skoda-superb-more

Daleké cesty umí být zrádné i pro zkušené řidiče. S dobrými řidičskými návyky je však zvládnete bezpečně a ve větším klidu. Předvídavost, soustředění, bezpečný odstup nebo dobré plánování jsou základní rady a návyky, které bychom si měli osvojit, ať už se vydáváme na jakoukoli cestu, krátkou či dlouhou. Pro dlouhé trasy, známé či zcela nové, ovšem třeba rada s dobrým plánováním platí dvojnásob.

Cestu si dobře promyslete už od počátku, začněte dobou, kdy vyrazit, naplánujte si přestávky a trasu a její okolí si na mapě před tím, než vyjedete, alespoň zevrubně prozkoumejte. „Když dojde k nenadálé situaci a vy se budete muset například vydat na nečekanou objížďku, budete se v případě, že jste se s trasou seznámili, cítit jistěji,“ radí Karel Mulač, vedoucí týmu Výzkumu dopravní bezpečnosti ze ŠKODA AUTO. Před dlouhou cestou si prostudujte i informace o počasí, které vás tak nezaskočí.

Asistenti pomohou, ale nehřešte na ně

Nesmírně důležité je, abyste se na cestu vydávali odpočinutí. Unavený řidič je nebezpečný řidič. Když jste vzhůru třeba 18 hodin, řídíte, jako byste měli v krvi půl promile alkoholu. Velkým nebezpečím při dlouhých a vyčerpávajících trasách může být i mikrospánek. Ten hrozí nejvíce právě neodpočatým řidičům. „Když nejste ranní ptáče, nevyrážejte na dlouhou cestu brzy ráno. Zrovna tak pokud chodíte obvykle spát brzy večer, neplánujte jízdu do hluboké noci,“ přináší Karel Mulač základní radu, jak se mikrospánku vyvarovat.

Nehody zaviněné mikrospánkem se často stávají v plné rychlosti, jejich následky tak bývají vážné. Mnohá auta jsou vybavena systémem upozornění na únavu řidiče. „Když se toto objeví, je čas na přestávku, nepodceňujte to,“ radí Mulač.

Přečtěte si také:  Vedro není při řízení dobrý společník. Co dělat, aby se vám jelo pohodlně?

S asistenty souvisí i další doporučení – řidič by měl velmi dobře znát svůj vůz, pro dlouhé cesty to platí dvojnásob. Seznamte se s jeho dostupnou technikou, naučte se využívat ve svůj prospěch jízdní asistenty, jako jsou adaptivní tempomat nebo funkce Travel Assist, která ukazuje aktuální rychlostní limit. „Ani pozorný řidič nemusí zachytit všechny podněty ze svého okolí a jízdní asistenti mu v tom tedy mohou pomoci. Ovšem rozhodně na ně slepě nespoléhejte, pamatujte, že mají pomáhat, nikoli přebrat zodpovědnost,“ říká Mulač.

Lehká jídla a poslech podcastů

Únavu ovlivňuje i jídlo a pitný režim před cestou a během ní. Hlad ovlivňuje vaši náladu a schopnost soustředit se, proto byste neměli řídit hladoví. „Před cestou i během ní ale volte lehká, snadno stravitelná jídla, která tělo nezatíží tak výrazně a nezvýší zbytečně vaši únavu,“ radí Mulač. Dodržujte pitný režim, z nedostatku hydratace se dovede hlava zamotat i člověku, který jen sedí doma na gauči, za volantem to může být velmi nebezpečná situace.

SKODA_bezpecnost_infografika_DALNICE

I když je na dlouhé trase zásadní soustředění na jízdu, přesto hraje důležitou roli i určité rozptýlení. Ovšem jen takové, které vám dovolí se nadále soustředit na vozovku a dopravní situaci kolem vás. „Jízda na dlouhé trasy může být monotónní, což odvádí pozornost. Udržet ji paradoxně pomůže třeba rádio nebo povídavý spolujezdec,“ říká Mulač. U hudby volte takovou, která vás nebude uspávat, dobrou možností je poslech audio knih nebo třeba různých podcastů. K poslechu oblíbených písní či mluveného slova poslouží klidně i váš mobilní telefon, který lze snadno s palubním systémem vozu propojit přes Bluetooth.

Noční jízda

Specifickou disciplínou na dlouhých cestách je jízda v noci. Provoz je v takových situacích klidnější, ovšem viditelnost výrazně horší. Moderní automobily s pokročilými světlomety ji dovedou výrazně zlepšit, ale i tak je tu pár tipů, které cestování v noci pomohou usnadnit. Rozhodně správně používejte dálkové světlomety, zhasínejte je před protijedoucími vozidly, nebo i pokud se blížíte k jinému vozu zezadu. Skvělým pomocníkem jsou moderní LED Matrix světlomety, které umí automaticky odstínit ty segmenty, které by ostatní účastníky mohly oslňovat.

Přečtěte si také:  Každý pátý český řidič za volantem někdy usnul

Abyste se vyhnuli oslnění od ostatních řidičů, nedívejte se při jízdě přímo do světlometů jejich vozů. „Zrak zaměřte spíše k pravému okraji silnice,“ doporučuje Karel Mulač. Periferní vidění vám v takové situaci umožní řídit normálně a oči nedostanou přímý zásah od světel protijedoucího vozu.

Než tedy vyrazíte za dalekým cílem, přemýšlejte a plánujte. Zkuste získat základní povědomí o trase, dobře si odpočiňte a popřemýšlejte o funkcích svého vozu, které sice běžně příliš nevyužíváte, ale na dlouhé cestě se mohou hodit. To vše pomůže dorazit do cíle bezpečně.