jak_nalozit_naklad_do_auta-kufr

Pojďme se společně se členem týmu Výzkumu dopravní bezpečnosti Škoda Auto Robertem Šťastným podívat na to, jak bezpečně převážet různé druhy nákladu.

Při skládání věcí do kufru je dobré myslet na to, aby při případném nárazu působily na zadní opěradla od zavazadel co nejmenší síly. Ty nejtěžší věci tedy přijdou na podlahu kufru (působí nejmenší páková síla) a hned za opěradla (předmět se nerozjede a nestane se z něj beranidlo). Výš a blíž k pátým dveřím pak dáváme lehčí a lehčí věci.

grafika-jak_nalozit_naklad_do_auta

Připoutané sedadlo

„Pokud vezu opravdu těžký náklad, řekněme stavebniny nebo plynovou láhev, je nadmíru rozumné ho v kufru přikurtovat. Zapomeňte na gumicuky, ale i na levné popruhy třeba od pumpy. Hledejte takové, které se mohou certifikátem prokázat, že skutečně něco vydrží,“ radí Robert Šťastný z týmu Výzkumu dopravní bezpečnosti Škoda Auto.

Přečtěte si také:  České maminky utrácejí za ojeté vozy více než ty slovenské. 30 % z nich volí automatickou převodovku

 
A přidává jeden dobrý tip: pokud na zadních sedadlech nevezete pasažéry – a máte v kufru těžký náklad –, využijte bezpečnostních pásů a zadní sedačky naprázdno připoutejte (jsou-li pásy kotveny do karoserie a nikoli k opěradlu). Je to další zádržná pojistka pro případ nárazu. U vozů, kde je prostřední pás uchycen ke stropu, využijte i ten.

Velký pozor dejte také na to, co vezete na krytu zavazadelníku. Veškeré předměty tam při prudším brzdění, nebo nedejbože dokonce nárazu, volně letí kabinou vpřed. Nepatří sem tedy věci, které už mají určitou a nikoliv bezvýznamnou hmotnost – láhev, krabička se svačinou, knížka, deštník. „Na druhé straně polštář, malá deka, pěnová karimatka a podobně jsou celkem v pořádku, ty škodu nenapáchají. Zvlášť, když budou za opěrkami. Zde je dobré si představit, že když například v padesátikilometrové rychlosti narazíme do pevné překážky, všechny neukotvené věci dál letí touto rychlostí. A je rozdíl, jestli mi kolem ucha padesátkou prosviští mikina, nebo láhev s vodou,“ dává názorný příklad Šťastný.

Ukázka, jak nebezpečné při nárazu mohou být volně ložené věci na zadním krytu kufru
Ukázka, jak nebezpečné při nárazu mohou být volně ložené věci na zadním krytu kufru
Přečtěte si také:  Škoda Kodiaq RS po faceliftu vyměnila naftu za benzin a má vyšší výkon

„Pokud uvnitř auta se sklopenými zadními sedadly vezete kolo či kola, je dobré použít k tomu přímo určené držáky z originálního příslušenství. A i tehdy bych pro jistotu jednotlivé části rozloženého bicyklu zajistil popruhy. K tomu lze samozřejmě chytře použít i volné bezpečnostní pásy zadních sedadel,“ přidává Šťastný další dobrý tip.

Tip: Balíte na dovolenou a kufr plánujete zaplnit do poslední skulinky? Někam na kraj si dejte to, co v případě nouze budete potřebovat mít rychle po ruce a ne uvězněné pod bagáží – tedy alespoň lékárničku a trojúhelník. Ten má v některých vozech místo v pátých dveřích a řešit to netřeba.

Stejně tak se dá pásem připoutat i zavazadlo, které se nevejde do kufru a umístíme ho na jednu ze zadních sedaček. Vše opět s jediným cílem – zamezit volnému pohybu předmětů v interiéru při prudkém brzdění či nárazu.

Na střeše, na kouli

Na bezpečnost je nutné myslet i při využití střešních boxů. Robert Šťastný radí: „Hledejte opět takové, které prošly nárazovými testy. V dokumentech k vozu si najděte, jaké je maximální zatížení střechy a uvědomte si, že se do něj počítá i hmotnost příčníků a samotného boxu.“

jak_nalozit_naklad_do_auta-Skoda_Octavia-stresni_box

„Při skládání zavazadel do boxu by polovina celkové hmotnosti měla ležet uprostřed mezi příčníky, jedna čtvrtina v přední části a druhá vzadu. Při balení myslete na to, aby při prudkém zpomalení nehrozilo proražení boxu – například těžší stanové tyče a podobné předměty — samotné čelo boxu vystelte něčím měkčím, co kinetickou energii těžších věcí zachytí, například ručníky nebo dekou,“ doplňuje odborník další vyzkoušený trik.

Přečtěte si také:  Tlumiče: ani o nich nevíme, ale jejich naladění zabere i přes půl roku

Vozíte-li jízdní kola na střeše, volte kvalitní – a certifikované – nosiče renomovaných výrobců. A kolu před naložením věnujte pozornost. „Určitě z kola sundejte cokoliv, co by mohlo odletět – tachometr, bidon, svítilny, brašny, pumpičku. Jednak o ně nepřijdete, hlavně však neulétnou a nezpůsobí škodu ostatním,“ doporučuje Šťastný. Kolům je dobře také na nosiči na tažném zařízení. Jsou schovaná za autem a nepůsobí na ně takové síly jako na střeše, například v zatáčkách.

jak_nalozit_naklad_do_auta-Skoda_Enyaq_iV-nosic_na_kola-na_taznem_zarizeni

Živá bagáž

Na závěr ještě zmiňme jednu svébytnou skupinu „zavazadel“, která v autech převážíme. I zvířata je totiž nutné zajistit, pro bezpečí jejich i lidské posádky. U malých je to snadné – postačí krabička či klec; místo ale mají v kufru, ne na klíně. Byť to pro „miláčka“ může být nekomfortní, chvíli vydrží a zdraví lidí je přednější. Taková kovová klec může totiž při nárazu v kabině napáchat nepěknou spoušť. Máte-li však volnou sedačku, můžete klec připoutat bezpečnostním pásem. 

Každý třetí majitel psa ohrožuje sebe i ostatní účastníky provozu tím, že ho nechává v autě volně

Nejčastěji asi vozíme psy. Pro ty větší je rozumné obstarat speciální kotec do kufru auta, který poskytne maximální komfort a bezpečí, a zvíře neohrozí posádku. „Pokud potřebujeme psa vozit v interiéru vozu, jako nejlepší vychází kombinovat speciální psí popruh s kšíry, kterým se připoutá pomocí bezpečnostního pásu, s plachtou či dekou, která se zavěsí za hlavové opěrky a roztáhne se jako velká vana mezi předními a zadními opěradly. Zvíře by za jízdy vždy mělo být nějak připoutané a zajištěné. Musíme si uvědomit, že při prudkém zabrzdění či nárazu bude létat kabinou a zraní sebe i posádku, ale i při méně závažné situaci se může polekat a v panické reakci člověka třeba pokousat,“ uzavírá Šťastný.

Přidat komentář