Jak jezdí Volkswagen Arteon? Poprvé jsme se s ním svezli

Autor: Pavel Srp - 23. 6. 2017


Volkswagen Arteon chce zabodovat zejména vzhledem, jde o nástupce končícího modelu CC, ale techniku přitom sdílí s Passatem. Povede se mu zaujmout alespoň 500 lidí, kterým ho chce letos český importér prodat?

Design exteriéru

Z hlediska designu tento model zcela jistě zaujme. Karoserie s bočním profilem připomínajícím tvary coupé, bezrámové dveře, ale i ostře řezané rysy by mohly již na první pohled napovědět, že v davu se Arteon rozhodně neztratí. A to i proto, že Arteon nabízí výraznou příď s kapotou zasahující až do masky chladiče a nebo extravagantně tvarované světlomety s neméně výrazným denním svícením přecházejícím rovnou do lamel masky chladiče. Zbytek auta je o poznání umírněnější, nikoliv však obyčejný. Z bočního profilu vynikne několik nápaditých linek a ze zadobočního pohledu jsou to rozšířené blatníky, které si lze prohlížet i ve zpětném zrcátku. Moment, mluvil tady někdo o rozšířených blatnících…? :)

Zajímavé srovnání obou vozů z profilu nabízejí například přímo stránky českého importéra. Kliknutím na obrázek ho zvětšíte.

srovnani-volkswagen-arteon-passat

Zajímavé také je, že Arteon je prvním automobilem značky, který je pětidveřovým liftbackem. Pro vstup do zavazadlového prostoru je totiž možné otevřít celé páté dveře i s oknem, podobně jako u Škody Octavia. Základní objem je slušných 563 litrů, po sklopení opěradel zadních sedadel vzroste na 1 557 litrů.

Interiér? Chtělo by to více odlišení

Po otevření vozu zapůsobí zejména již zmíněné bezrámové dveře, ale také spousta prostoru pro nohy i ramena cestujících. Přední sedadla pojmou ve všech směrech i prostorově výraznější jedince, na těch zadních však omezuje poměrně nízká střecha. Mých 180 cm se při vzpřímeném posezu dotýkalo stropnice. Na nohy jsem však měl místa takřka až plýtvavě mnoho.

Je podle nás také škoda, že palubní deska je možná až příliš podobná Passatu. Stejně jako u něj i u Arteonu prochází celou její šířkou kontrastně zbarvená lišta, v jejímž prostředku lze mezi výdechy klimatizace nalézt klasické ručičkové hodinky. Detail, ale potěší. I toto, stejně jako celkový design interiéru nabízí ale i Passat, s kosmetickými změnami také Superb nebo Golf. Kvalita zpracování, ale i slícování jsou nicméně na prvotřídní úrovni.

Dnešní doba velí bezdrátové funkce všeho a tak lze i v Arteonu najít bezdrátové dobíjení telefonu. Příjemná věc, často ji využívám, ale ejhle. Odkládací přihrádka před voličem převodovky je pro můj telefon příliš malá! A to si přitom myslím, že můj telefon není s rozměry 150,9 × 72,6 × 7,7 mm nijak přehnaně velký.

Technický základ poskytl Passat

Arteon samozřejmě stojí na podvozkové platformě MQB, takže je jasné, že motory, pohony i převodovky nám už budou dobře známé. Vybírat lze zatím z dvoulitrových zážehových i vznětových motorizací. Ty benzinové zahrnují dva přeplňované čtyřválcové dvoulitry s výkony 140 kW a 206 kW, které brzy doplní zcela nový motor 1.5 TSI Evo. Motory spalující naftu mají objem dvou litrů, dva z nich s výkony 110 kW a 140 kW přeplňuje jedno turbodmychadlo, vrcholný 176kW je biturbo, které známe i z Passatu nebo Tiguanu. Zajímavé je, že se podle českých zástupců automobilky nepočítá s jakýmkoliv modelem na alternativní paliva a to i přesto, že právě Volkswagen Passat se nabízí i jako plug-in hybrid GTE.

Kombinovat se dají nejen šestistupňové přímo řazené převodovky, ale také sedmistupňové dvouspojkové převodovky DSG. Stejně tak se mohou o pohon starat pouze kola přední nápravy a nebo může jít o čtyřkolku. Vrcholné motorizace jsou výhradně čtyřkolkami s DSG. A obě jsme při krátkých jízdách v okolí pražské Troji vyzkoušeli.

První kilometry s 2.0 TSI 206 kW

Prvních pár seznamovacích kilometrů absolvujeme v nejvýkonnější motorizaci z celé nabídky, pod kapotou zlatého Volkswageu Arteon R-Line máme motor 2.0 TSI s výkonem 206 kW/280 koní a točivým momentem 350 Nm. Technické údaje slibují velmi slušnou dynamiku, zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,6 sekundy a maximální rychlost elektronicky omezenou na 250 km/h.

Motor je po startu velmi tichý, klidný a v autě se zdá jako by snad ani neběžel. Při klidné jízdě není situace o moc jiná a komfortní režim nastavitelného adaptivního podvozku je i s 20″ příplatkovými disky příjemně vláčný. Působí přesto jistě i v rychleji projížděných zatáčkách. Nalazení podvozku je o poznání tužší než například u Superbu, který je vlastně poměrně houpavý.

Z míry ho nevyvede ani ostřejší tempo sportovního režimu. Dynamika je více než dostatečná a zvuk příjemně jadrný – díkybohu nepodpořen jakýmkoliv falešným vibrátorem či čímkoliv podobným – z výfuku se při přeřazení ve vyšších otáčkách ozve dokonce decentní prsknutí. Sportovní režim také znamená ostřejší reakce na pohyb plynovým pedálem, ale také snížený účinek posilovače řízení a nebo vyšší otáčky při přeřazení.

…a přesedáme do 2.0 bi-TDI 176 kW

Vrcholný vznětový motor nevyniká takovou tichostí jako zážehový čtyřválec, ale zahanbit se rozhodně nenechá co do dynamických schopností. Vždyť dvěma nestejně velkými turbodmychadly přeplňovaný nafťák nabízí řidičově pravé noze 176 kW/240 koní, ale zejména točivý moment 500 Nm už od 1 750 ot./min.

Arteon s tímto motorem reaguje na sešlápnutí plynového pedálu razantním zátahem zejména ve středním pásmu otáček, ale elán mu vydrží až těsně pod červené pole otáčkoměru. Narozdíl od benzínu nepůsobí sice tak lehce, ale i v tomto případě jde o hodně rychlé auto. Vždyť zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne naftové biturbo za 6,5 sekundy a na maximální rychlost se zastaví na 245 km/h.

Volkswagen tvrdí, že Arteon „#neníprokaždého“

České zastoupení značky prezentuje Arteon trochu neskromně jako auto, které #neníprokaždého. Záleží jen na vás, jak to uchopíte a nebo jak to chcete pochopit. Jisté je, že pro každého rozhodně nebude při pohledu do ceníku. Základní verze modelu Arteon s motorem 1.5 TSI o výkonu 110 kW/150 koní je 890 900 Kč, z druhého konce ceníku jsou vrcholné motorizace, kterými jsme se svezli. Minimálně 1 319 900 Kč dáte za Arteon 2.0 TSI Elegance 4Motion DSG a stejnou částku požaduje český dovozce i za verzi s motorem 2.0 bi-TDI ve výbavě Elegance s pohonem všech kol 4Motion a převodovkou DSG.

[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru