Rolls-Royce není pouze symbolem nekompromisní kvality, nenapodobitelného stylu a unikátního zpracování detailů. Zcela individuální je rovněž přístup ke každému zákazníkovi a společný tvůrčí proces zaměřený na konečnou podobu vozu, na jehož konci je unikát na čtyřech kolech, tedy jedinečné vyjádření osobnosti konkrétního majitele.

Takové setkání neopakovatelného příběhu a řemeslného mistrovství Bespoke teamu dalo nedávno vzniknout vskutku výjimečnému a unikátnímu exempláři Rolls-Royce Dawn, který je poctou českým a slovenským pilotům sloužícím u 312. a 313. stíhací perutě Československé letky Royal Air Force za druhé světové války.

Šedý exteriér s černou linkou Coachline, inspirovaný zbarvením stíhacích letounů Spitfire stíhacích perutí RAF, jasně deklaruje nespornou dominanci a technickou přesilu vozu. Motiv bojového zbarvení Spitfiru se odráží i v interiéru, kde akcenty žluté kůže Golden Sand znovu odkazují k těmto legendárním letounům. Znak 313. letky, založené před 77 lety, zdobí opěrku hlavy sedadla řidiče i spolujezdce, znak 312. letky je potom vyšit na obou opěrkách hlavy zadních sedadel.

S exkluzivním nelakovaným dýhovaným obložením interiéru dveří Mimosa Negra kontrastují gravírované ozdoby, odkazující k základním hodnotám a motivům letců. Plaketa na dveřích řidiče nese motto 313. perutě „Jeden jestřáb mnoho vran rozhání“, na straně spolujezdce najdeme pak základní myšlenku 312. perutě: „Non Multi Sed Multa“ („Ne mnozí, ale mnoho“- tj. Ne mnoho mužů, nýbrž mnoho činů).

Složitá výšivka v zadní části kabiny vozu, mezi sedadly, zobrazuje motor Rolls-Royce Merlin – stíhací letouny letouny Hawker Hurricane a Spitfire nejen československých perutí Royal Air Force byly vybaveny právě touto legendární pohonnou jednotkou. Inspirace pro tuto výšivku, jež skvěle podtrhuje technický a vysoce přesný charakter celého vozu, pochází z původních plánů a technických výkresů letadel.

„Během celého letošního roku si připomínáme službu všech těch, kteří se s hrdostí podíleli na plnění našeho již 100 let trvajícího úkolu, kterým je služba vlasti. Nedávno představený Rolls-Royce Dawn vzdává hold všem příslušníkům Československé letky v bitvě o Británii, jež byla zářným příkladem zásadního přínosu cizinců, kteří sloužili v RAF během druhé světové války. Blížíme se k závěru Oslav století RAF100 a do našeho století druhého vstupujeme s hrdostí na naše dědictví a s důvěrou v naši budoucnost,“ říká velitel letky Andrew Millikin (RAF), důstojník velící pamětnímu letu na počest Bitvy o Británii.

Letouny Spitfire jsou dnes často k vidění na obloze nad domovem Rolls-Royce v Goodwoodu, West Sussex, nedaleko pláže West Wittering. Má se za to, že právě do jejího písku nakreslil Sir Henry Royce základy legendárního motoru Merlin svojí vycházkovou holí.

A ještě malá zajímavost pro milovníky letectví. 312. a 313. stíhací peruť RAF patřily k celkem čtyřem perutím československého letectva v rámci britského královského letectva Royal Air Force během druhé světové války. 312. peruť byla založena v Duxfordu v srpnu 1940. 313. peruť působila v Yorkshiru od května 1941, a to s československým velením. Obě perutě byly původně vybaveny letadly Hawker Hurricane a následně letadly Spitfire, oba tyto stroje poháněly motory Rolls-Royce Merlin. Čechoslováci byli zapojeni v bitvě o Británii a běhěm invaze v Normandii. V roce 1944, před Operací Overlord, byly obě perutě přemístěny na letiště Tangmere a Appledram v Západním Sussexu. Tato letiště leží pouze několik kilometrů od Goodwoodu, domova značky Rolls-Royce Motor Cars, kde ještě dnes původní Spitfiry létají nad závodním okruhem, na kterém továrna Rolls-Royce testuje své vozy.