Litevci uspořádali velmi zajímavé testování, kdy vzali několik aut s pohonem všech kol různého řešení a porovnali je při schopnostech využít svůj pohon všech kol. Některá překvapí pozitivně, jiná ale negativně.
Ve videu se objeví běžný hatchback Volkswagen Golf, rodinná kombi Volvo V70, ale i SUV typu Volvo XC90, Ford Maverick a nebo opravdové off-roady Mitsubishi Montero Sport, Toyota Land Cruiser a nebo Lexusy GX470 a LX470.
Auta postavili střídavě na rollery, na nichž neměla kola vůbec žádnou trakci. Zkoušeli to s jednou stranou na rollerech a druhou na pevném podkladu, ale i se třemi koly na rollerech a jedním na povrchu s trakcí. U jednoho auta to zkusili i se všemi čtyřmi koly na rollerech, ale podle očekávání auto nevyjelo.
Video ukazuje kombinaci mechanických, ale i elektronicky řízených pohonů všech kol. K tomu je třeba připočítat také mechanické diferenciály, kterými si některá auta mohla pomoci – jak vidno z videa, uzamknout se dá zpravidla zadní diferenciál a proto auto s jedním zadním kolem s trakcí vyjede, ale s předním ne – a nebo elektronické přibrzďování kol pomocí stabilizace. To třeba „zavařilo“ čidlo ABS na Volvu XC90.
Takovou disciplínu jsme zkoušeli i na nedávné prezentaci Subaru XV, které rozděluje točivý moment mezi nápravy a jednotlivá kola elektronicky. Pokud držíte stálé otáčky, řídící jednotka neustále propočítává trakci jednotlivých kol a pak pošle výkon na to s nejvyšší trakcí a auto je schopno vyjet. To je ostatně vidět v článku ve videu ve slow-motion.