Litevci uspořádali velmi zajímavé testování, kdy vzali několik aut s pohonem všech kol různého řešení a porovnali je při schopnostech využít svůj pohon všech kol. Některá překvapí pozitivně, jiná ale negativně.
Ve videu se objeví běžný hatchback Volkswagen Golf, rodinná kombi Volvo V70, ale i SUV typu Volvo XC90, Ford Maverick a nebo opravdové off-roady Mitsubishi Montero Sport, Toyota Land Cruiser a nebo Lexusy GX470 a LX470.
Auta postavili střídavě na rollery, na nichž neměla kola vůbec žádnou trakci. Zkoušeli to s jednou stranou na rollerech a druhou na pevném podkladu, ale i se třemi koly na rollerech a jedním na povrchu s trakcí. U jednoho auta to zkusili i se všemi čtyřmi koly na rollerech, ale podle očekávání auto nevyjelo.
Video ukazuje kombinaci mechanických, ale i elektronicky řízených pohonů všech kol. K tomu je třeba připočítat také mechanické diferenciály, kterými si některá auta mohla pomoci – jak vidno z videa, uzamknout se dá zpravidla zadní diferenciál a proto auto s jedním zadním kolem s trakcí vyjede, ale s předním ne – a nebo elektronické přibrzďování kol pomocí stabilizace. To třeba „zavařilo“ čidlo ABS na Volvu XC90.
Takovou disciplínu jsme zkoušeli i na nedávné prezentaci Subaru XV, které rozděluje točivý moment mezi nápravy a jednotlivá kola elektronicky. Pokud držíte stálé otáčky, řídící jednotka neustále propočítává trakci jednotlivých kol a pak pošle výkon na to s nejvyšší trakcí a auto je schopno vyjet. To je ostatně vidět v článku ve videu ve slow-motion.
Štítky: 4x4, ford, ford maverick, golf, GX470, Land Cruiser, lexus, Lexus GX470, Lexus LX470, LX470, maverick, mitsubishi, Mitsubishi Montero Sport, Montero Sport, toyota, Toyota Land Cruiser, volkswagen, volkswagen golf, volvo v70, volvo xc90, XC90