Ať za mokra nebo na sněhu, řízení v zimních měsících vyžaduje mimořádnou pozornost. Nebezpečné to začíná být při teplotách kolem bodu mrazu, protože stav vozovky se může rychle změnit. Profesionální závodník Jan Kopecký, tovární jezdec týmu ŠKODA Motorsport a mistr světa v kategorii WRC2 z roku 2018, v rozhovoru dává cenné rady, jak mohou řidiči tyto nástrahy včas rozpoznat a bezpečně ovládat svůj automobil ŠKODA i za ztížených podmínek.
Pane Kopecký, jako soutěžní jezdec jste zvyklý jezdit za ztížených podmínek, za mokra, na sněhu či náledí. V běžném silničním provozu jsou řidiči s takovými podmínkami konfrontováni zejména na podzim a v zimě. Jak se na ně lze připravit?
Nejdůležitější věc by měl každý řidič mít na paměti vždy, ne jen na podzim a v zimě: Nenechat se za volantem rozptylovat a jezdit vždy předvídavě, s dostatečným odstupem a přizpůsobenou rychlostí. Než vyrazí, měli by se řidiči v každém případě informovat o předpovědi počasí a případně si na cestu naplánovat více času. Když vyrazí dřív, budou v menším stresu, zejména cestou do kanceláře. Před odjezdem by také měli vůz kompletně očistit od sněhu a námrazy. Tím je myšlena i střecha a kapota. Jen ten, kdo má dobrý výhled, může také dobře reagovat. Padající led a sníh také nesmí ohrožovat ostatní vozy. Styl jízdy je nezbytné vždy přizpůsobit stavu vozovky. Každý řidič by měl svůj vůz připravit na zimní provoz. Nutností jsou zimní pneumatiky s dostatečně hlubokým, minimálně čtyřmilimetrovým vzorkem.
Jak lze včas poznat, že vozovka je namrzlá nebo kluzká?
Tmavší místa na vozovce jsou při nízkých teplotách příznakem náledí a tam, kde se to leskne, bychom měli v každém případě ubrat plyn. Zejména při sněžení je vozovka často kluzká, působením soli sníh rozbředne, což riziko smyku dále zvyšuje. Snížit rychlost bychom ale měli i na sněhové pokrývce, pod sněhem může totiž vozovka být zmrzlá, což ale řidič hned nepozná. Proto platí: jezděte předvídavě a dbejte na dostatečný odstup. Od vozu před vámi byste měli vždy dodržovat třívteřinový odstup.
Jak se nejlépe zachovat, když se dostaneme na kluzký úsek vozovky?
Pravidlo číslo jedna: Zachovat klid a nepanikařit. Řidič by měl na zasněžené nebo zledovatělé vozovce snížit rychlost jízdy asi na polovinu. Brzdná dráha se totiž za těchto povětrnostních podmínek rychle prodlužuje až na troj- či čtyřnásobek. Aby se vůz nedostal do smyku a nestal se neovladatelným, měli bychom se vyhnout prudkému zatáčení a brzdění. Můžete mi věřit, že soukromě na namrzlé vozovce buď vůbec nejezdím, nebo jezdím tak, jako bych měl v zavazadlovém prostoru vejce. U vozů s manuální převodovkou bychom také měli při smyku vyšlápnout spojku, kola pak musí přenášet jen podélně působící síly. Pokud auto i přesto začne v zatáčce klouzat, většinou stačí trochu zmenšit rejd, aby se vrátilo do správného směru. I při přejíždění mezi jednotlivými jízdními pruhy přes sníh bude nejlepší, když přitom vyšlápnete spojku a auto s lehce zvýšenou setrvačností necháte přejet na druhou stranu.
Problémům v zimě může zabránit nejen úprava stylu jízdy, ale i správná výbava. Co by si řidiči měli určitě vozit s sebou?
V autě byste určitě měli mít škrabku na námrazu a smetáček na odmetení sněhu. Ve vozech značky ŠKODA jsou tyto Simply Clever prvky součástí výbavy, v nové generaci modelu OCTAVIA je škrabka ve víčku palivové nádrže, smetáček ve dveřích. Někdy se může hodit i odmrazovací sprej: podstatně usnadní práci, pokud je vrstva ledu obzvláště silná nebo když nemáte takovou sílu. Při jízdách do hor jsou nutností sněhové řetězy, jejich nasazování byste si ale měli předem nacvičit. V nádržce ostřikovače byste měli navíc mít dostatek nemrznoucí směsi. U starších baterií neuškodí, pokud si ji necháte před zimou zkontrolovat.
Co lze udělat pro to, aby se při rozjezdu na kluzké vozovce zabránilo protočení kol?
Když jezdíte moderním vozem značky ŠKODA, zasáhne v takových případech většinou elektronická kontrola trakce. U vozů s manuální převodovkou se můžete rozjíždět na druhý rychlostní stupeň a trochu si přitom pohrát se spojkovým a plynovým pedálem, abyste motor neudusili.