garaz-sbirka-veteran-chatgpt

Když se z vás stane „úchyl“… Muž sbíral auta a přestal je počítat. Teď jich všech 1300 míří do aukce

Autor: Petr Pilný - Zdroj: carscoops.com, Hagerty - Ilustrační foto: Petr Pilný s využitím ChatGPT - 15. 10. 2025


Když se po desítkách let otevřou dveře zaprášené stodoly, občas se historie nadechne znovu. Tak jako se to před pár dny stalo v americké Alabamě. Tady totiž byla po dlouhých desetiletích odhalena jedna z nejrozsáhlejších soukromých automobilových sbírek, jaké kdy svět viděl. Na rozlehlém pozemku čekalo v tichosti více než 1300 vozů všech značek, velikostí i stavů. Nyní se budou všechny prodávat v aukci. Bez vyvolávací ceny. Bez rezervy.

Od rodinné firmy k posedlosti na čtyřech kolech

Za touto neuvěřitelnou sbírkou stojí Greg Rusk, muž, který převzal podnik svého otce a zároveň propadl vášni pro automobily. Jeho otec Bobby Rusk založil v roce 1974 společnost Rusken Packaging, která vyráběla kartonové obaly. Když Greg v roce 1992 firmu převzal, začal si postupně plnit svůj sen o nekonečné garáži.

Zpočátku šlo o jednoduché potěšení. To znamenalo koupit auto, pár dní si ho užít a pak ho zaparkovat. Jenže tahle záliba se brzy změnila v celoživotní posedlost. Roky plynuly a místo několika aut vznikl tichý automobilový archiv americké historie.

Rusk střídal období, kdy kupoval desítky Cadillaců, později se zaměřil na Chevrolety a nakonec ho okouzlil Pontiac Trans Am. Každá fáze zanechala ve sbírce výraznou stopu a vytvořila pestrý obraz automobilové kultury druhé poloviny 20. století.

Když se prach stává součástí kouzla

Část sbírky – přesněji více než 200 vozů – se už v říjnu vydává do aukce, další stovky budou následovat v následujících měsících. Na webu společnosti Hagerty jsou některá auta zveřejněna, najdou se mezi nimi jak nádherné kusy, tak i kousky, které čeká náročná renovace.

Klenotem mezi nimi je zlatý Pontiac Firebird Trans Am z roku 1998, který má na tachometru přes 52 tisíc mil (asi 83 tisíc kilometrů). V garážích však stojí i desítky dalších ikon amerického silničního snu: například Chevrolet C10 s osmiválcem, Pontiac Chieftain z roku 1953 nebo Cadillac Sedan de Ville z roku 1956.

Ale nejde jen o americkou klasiku. Sbírka skrývá i evropské a japonské poklady: Jaguar XK120 z roku 1953, Mazda RX-7 Turbo z roku 1989 s motorem LS1, Toyotu Celica ST Coupé z roku 1995 nebo klasické Porsche 911 Coupé z roku 1967.

Krása, která si žádá trpělivost

Greg Rusk se svým týmem otevřeně upozorňuje, že mnohé vozy roky nikdo nenastartoval. Čas se na nich podepsal. Ne vždy dramaticky, ale dost na to, aby každý nový majitel musel počítat s důkladným servisem. I když zvenčí působí většina vozů hezky, mechanické oživení bude vyžadovat znalosti, čas, trpělivost a také hlavně peníze.

Pro sběratele jde o mimořádnou příležitost, ale i výzvu. Každý z těchto automobilů je malým oknem do minulosti a připomínkou, že někdy to, co jsme roky přehlíželi, může mít nakonec větší hodnotu než cokoli jiného.

Platíte za autopojištění zbytečně moc?

Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.

🔍 Porovnat ceny zdarma

Nezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru