Jsou nebezpečné, jsou také nelegální a u řady z nich už jen to, kde a jak stojí, může znamenat riziko velké nehody. Přesto je billboardů kolem českých dálnic a silnic spousta a příliš neubývají. Když už nějaký zmizí, velmi rychle ho nahradí klidně i dva nové.
Odstranění billboardů z ochranného pásma dálnic a silnic první třídy přitom vyžaduje novela zákona o pozemních komunikacích, která vstoupila v platnost už v září 2017. Ale ta jako kdyby neexistovala. Majitelům reklamních ploch ovšem nařizuje z bezpečnostních důvodů jejich odstranění. Platí to, pokud jsou blíže než 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic první třídy. Stačí se však rozhlédnout kolem silnic a dálnic a je jasné, že nějakou novelu jejich provozovatelé neřeší.
„Je to nekonečný boj, protože některé ty billboardy zlikvidujeme a bohužel se zase objevují nové, de facto načerno. Kolikrát to nejsou billboardy, ale jsou to vlastně ty nepovolené reklamy, které se objevují na nadjezdech a podél komunikací,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Letos by po loňské změně zákona podle něj od dálnic a silnic první třídy mohlo zmizet 80 až 90 procent všech nynějších nelegálních billboardů. Mluvčí ŘSD Jan Rýdl pro ČTK řekl: „Buď jsme je odstranili my, nebo sám vlastník reklamního zařízení na výzvu či s hrozbou, že přijdeme zařízení odstranit my a náklady na odstranění a uskladnění budeme vymáhat.“ ŘSD během loňského května kolem dálnic a silnic prvních tříd evidovalo asi 3350 nelegálních billboradů, podle Rýdla jejich počet neklesá, ale ani neroste.
Podle Mátla se odstraňování nelegální reklamy od dálnic a silnic první třídy daří v některých krajích lépe, v některých hůře. „Podle toho, jak na to reagují samotní billboardáři,“ řekl Mátl pro ČTK. Na dálnicích loni podle Rýdla ubylo 105 nelegálních poutačů. Od silnic prvních tříd zmizelo nejvíce reklamních zařízení v Libereckém kraji, a to 105 kusů. Druhý nejvyšší počet zaznamenalo ŘSD za Správu Chomutov na Ústecku, a to 65 odstraněných poutačů. Nejméně zařízení naopak ŘSD odstranilo na Královéhradecku, a to pouhých pět kusů.
Největší riziko přináší podle Rýdla umísťování reklamy na mostech. „Ti partyzáni, kteří ji instalují, se to snaží udělat rychle, aby je při tom nikdo nechytil,“ řekl. Problém je v tom, že v té rychlosti nedbají na bezpečnost provozu pod nimi. „Je třeba si uvědomit, že to dělají nad dálnicemi za plného provozu. A když takový ‚projektil‘ spadne, letí proti mému autu na dálnici najednou rychlostí 130 kilometrů za hodinu. Stačí, aby upadl větší šroub, kus řetězu a stane se fatální neštěstí,“ upozornil.
Pravidla pro odstraňování reklamních poutačů se od loňského roku zjednodušila. „Silniční správní úřad již k odstranění reklamy nevyzývá vlastníka reklamního zařízení, nýbrž přímo vlastníka/majetkového správce pozemní komunikace. Ten reklamní zařízení odstraní, uskladní, zveřejní informaci o jeho odstranění a uskladnění, a pokud se do třech měsíců nepřihlásí o jeho vydání a neuhradí náklady odstranění, je oprávněný reklamní zařízení zlikvidovat,“ uvedl tiskový mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
ŘSD podle Mátla nejdříve vlastníka billboardu vyzývá k odstranění. Když vlastník nereaguje, přistoupí k odstranění. „V tuto chvíli se daří relativně donutit majitele těch billboardů, aby je odstranili na své náklady,“ řekl Mátl a dodal, že je skladování billboardů po odstranění pro jejich majitele nevýhodné. Zjednodušení pravidel by podle Mátla mělo odstraňování nelegální reklamy zrychlit.
Je to velmi jednoduché.
Pokuta 50% zadavatel, 50% firma která instaluje.