S příchodem zimní sezony je vhodné si připomenout několik zásad, jak co nejefektivněji a zároveň s nejvyšší eliminací rizika nehody jezdit po dálnici. Nejdůležitější je si uvědomit, že dodržování konstantní rychlosti a maximálně možné plynulé jízdy nás dovede včas a bezpečně do cíle. A samozřejmě také s optimální spotřebou pohonných hmot.
Důležité je používat levý jízdní pruh pouze k předjíždění a kontrolovat také zpětná zrcátka. Pamatujte na to, že jiného účastníka silniční dopravy nesmíte ohrozit, ale ani omezit.
Myslet je potřeba také na dodržování konstantní rychlosti a plynulé jízdy. To na dálnici právě v zimě, kdy nás změnou počasí v podobě mlh, sněžení a námrazy mohou potkat náhlé a nečekané komplikace, nabývá na významu. „Výrazně se tím eliminuje riziko nehody a dopravní zácpy. Řidiči se často dopouští chyby, že nejezdí plynule, na některých úsecích zrychlují s pocitem, že si výrazně zkrátí dobu dojezdu,“ upozorňuje Libor Budina, manažer Road Safety Autoklubu ČR.
Přitom jde o minuty. Tak například na dálnici D1 má až do ledna trvat dopravní omezení u Větrného Jeníkova. Úsek ve dvou zúžených pruzích s nejvyšší povolenou rychlostí 80 km/h měří 14 km. „Při dodržení povolené rychlosti bude trvat jízda 10,5 minuty. Jestliže vozidlo pojede 100 km/h, úsek překoná jen o 2 minuty rychleji, pokud opravdu hazardující řidič nezpomalí a na zúžené komunikaci poletí 130 km/h, bude pouze o 4 minuty rychlejší, než kdyby jel stanovených 80 km/h. Bezohlednou jízdou však ohrožuje sebe i ostatní, riziko nehody, následného vzniku kolony a dopravní zácpy neúměrně vzrůstá,“ varuje Libor Budina. Zároveň připomíná, že u Větrného Jeníkova, nejvyššího bodu dálnice s 655 m n.m., hrozí v zimě pravděpodobně nejvíce na celém úseku mezi Prahou a Brnem nenadálá změna povětrnostních podmínek. „Právě v těchto místech se před deseti lety stala největší silniční havárie v historii Česka, ke které došlo vlivem náhlého prudkého sněžení a nepřiměřené rychlosti řidičů. Na tři desítky zraněných, více než 200 poškozených vozidel, dálnice byla zablokována na 11 hodin,“ vzpomíná Libor Budina.
Řidiči se navíc stále dopouštějí chyb při tzv. zipování, střídavého řazení do jízdního proudu průběžného pruhu. „Vzájemně se pravidelně nepouštějí, připojují se daleko dříve do průběžného pruhu nebo před připojením zastavují, agresivně předjíždějí stojící kolonu, nebo nezpomalují na stejnou rychlost vozidel, která jedou v pruhu, který není zúžený,“ vyjmenovává Libor Budina. Pokud řidič dojíždí k pomalu jedoucím nebo stojícím vozidlům v koloně, tak často zastavuje na poslední chvíli a nebrzdí s předstihem. Ke koloně tak nedojíždí plynule. To může mít za následek, že jeden řidič za prudce zastavujícím vozidlem nedobrzdí a způsobí to řetězovou reakci.
„Pokud budeme na dálnici dodržovat správná pravidla při zipování, zásadu plynulé jízdy konstantní rychlostí, snížíme riziko vzniku nehody. A samozřejmě obecně platí věnovat se maximálně řízení a být ohleduplný k ostatním účastníkům silničního provozu,“ apeluje Libor Budina.
A nezapomeňte! Pokud se již ocitnete v koloně, pamatujte na tvorbu záchranné uličky pro vozidla integrovaného záchranného systému. Vozidla v levém pruhu již při pomalé jízdě nebo zastavování najíždějí co nejvíce k levému okraji vozovky, v ostatních pruzích pak směrem vpravo.