Nejnovějším přírůstkem do modelové řady automobilky Škoda je Rapid Spaceback. Svým způsobem jde o kombinaci hatchbacku a kombi založenou na novém Rapidu, který na trh přišel přibližně před rokem. My jsme se včera poprvé posadili za jeho volant a na pár kilometrů jsme ve východních Čechách vyzkoušeli dva motory: 1,6 TDI 66kW/90 koní a 1,2 TSI 63 kW/86 koní.
Když jsem letos v červenci viděl první fotky nového Rapidu Spaceback, byl jsem poněkud rozpačitý z jeho useklého zadku. A jsem vlastně pořád – tedy jen na fotkách. Naživo – poprvé jsem ho viděl na IAA ve Frankfurtu – vypadají zadní partie úplně jinak, lépe. Docela se mi i líbí. Ale co se oproti liftbacku ještě změnilo?
Škoda Rapid Spaceback je katší (o 18 cm) a nabídne menší kufr (415 proti 550 litrům), tím ale jeho mínusy oproti limuzíně, jak ji sama škodovka nazývá, končí. Naopak nabízí v předstihu oproti Rapidu například elektromechanický posilovač řízení, ale většinu vylepšení dostanou obě karosářské varianty. Jsou jimi například nová xenonová světla, nový tříramenný volant s ovladači po obou stranách, ovladače elektrického ovládání zadních oken u řidiče či paket Style Plus. Ten je navíc u Spacebacku doplněn o obrovskou (necelé 2 m2 vnějšího prostoru) panoramatickou neotevíratelnou střechu, designové delší sklo pátých dveří zasahující až nad registrační značku a zatmavené zadní lampy či spoiler na víku zavazadelníku – ostatní doplňky (xenony, černé designové prvky karoserie, dvoubarevná 17″ litá kola či sportovní interiér s novými dekoračními lištami) jsou oběma autům společné.
Auta, která jsme měli na svezení, tento Style paket neměla, xenony však nechyběly. Pokud byste se na příď vozu a okolí světel zadívali pozorněji, mohli byste si všimnout, že chybí ostřikovače světlometů (lze si je na přání dokoupit), které jsou (mimo další věci jako samonivelace a podobně) v ČR pro xenonové světlomety povinné. Škodovka ale našla v zákoně skulinku, která říká, že pokud má světelný zdroj nižší výkon než 2000 lumenů, podobné věci mít nemusí a ty právě v předních světlometech najdete. Účinnosti se prý bát nemusíme, svítí jen o kousíček méně než bixenony v trojkové Octavii (dosvit 195 metrů Rapidu oproti 210 metrům Octavie). Dálková světla řeší jen klasické halogenové žárovky. Příplatek je nicméně vcelku příznivých 10 000 Kč pro výbavu Elegance a 12 500 Kč pro akční výbavy Fresh Active a Fresh Ambition, a ne až tak úplně příznivých 17 600 pro neakční výbavy Active a Ambition.
Se slabší naftovou jednašestkou je Rapid Spaceback pocitově obratnější než Rapid liftback. I když jsme jezdili s auty na 16″ kolech s nižším profilem pneumatik, nerovnosti se snažily maskovat bez výraznějších rázů či hluku. Díky těžšímu motoru v přídi jde spíše o dálničního společníka, i když v zatáčce vás podrží. 1,6 TDI o výkonu 66 KW/90 koní si ale pořiďte pouze pokud nemáte závodnické choutky. Jeho zvukový projev je maličko obhroublý a akcelerovat se mu zase až tolik nechce. Odmění se vám však opravdu nízkou spotřebou!
Nejslabší přeplňovaná benzínová jednadvojka je naproti tomu žhavá po otáčkách. I když má vlastně téměř stejný výkon jako zkoušený naftový agregát (jen má menší točivý moment), působí mnohem agilnějším dojmem. Celkově s ním Rapid Spaceback jezdí radostněji a působí lehčeji, uvolněně. Je jen škoda, že u obou motorizací chybí šestka a převodovka je jen pětistupňová.
Bohužel jsme na seznámení měli opravdu jen pár kilometrů, proto si na podrobnější jízdní dojmy budeme muset počkat až na klasický redakční test. Jisté však je, že Rapid Spaceback cílí na racionálněji a prakticky smýšlející řidiče, pro něž je připravena velká spousta „Simply Clever“ vychytávek. Kromě konečně uzamykatelného víčka nádrže (spojeno s centrálním zamykáním) vám konečně nikdo neukradne škrabku, ale je to také například dvojitá podlaha zavazadlového prostoru (z jedné strany koberec, z druhé omyvatelný plast) či dvojitá podlaha kufru a háčky na zavěšení tašek…. A tak dále a tak dále.
Při prezentaci toho všeho jsem ale stejně očkem pokukoval o kousek vedle, kde stál červenošedý k zemi přikrčený a řádně rozšířený Rapid Sport. Na svědomí ho má společnost BENET Tuning a jeho stavba trvala tři měsíce. Nové je však téměř vše. V interiéru lze najít čtveřici sportovních sedadel Recaro, lakované prvky přístrojové desky do červené a šedé barvy, rozšířené blatníky ukrývající velká kola, díly (například spoilery, kryty vnějších zpětných zrcátek, apod.) z pravého karbonu či bixenonové světlomety s LED páskem pro denní svícení a podobně… Přimlouvám se za to, aby tohle auto vzniklo alespoň v omezené sérii a nebo…. Co třeba jako Rapid RS? ;)
Škoda Rapid Spaceback zahájila prodej stylově dnes, tedy 10.10. dopoledne v 10:10 hodin. Jestli se prodejci trefili i do 10 sekund, netušíme. Co však víme naprosto jistě je, že základní cena za Rapid Spaceback ve výbavě Active a s tříválcovým motorem 1,2 MPI 55 kW startuje v akční výbavě Fresh Active na 269 900 Kč, tedy stejně jako u liftbacku. Neliší se ani ostatní ceny (kromě výbavy Style Plus), je tedy jen a jen na vás, která karoserie se vám líbí víc.
Ceníky můžete porovnat sami:
[nggallery id=2574]