Už řadu let jsme postaveni před hotovou věc. Elektromobilita je důležitá, v blízké budoucnosti (prý) jediná možná cesta. Plány týkající se zavádění elektromobility jsou jasně nastavené. Jenomže Češi tomu moc nevěří. A navíc si více než polovina dotázaných v nedávném průzkumu, který prezentovala společnost Europ Assistance, myslí, že ekologie by pro českou vládu neměla být až takovou prioritou.
Z průzkumu vyplynulo, že pouze čtvrtina Čechů (26 %) si myslí, že nařízení EU, aby se od roku 2035 prodávaly pouze elektromobily, je realistické a bude naplněno. Je to výrazně méně než v dalších zemích Evropy (průměr 40 %) a dokonce o polovinu méně než ve státech jako jsou Portugalsko (54 %), Španělsko (53 %) nebo Itálie (52 %). Nejbližší jsou nám v tomto směru obyvatelé Francie (29 %) a Belgie (32 %).
Jen 52 % Čechů také souhlasí s tvrzením, že by ekologie měla být pro vládu prioritou. I tento ukazatel je hluboko pod evropským průměrem (72 %), zvláště ve srovnání se zeměmi jako Portugalsko (89 %), Španělsko (83 %) nebo Itálie (75 %).
„K ekologickým aspektům dopravy přistupujeme skepticky a podle průzkumu projevujeme rovněž nejmenší ochotu dopravní návyky z ekologických důvodů měnit,“ uvedl David Köhler, manažer Europ Assistance pro klíčové zákazníky. „Na druhé straně používáme častěji než v jiných zemích Evropy veřejnou hromadnou dopravu, častěji chodíme a máme největší podíl domácností, které vlastní a používají jízdní kolo.“
Levné cestování? U elektromobilů spíš sázka do loterie. LPG stále vychází nejlevněji
Hlavně ojetiny
Ukázalo se také, že 83 % českých domácností vlastní (provozuje) buď soukromý, případně služební automobil. Překvapivě je to mírně pod evropským průměrem, který je 86 %. V Česku také platí, že 95 % tuzemského autoparku tvoří vozidla se spalovacím motorem, což je naopak nejvíce v celé Evropě, kde je průměr 86 %. Nejpodobnější čísla těm českým vykazují podle průzkumu domácnosti v Německu, Rakousku a Portugalsku (90 %). Naopak, nejvíce automobilů s alternativním druhem pohonu (elektromobily, hybridy, …) používají v Itálii (21 %) a ve Švýcarsku (16 %).
„Podíl elektromobilů v našich domácnostech je mezi zkoumanými státy nejnižší,“ doplnil David Köhler. „Mezi hlavními důvody, proč elektromobil nepoužívají a ani o jeho koupi neuvažují, uvedli respondenti vysokou pořizovací cenu (54 %), nedostatek dobíjecích míst (29 %), problémy při dlouhých cestách (25 %) a obavy z provozních nákladů (25 %),“ dodal.
Mnohem častěji než v ostatních zemích kupujeme i ojeté automobily. Vůz, který právě používají, koupilo podle průzkumu jako ojetinu 64 % českých domácností, zatímco evropský průměr je 46 %. V některých zemích přitom při pořízení vozu výrazně převládají nové automobily. Ty si ve Španělsku koupilo 75 %, v Itálii 68 % a v Belgii 63 % domácností. „S podílem ojetin souvisí i další ukazatele, ve kterých se v rámci Evropy vymykáme. Automobily kupujeme nejčastěji od soukromníků (28 %) nebo online (28 %), zatímco jinde převládají autorizovaní prodejci (49 %). S ojetinami musíme častěji také do servisu, který navštěvuje 47 % českých řidičů minimálně dvakrát ročně, zatímco v Evropě je to 39 % a ve Francii pouze 27 % řidičů,“ uzavřel David Köhler.