Posledních pár dnů to skoro vypadalo, že do Česka vtrhlo léto. Jenomže nesmíme zapomínat na fakt, že je stále květen a tedy jaro, které i sebe zkušenějšího řidiče může překvapit silným deštěm. K aquaplaningu a následnému smyku je pak jen krůček. Dá se tomu ale předejít. Základem jsou dobré gumy a klid při práci s volantem.
Déšť umí být zákeřný
Jakkoliv může být jasní déšť příjemný, už jen tím, že z aut smyje lepkavý pyl, řidiče může také hodně nepříjemně potrápit. Pokud je ho totiž až příliš, nemusí voda ze silnice dostatečně rychle odtékat. A jakmile se začne třeba ve vyjetých kolejích držet, je na problém zaděláno.
Aquaplaning totiž vzniká právě ve chvíli, kdy je na silnici moc vody. Jakmile pneumatika přestane zvládat vodu odvádět, vznikne před kolem takzvaný vodní klín. Ten se následně přesune pod pneumatiku, čímž celé kolo ztratí kontakt s vozovkou. Zjednodušeně řečeno voda auto nadnese a jeho ovladatelnost pak rychle klesá.
Na trhu už jsou první pneumatiky vyrobené z PET lahví. Ty nahrazují původní polyester
Na vznik této situace má vliv řada faktorů, od množství vody až po kvalitu vzorku pneumatik nebo rychlosti. Aquaplaning vzniká většinou při rychlostech nad 80 km/h u nových pneumatik, ale již od 55 km/h u pneumatik na hranici životnosti, tedy ve chvíli, kdy mají zhruba 1,6 mm vzorku. Svou roli hraje i množství vody. Jakmile vidíte, že se za autem jedoucím před vámi ve vodě dělají stopy, zpozorněte. To je přesně ta chvíle, kdy je aquaplaning na spadnutí.
Jak mu předejít?
Jak už bylo zmíněno, základem jsou kvalitní pneumatiky s dostatečným vzorkem. Jen tak může pneumatika správně odvádět vodu. Zároveň je dobré se vyhýbat stojaté vodě, tedy loužím či vodě nahromaděné ve vyjetých kolejích. A v neposlední řadě je nutné myslet na rychlost. Při prudkém dešti zpomalte, tak, abyste mohli reagovat na případný smyk či právě aquaplaning.
A co dělat, když už se stane? Hlavně zachovat klid, netrhat volantem a nepanikařit. Právě klid rukou na volantu je zásadní. Stejně, jako klid nohou na pedálech. V žádném případě nebrzděte. A nepřidávejte. U aut s manuálním řazením prostě vyšlápněte spojku a jakmile ucítíte, že se kola chytla silnice, znovu ji uvolněte. U automatu pusťte plynový pedál.