Auto je soubor náhradních dílů, který se postupem času a se zvyšujícím se nájezdem kilometrů opotřebovává. U některých dílů to ale přichází postupně, takže si žádné velké změny řidič nemusí občas všimnout, což může být problém. Typickým příkladem jsou tlumiče. A jak poznat, že váš podvozek už by potřeboval opravit?
Drtivá většina automobilů jezdí na klasických podvozkách, kombinujících ocelové pružiny s (nejčastěji) plynokapalinovými tlumiči. Jejich funkčnost však se zvyšujícím se kilometrovým nájezdem klesá. Výrobce jejich pravidelnou výměnu nepředepisuje, takže se mění až v případě potřeby. Jak ale poznáte, že tato „potřeba“ už nastala? Prozradíme vám několik indicií.
U tlumičů – pokud nebudeme řešit hydropneumatické odpružení (které používal například Citroën) nebo vzduchové odpružení- rozlišujeme dva druhy:
- Kapalinové tlumiče: pro tlumení nárazů slouží kapalina, kterou je olej. Při stlačení pístnice je olej v pracovní komoře vytlačován přes ventily nebo drážky s malým průměrem do vyrovnávacího prostoru, čímž brzdí její pohyb.
- Plynokapalinové tlumiče: princip tlumení a funkce jsou stejné, ale kromě oleje je v tlumiči také inertní plyn (dusík), jehož úkolem je zabránit pěnění oleje, čímž pádem nedochází ke snižování účinku tlumení.
Tlumiče na autě slouží pro zmírnění pohybů kola po přejetí nerovností. Tlumič zastaví odskok kola na nerovnosti, přičemž pružina pak vrací kolo zpět, aby nezůstalo ve vzduchu. Pokud ale tlumič nefunguje tak, jak má, zůstane vše jen na pružině. A protože pružina je od slova „pružnost“, bude kolo neustále kmitat, protože jeho pohyb nemá co ztlumit. V takovém případě se pak bude auto při jízdě neustále houpat.
Brzdovou kapalinu je také potřeba měnit. S postupem času se snižuje její funkčnost
Na jízdních vlastnostech se opotřebované tlumiče projevují zejména při průjezdu zatáčkou s hrbolatým povrchem. Kola neudrží kontakt s podkladem a auto začne odskakovat ze zatáčky ven. Podobné to může být i při jízdě v bočním větru, při němž auto neudržíte jednoduše v původním přímém směru.
Další indicií může být třeba to, že vás při nijak ostrém brzdění na docela obyčejné cestě začne do pedálu „kopat“ ABS. Auto se totiž vlivem velkého náklonu nadlehčí a kolo poskakuje, čímž pádem má při brzdění tendenci se blokovat. V tu chvíli se brzdná dráha prodlužuje. Kromě toho, že se prodlužuje brzdná dráha, by se mohlo stát i to, že by vás mohl tzv. předběhnout zadek auta a dostali byste se do smyku.
Pokud si myslíže, že vaše tlumiče už mají to nejlepší za sebou, můžete udělat velmi primitivní test tlumičů i na místě. Stačí se o auto opřít u přední nebo zadní nápravy a stlačit ho dolů – dávejte ale pozor na to, ať nepromáčknete plechy karoserie! Auto by se mělo zhoupnout dolů a nahoru, ale pak by se mělo postupně zastavit. Pokud se dál houpe jako houpačka, vaše tlumiče jsou na výměnu.
Životnost tlumičů je různá, někdy to může být 100 tisíc ujetých kilometrů, jindy třeba až 300 tisíc. Na tom, jak dlouho tlumiče vydrží, se nejvíce podepisují silnice, po kterých auto jezdí. Čím kvalitnější silnice bude, tím déle tlumiče logicky vydrží. Ideální je se také vyhýbat dírám, pomůžete tím nejen životnosti tlumičů, ale nezničíte si pneumatiku nebo kolo.
Výměna tlumičů není nijak složitá věc, ale je lepší ji nechat zkušenému autoservisu. Kompletní výměna se bude pohybovat od jednotek tisíc korun až po několik desítek tisíc korun v případě, že máte na svém autě tlumiče adaptivní. Tlumiče se vždy mění v páru, nikdy nelze vyměnit jen jeden kus.
Dobrý pozor je potřeba dávat také na to, aby byl tlumič určen nejen přímo pro vaše auto- tedy značku a typ, ale i pro vaši motorizaci. Tlumiče jsou totiž nejen jinak naladěné (u nového auta pro každou motorizaci, ale i pro každou velikost kol zvlášť), ale mají i nosnosti. Pokud byste to nedodrželi, nemusejí tlumiče fungovat dobře a mohou se rychleji opět zničit.