Je třeba věnovat pozornost opotřebení vašich pneumatik, protože nerovnoměrně opotřebené pneumatiky jsou méně bezpečné a mohou vést ke zbytečným nákladům navíc. Společnost Nokian Tyres stanovila na základě testů rozdíl v rychlosti opotřebení zimních pneumatik na přední a zadní nápravě.
Testy, které společnost Nokian Tyres uskutečnila v reálných podmínkách užití, ukázaly, že pneumatiky na hnací nápravě se mohou v zimě opotřebovávat až čtyřikrát rychleji než pneumatiky na řídicí nápravě. Proto byste měli pneumatiky mezi oběma nápravami prohodit, a to i v půlce sezóny.
„Pneumatiky na přední a zadní nápravě se opotřebovávají výrazně jinou rychlostí, proto byste měli měnit jejich pozici z jedné nápravy na druhou. Veliké rozdíly v přilnavosti předních a zadních pneumatik mají negativní dopad na jízdní bezpečnost. Změna pozice pneumatik může také ušetřit peníze, protože stejnou sadu pneumatik můžete používat déle,“ říká Matti Morri, vedoucí centra péče o zákazníky ve společnosti Nokian Tyres.
Testy uskutečněné společností Nokian Tyres ukázaly, že při jízdě se zimními pneumatikami se pneumatiky na přední hnací nápravě mohou opotřebovávat až čtyřikrát rychleji než pneumatiky na zadní nápravě. U letních pneumatik je opotřebení předních pneumatik přibližně dvakrát rychlejší než u pneumatik zadních.
Jezděte klidně a předjímejte
Opatrná a předvídavá jízda zpomaluje opotřebení pneumatik. Vyhnete se tak prudkému brzdění, rychlé akceleraci a náhlým manévrům.
„Nejedná se o žádný okrajový problém. Agresivní jízda a vysoký výkon vozidel vystavují pneumatiky větší zátěži než obvykle a mohou tak způsobit nerovnoměrné opotřebení pneumatik,“ říká Matti Morri.
Použití správného tlaku huštění, který odpovídá zatížení vozidla, zpomalí rychlost opotřebení, sníží valivý odpor a zvýší jízdní stabilitu. V chladném počasí tlak vzduchu v pneumatikách klesne, proto byste měli zimní pneumatiky hustit o 0,2 baru (20 kPa) více, než je doporučená hodnota výrobce. Tuto doporučenou hodnotu naleznete například v návodu k obsluze vozidla. Tlak huštění je třeba upravit v okamžiku, kdy jsou pneumatiky studené, tedy před delší jízdou.
Při montáži zimních pneumatik zkontrolujte v hlavních drážkách hloubku zbývajícího běhounu. Zimní pneumatiky Nokian Tyres mají pro pomoc řidiči indikátor jízdní bezpečnosti DSI: jakmile se opotřebuje symbol sněhové vločky uvedený na běhounu, je čas pořídit si nové zimní pneumatiky.
Měli byste rovněž zkontrolovat datum výroby pneumatiky, které je uvedené na její bočnici. Čtyři číslice vám prozradí stáří pneumatiky: první dvě čísla uvádějí týden výroby, druhá dvě čísla odkazují k roku výroby. Stejnou sadu pneumatik používejte maximálně šest zim.
Pneumatiky také stárnou. Vadí jim to? A jak zjistit jejich stáří?
Starší vozidla potřebují dobré pneumatiky
Opotřebení pneumatik má negativní vliv na akceleraci, brzdění a boční přilnavost.
„Moderní vozidla mají systémy řízení stability, které sice pomáhají řidiči, ale ani ony nemohou překonat fyzikální zákony. Systém vám může pomoci pouze tehdy, když pneumatiky zajistí přilnavost,“ říká Martin Dražík, odborník a produktový manažer pro střední Evropu ve společnosti Nokian Tyres.
Mnoho řidičů si myslí, že pro starší vozidlo nebo druhé auto v rodině jsou dobré jakékoliv pneumatiky. Důvodem může být představa, že kupovat drahé pneumatiky pro levné vozidlo nemá smysl nebo že se druhé auto používá jen zřídkakdy. Z hlediska bezpečnosti je ale opak pravdou.
Pokud v automobilu chybí moderní vyspělé technologie, mohou být dobré pneumatiky ještě důležitější než u nového vozidla. Druhé nebo třetí auto zpravidla používá nejméně zkušený řidič z rodiny. A dobré pneumatiky jsou základní podmínkou jízdní bezpečnosti.
„U druhého rodinného vozidla se také často používají celoroční pneumatiky. Jsou ideální volbou především v oblastech s mírnějším podnebím. Letos společnost Nokian Tyres uvedla na trh novou řadu prémiových celoročních pneumatik – Nokian Seasonproof a Nokian Seasonproof SUV. Tyto nové pneumatiky byly vyvinuty tak, aby reagovaly na potřeby středoevropských řidičů a uměly se pružně a dobře přizpůsobit jak zimním, tak letním povětrnostním podmínkám,“ dodává M. Dražík.
Prémiové pneumatiky jsou rozumnou volbou, protože jejich vývoj se zaměřuje na zachování maximální bezpečnosti i v okamžiku, kdy jsou pneumatiky opotřebené.
Tipy, jak zpomalit opotřebení pneumatik
- Měňte pozici pneumatik z přední nápravy na zadní a naopak. K rotaci by mělo dojít vždy nejpozději po 10.000 ujetých kilometrech.
- Vyhněte se prudkému brzdění nebo zrychlování a náhlým manévrům.
- Ujistěte se, že jsou vaše pneumatiky správně nahuštěné. V zimě k hodnotě doporučené výrobcem přidejte 0,2 baru. Tlak vzduchu v pneumatikách měřte vždy v okamžiku, když jsou studené.
- Neskladujte své pneumatiky venku na slunci. Využijte služby uskladnění pneumatik, kterou nabízí pneuservisy, nebo své pneumatiky skladujte na jiném místě, které je tmavé a s regulovanou teplotou.
- Montáž pneumatik odborníkem vám umožní zjistit jejich celkový stav.