Audi vstoupí do královské kategorie motoristického sportu. Prémiová značka se bude od roku 2026 účastnit mistrovství světa FIA Formule 1 s poháněcí jednotkou z vlastního vývoje. Audi Sport bude projekt realizovat v Neuburgu na Dunaji u Ingolstadtu. Poprvé po více než jednom desetiletí tak vznikne pohon Formule 1 znovu v Německu.
Značka Audi oznámila vstup do Formule 1 na tiskové konferenci v rámci Velké ceny Belgie ve Spa-Francorchamps. Na dotazy přítomných novinářů odpovídali Markus Duesmann, předseda představenstva společnosti AUDI AG, a Oliver Hoffmann, člen představenstva odpovědný za technický vývoj. Přítomni byli také Stefano Domenicali, generální ředitel Formule 1, a Mohammed ben Sulayem, prezident Mezinárodní automobilové federace (FIA).
„Motoristický sport je pevnou součástí DNA značky Audi,“ říká Markus Duesmann. „Formule 1 je pro naši značku globální platformou a současně také laboratoří pro náročný vývoj. Kombinace vysokých výkonů a konkurence je v našem odvětví vždy motorem inovací a technologických transferů. S novými pravidly přišel nyní správný okamžik pro náš vstup do Formule 1. Jak Formule 1, tak Audi mají totiž jednoznačné cíle v oblasti trvalé udržitelnosti.“
O vstupu značky Audi do Formule 1 rozhodlo směřování nejoblíbenějšího seriálu závodů na světě k větší trvalé udržitelnosti a nákladové efektivitě. Nová technická pravidla platná od roku 2026 požadují ještě rozsáhlejší elektrifikaci a používání trvale udržitelného paliva. Nad rámec již platného zastropování nákladů pro týmy budou pravidla v roce 2023 požadovat také zastropování nákladů pro výrobce poháněcí jednotky. Formule 1 si navíc stanovila ambiciózní cíl dosáhnout do roku 2030 neutrální bilance emisí CO2 pro celý seriál závodů.
Aktivní spolupráce na transformaci Formule 1
Oliver Hoffmann k tomu říká: „Vzhledem k velkým technologickým skokům, které tento seriál udělá v roce 2026 směrem k trvalé udržitelnosti, můžeme hovořit o nové Formuli 1. Formule 1 se transformuje a Audi se chce na tomto procesu aktivně podílet. Úzké propojení našeho projektu Formule 1 s technickým vývojem společnosti AUDI AG přinese synergie.“
V porovnání se současnými pohony Formule 1 od roku 2026 výrazně vzroste podíl elektrického výkonu v poháněcích jednotkách, tvořených elektromotorem, akumulátory, řídicí elektronikou a spalovacím motorem. Elektrický pohon pak bude mít přibližně stejný výkon jako spalovací motor, který poskytuje cca 400 kW/544 koní. Velmi hospodárné přeplňované motory 1,6 litru budou spalovat trvale udržitelné syntetické palivo – to byl další faktor, který umožnil značce Audi vstoupit do Formule 1.
Velká popularita na klíčových trzích i mezi mladými cílovými skupinami
Formule 1 přesně odpovídá svou globální popularitou, vysokou emocionalitou a vysokou technickou úrovní požadavkům značky Audi. Závody tohoto seriálu se konají na všech významných trzích značky se čtyřmi kruhy. Formule 1 je pro výrobce automobilů mimořádně zajímavá jako neobyčejná platforma pro nejnáročnější elektrifikované závodní vozy na světě. Audi přijímá výzvu dokázat v tomto konkurenčním prostředí svůj „náskok díky technice“.
Formule 1 vyvolává velký zájem na celém světě. Tento seriál závodů patří mezi nejsledovanější sportovní akce na světě. V roce 2021 sledovalo závody celkem více než 1,5 miliardy televizních diváků. Na klíčových trzích, jakými jsou Čína nebo USA, je Formule 1 oblíbená a její popularita dále roste – a to i mezi mladými cílovými skupinami. Mezi nejpopulárnějšími sporty na světě zaznamenává Formule 1 v současnosti na sociálních sítích největší nárůsty sledovanosti.
Poháněcí jednotka bude vyvíjena v Neuburgu na Dunaji
Poháněcí jednotka bude vyvíjena ve velmi moderním kompetenčním centru pro motoristický sport společnosti Audi Sport v Neuburgu na Dunaji, nedaleko sídla společnosti AUDI AG v Ingolstadtu. „Při vývoji a výrobě pohonu Formule 1 využijeme cenné know-how našich odborníků na motoristický sport, ale také budeme pokračovat v investicích do našeho centra pro motoristický sport, a navíc rozšíříme naše řady o další vysoce kvalifikované specialisty,“ říká jednatel společnosti Audi Sport Julius Seebach, který zorganizoval vstup značky Audi do Formule 1 v rámci reorganizace motoristického sportu značky Audi.
Centrum v Neuburgu na Dunaji disponuje již zkušebnami pro motory Formule 1, vysokovýkonné elektromotory a sady akumulátorů. V současnosti probíhá projekt nezbytného rozšíření jeho kapacit z hlediska personálu, budov a technické infrastruktury. S dokončením zásadních fází projektu se počítá do konce roku. Pro projekt poháněcí jednotky byla nedávno založena specializovaná 100% dceřiná firma společnosti Audi Sport. Jejím vedením, a tím i vedením projektu Formule 1, byl ve funkci generálního ředitele pověřen Adam Baker. Vystudovaný inženýr působil dosud v různých vedoucích funkcích ve službách výrobce i týmů v motoristickém sportu. Před příchodem k Audi v roce 2021 pracoval tři roky v Mezinárodní automobilové federaci (FIA).
Do konce letošního roku zveřejní Audi rozhodnutí, s jakým týmem se v roce 2026 postaví na start.
Rozhodnutí vstoupit do Formule 1 definuje další směřování v motoristickém sportu
Audi Sport soustředí své síly na projekt Formule 1. Audi proto ukončuje projekt LMDh. Společnost Audi Sport již přerušila vývoj sportovního vozu pro vytrvalostní závody. Kromě zákaznického sportu bude Audi Sport beze změn pokračovat v realizaci svého inovačního projektu soutěžního vozu RS Q e-tron pro Rallye Dakar. V příštím roce bude Audi usilovat o celkové vítězství v pouštních podmínkách.
Společnost Audi Sport stanovila měřítka mnoha tituly již v dlouhé řadě seriálů motoristického sportu, od mistrovství světa v rallye nebo sportovních vozů přes motoristický sport v USA až po DTM, Le Mans nebo Formuli E. „Formule 1 je dalším velkým milníkem v historii motoristického sportu značky Audi,“ říká Julius Seebach.
Julius Seebach předává štafetový kolík Rolfu Michlovi
Vstup do Formule 1 značí nejen úspěšné završení reorganizace divize Audi Motorsport, ale také uzavření jedné významné kapitoly v historii společnosti Audi Sport GmbH. Generální ředitel Julius Seebach odchází k 1. září 2022 do společnosti AUDI AG, v jejímž technickém vývoji převezme vedení nové strategické obchodní oblasti, přičemž odpovídat bude přímo představenstvu.
Hoffmann, člen představenstva a předseda poradního sboru společnosti Audi Sport GmbH, poděkoval Seebachovi za jeho přínosy: „Julius ztělesňuje v době plné výzev strategickou prozíravost, důsledné jednání a trvale udržitelné výsledky.“ Pod jeho vedením dosahovala společnost Audi Sport GmbH opakovaně rekordních výnosů z prodeje a hospodářských výsledků. Počty prodaných vozů se díky ofenzivě modelů RS zdvojnásobily a úspěšně byl na trh uveden první zcela elektrický model RS, RS e-tron GT.
Seebach navíc v roce 2020 převzal odpovědnost za motoristický sport značky Audi a důsledně uskutečnil v této oblasti reorganizaci s ohledem na požadavky budoucnosti. Pod jeho vedením byl v rekordním čase vyvinut nejkomplexnější závodní, resp. soutěžní vůz v historii značky Audi – RS Q e-tron pro Rallye Dakar. Po úspěšném debutu vozu RS Q e-tron v lednové Rallye Dakar, v níž získal čtyři etapová vítězství, následovalo již ve druhé soutěži v Abú Dhabí první celkové vítězství – první triumf automobilu s elektrickým hnacím řetězcem v pouštní rallye. Vstup do Formule 1 je úspěšným zakončením Seebachovy práce.
Seebachovým nástupcem bude od 1. září Rolf Michl, který je od února provozním ředitelem závodního oddělení společnosti Audi Sport. Michl tvoří společně s Dr. Sebastianem Gramsem management společnosti Audi Sport GmbH. Michl vystudoval podnikové hospodářství a je dlouholetým členem rodiny Audi Sport. Po různých pozicích v marketingových odděleních společností AUDI AG a Audi Sport převzal v roce 2016 vedení produktového marketingu modelů RS. Po přechodu do společnosti Abt Sportsline jako vedoucí úprav vozidel se v roce 2019 vrátil do společnosti Audi Sport GmbH jako vedoucí prodeje/marketingu. Michl v tomto období zásadně spoluutvářel portfolio, a přispěl tak k úspěšnému prodeji. Hoffmann k tomu říká: „Rolf je autentickou vůdčí osobností a disponuje zkušenostmi z motoristického sportu i sériové výroby, které jsou pro tuto funkci nezbytné.“ Kromě působení v marketingu byl Michl v roce 2014 odpovědný za koncepci a realizaci pohárových závodů Audi Sport TT Cup.