a závodní vozy.
Progresivní a technicky pojatou siluetu pak Concept EV4 doplňuje dravým výrazem přední partie. Model zaujme širokým a působivým postojem se svislými světlomety zasazenými do samotných okrajů kapoty a předního nárazníku, čímž opět symbolizuje odhodlání značky posouvat hranice a urychlit revoluci na poli elektromobility.
Z těchto důvodů návrháři použili ovládací panel klimatizace, který lze podle potřeby ukrýt do středového panelu; z dalších vylepšení interiéru jmenujme výdechy ventilace připomínající špendlík včetně možnosti upravovat grafiku těchto výdechů.
S prostředím vyvedeným ve stylu kokonu se okamžitě sžije každý řidič. Štíhlejší konstrukce přístrojového panelu, zde ve formě dvou digitálních obrazovek, poukazuje na řidičsky orientované prostředí, pomáhá oprostit od rozptylování a připravuje na plánované úlohy.
Pro Concept EV4 byla připravena nová funkce „Mind Modes“ (režimy nastavení mysli), která reguluje dekorační osvětlení a animované vzory systému ventilace. V režimu „Perform“ má řidič k dispozici veškeré informace potřebné k podávání optimálního výkonu a dosažení co největšího požitku z jízdy. Oproti tomu režim „Serenity“ nabízí řadu digitálních grafik k navození uvolněného prostředí pro ničím nerušenou meditaci a regeneraci.
Rozšiřování dobíjecí infrastruktury
Značka aktivně po celém světě rozšiřuje sítě dobíjecích stanic, čímž vychází vstříc dnešním požadavkům na spolehlivou a dostupnou dobíjecí infrastrukturu. V této souvislosti Kia oznámila, že v Severní Americe od čtvrtého kvartálu roku 2024 přejde u svých elektromobilů na konektory standardu NACS (North American Charging Standard). Díky tomuto kroku získají uživatelé vozů Kia přístup ke zhruba 12 000 rychlodobíjecím stanicím Tesla.
V reakci na stále intenzivnější volání zákazníků po dostupnosti dobíjecích služeb dále Kia v rámci koalice šesti skupin dodavatelů OEM plánuje v Severní Americe do roku 2030 postavit 30 000 rychlodobíjecích stanic. V Evropě pak Kia ve spolupráci se čtyřmi skupinami dodavatelů OEM vytvořila službu IONITY včetně vybudování 2800 rychlodobíjecích stanic podél klíčových dálničních tras. Do roku 2025 chce mít Kia v provozu celkem 7000 stanic schopných poskytovat efektivní služby dobíjení všem uživatelům elektromobilů této značky.
Nové zkušenosti s elektromobily Kia: Posun na vyšší úroveň zákaznických zkušeností
Kia představí zákazníkům pestrou a ucelenou nabídku elektromobilů a bude se snažit posouvat všechny aspekty spojené s přechodem k elektromobilům, aby přijetí elektromobility bylo z pohledu zákazníka co nejpohodlnější a nejsnazší, protože jedině tak se podaří revoluci elektromobility urychlit. V rámci této strategie je nezbytné optimalizovat všechna místa kontaktu se zákazníky, od fáze před nákupem až po zkušenosti po dobu používání.
Obrovská Kia EV9 má české ceny. Na českém trhu startuje těsně pod dvěma miliony korun
V první polovině roku 2024 by měla být k dispozici mobilní aplikace Kia zprostředkující zákazníkům ucelené a zároveň nekomplikované zkušenosti, od hledání vozidla a testovací jízdy až po dojednání detailů smlouvy.
Součástí této aplikace bude chatbot na bázi umělé inteligence, který zákazníkům zodpoví dotazy a nabídne rychlé odpovědi. Kromě toho nabídne slevy na pojistném ve spojení s různými produkty pojištění. Jednou z důležitých funkcí uvedené aplikace bude „E-routing“, kdy aplikace navrhuje optimální trasu v závislosti na aktuálním stavu akumulátoru a dostupnosti dobíjecích stanic. Soužití s vozidlem bude zpříjemňovat i funkce, která může na domovské obrazovce zobrazovat informace vycházející z aktuální polohy, jako např. restaurace v okolí. Speciální funkce této aplikace, označovaná „Handle Layer“ (rukojeť nabíjecího kabelu), umožňuje pohodlně přes domovskou obrazovku spravovat dobíjecí port a v reálném čase sledovat stav dobíjení.
Kromě toho Kia plánuje podporovat „off-line zákaznické zkušenosti“, kdy bude poukazovat na výhody elektrických modelů prostřednictvím již běžících projektů, v Koreji např. „Digital City Store“ nebo „EV Unplugged Ground“ , resp. mimo Koreu např. „City Store“. Do budoucna plánuje Kia ve Spojených státech, Evropě, Číně a Indii vybudovat prodejny zaměřené výhradně na elektromobily.
Technologie založená na spojení virtuální a smíšené reality (VR, resp. MR) má zprostředkovat mimořádně pohlcující zážitky, motivující zákazníka blíže se seznámit s nabízenými produkty. Další snahy značka zaměří na posilování schopností v oblasti zákaznických služeb u globálních obchodních zástupů pro elektromobily, resp. uvádění produktových specialistů zaměřených na konkrétních regiony s cílem podpořit osobní poradenství a testovací jízdy podle jedinečných podmínek dané oblasti.
Kia plánuje s využitím technologie generativní umělé inteligence zásadně proměnit prostředí na palubě vozidel, kdy v partnerské spolupráci se špičkovými poskytovateli modelů generativní umělé inteligence uvede další pokrokové služby. Zákazníci tak budou moci využívat širokou škálu služeb, jako je např. správa časových rozvrhů, optimalizace trasy elektromobilu, plánování cest, různé funkce zábavy nebo podpora v případě nouze, kdy uživatel jednoduše osloví asistenta na bázi generativní umělé inteligence. Technologie generativní umělé inteligence se poprvé představí v modelu EV3 (2024) a následně bude začleněna do modelů EV4 a EV5. Tato technologie se bude průběžně zdokonalovat prostřednictvím dálkových on-line aktualizací (OTA).
Další plánované „Dny elektromobilů Kia“
Kia do budoucna plánuje pořádat „Den elektromobilů“ každoročně s cílem prezentovat nové elektrické modely, koncepty a průkopnické technologie. Tato akce by měla zároveň plnit roli platformy, na níž značka bude představovat svoji pokrokovou strategii elektromobility a vizi mobility budoucnosti.