Jaguar posiluje poptávku po novém vozu F-TYPE uvedením moderního zážehového čtyřválce Ingenium. Cenami ověnčená rodina modelu F-TYPE nyní sahá od základní čtyřválcové verze až po supersport do každého počasí s maximální rychlostní 320 km/h – F-TYPE SVR.
Kombinace celohliníkového roadsteru a pokročilého, turbodmychadlem přeplňovaného dvoulitru o výkonu 300 koní přináší sportovní DNA Jaguaru s vylepšenou agilitou, zvýšenou efektivitou a nižší cenou. Je to čistokrevný Jaguar se svým jedinečným charakterem.
Nová verze si uchovává jízdní výkony, jaké od Jaguaru F-TYPE očekáváte. Umí akcelerovat z nuly na 100 km/h za pouhých 5,7 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 250 km/h. Vysoký točivý moment 400 Nm turbodmychadlem přeplňovaného motoru, který je dostupný už od 1500 ot./min, v kombinaci s osmistupňovou převodovkou Quickshift přináší výborné reakce napříč celým spektrem otáček.
Motor Ingenium o výkonu 300 koní je nejen nejvýkonnějším čtyřválcem dostupným v nabídce Jaguaru, ale má také nejvyšší litrový výkon ze všech motorů F-TYPE: 150 koní z litru objemu. Je zároveň nejhospodárnějším motorem vozů F-TYPE, má o 16 % nižší spotřebu paliva než V6 o výkonu 340 koní a hodnota emisí CO2 činí v evropském kombinovaném cyklu pouhých 163 g/km.
„Zařazení pokročilého čtyřválcového motoru do F-TYPU vytváří vůz s jeho vlastním odlišným charakterem. Výkonové parametry motoru jsou s ohledem na jeho objem výjimečné a vyváženost se sníženou spotřebou paliva a nižší cenou dělají F-TYPE dostupnější než kdykoli před tím,“ říká Ian Hoban, ředitel modelové řady, Jaguar F-TYPE.
Kombinaci vysokého výkonu a nízké spotřeby paliva dovoluje motoru Ingenium celá řada pokročilých technologií. V hlavě motoru je zabudován moderní elektrohydraulický systém ovládání ventilů, který je vybaven patentovaným algoritmem vyvinutým přímo Jaguarem. Tento systém umožňuje plně variabilní ovládání zdvihu ventilů s ohledem na optimální výkon, točivý moment a efektivitu v celém pracovním rozsahu motoru.
Výfukové svody jsou integrovány do odlitku hlavy motoru. Chladicí kapalina proudící kanály ve svodech zkracuje dobu potřebnou k zahřátí motoru a tím snižuje spotřebu paliva a emise. Svody jsou pečlivě spojeny s dvoukomorovým turbodmychadlem. Tato konstrukce zabraňuje rušivé pulsaci výfukových plynů a zajišťuje daleko rychlejší reakci turbínového kola. Plnící tlak je k dispozici takřka okamžitě a turbo-díra téměř neexistuje, což zajišťuje reagování vozu tak typického pro jízdu F-TYPEM.
Aby byla zajištěna co nejlepší výkonnost při rozjezdu, odezva a zároveň byl motor schopen dávat svůj vysoký výkon, je turbodmychadlo osazeno keramickými kuličkovými ložisky. Ty mají minimální možné tření, zejména při studených startech.
Vstřikovací systém pracující s tlakem 200 barů má centrálně umístěné vstřikovače. Společně s optimalizovaným rozprášením paliva pomáhá tento systém minimalizovat srážení paliva na stěnách válců a horní straně pístů, čímž zvyšuje efektivitu a snižuje emise.
Stejně jako ostatní motory řady Ingenium, je třistakoňový motor F-TYPU navržen a vyvinut Jaguarem. Vyrábí se ve Velké Británii v Engine Manufacturing Centre, do něhož společnost Jaguar Land Rover investovala 1 miliardu liber, společně se zážehovými čtyřválci s výkonem 200 a 250 koní a čtyřválcovými diesely o výkonu 150, 163, 180 a 240 koní.
Motor Ingenium přispívá ke snížení celkové hmotnosti vozu o 52 kg, přičemž většina z nich ubyla na přední nápravě. Právě to je klíč k vylepšené agilitě čtyřválcového F-TYPU. Pečlivé ladění podvozku s ohledem na nový motor přináší ještě lepší odezvu řízení, kontrolu pohybů karoserie a jízdní komfort.
Volba čtyřválcového motoru ale řidiče nepřipraví o akustickou kulisu. Ta byla vždy důležitou součástí přitažlivosti F-TYPU a nesmí být nijak omezována. Pečlivě laděný aktivní výfukový systém je u základní verze F-TYPU standardem, varianta R-Dynamic má pro ještě podmanivější zážitek z jízdy aktivní výfukový systém přepínatelný.
„Většina úspory hmotnosti je na přední nápravě, což dělá vůz krásně vyvážený a opravdu agilní – přesně jak se dá očekávat, tento vůz se na nádherných klikatých silnicích cítí jako doma. Spojením se zvukem čtyřválce linoucího se z výfuku vytváří tento konkrétní F-TYPE svůj vlastní charakter. Líbí se mi přemýšlet o něm jako o divočejším a mladším sourozenci šesti- a osmiválcových verzí,“ dodává Erol Mustafa, hlavní produktový inženýr, Jaguar Sports Cars.
Jaguaru F-TYPE modelového roku 2018 se dostalo vizuálních vylepšení, aby z něj ještě více vyzařoval výkon. Přepracovaný nárazník společně s full LED světlomety vylepšují oceňovaný design F-TYPU a poskytují větší různorodost jednotlivých variant modelu.
Vzadu má čtyřválcová verze jedinečnou koncovku výfuku, která ji odlišuje od dvou uprostřed a čtyř na stranách umístěných koncovek verzí s V6 a V8. Dalším jedinečným prvkem posledního přírůstku v rámci rodiny F-TYPE jsou lehká 18“ kola, která pomáhají snížit neodpruženou hmotu, což přispívá k lepšímu svezení a ovladatelnosti.
Změny v interiéru F-TYPU zahrnují lehká a tenká sedadla, multimediální systém Touch Pro a nové chromované a eloxované povrchy zvyšující pocit zaměření na řidiče. Elegantní bezrámečkové zpětné zrcátko ještě přidává na celkovém moderním dojmu.
„Zachovat siluetu F-TYPU napříč celou modelovou řadou je pro nás opravdu důležité, ať už je to SVR s maximální rychlostí 320 km/h nebo nová verze s dvoulitrovým čtyřválcem. Je to čistokrevný sportovní vůz od Jaguaru a čistokrevný F-TYPE. Nechtěli jsme DNA jeho designu ředit. Tohle auto má navíc svůj jedinečný charakter a nová koncovka výfuku je toho důkazem,“ uzavírá Ian Callum, designový ředitel, Jaguar.
Nová řada F-TYPE rovněž nabízí rozšířenou škálu pokročilých jízdních asistenčních systémů opírajících se o vestavění vysoce sofistikované, vpřed směřující stereo kamery. Tyto systémy pomáhají vylepšit bezpečnost a snížit zatížení řidiče. Patří mezi ně autonomní nouzové brzdění, varování před opuštěním jízdního pruhu a asistent pro udržení v pruhu, čtení dopravních značek, adaptivní omezovač rychlosti a sledování stavu řidiče.
Informace l uvedení na trh
Modernizovaný F-TYPE se čtyřválcem o výkonu 300 koní bude k dispozici od léta 2017 s novou základní cenou od 1 562 715 Kč (včetně DPH). To ve srovnání s F-TYPEM s V6 znamená snížení zaváděcí ceny o 320 000 Kč, což k řadě F-TYPE přivede novou skupinu zákazníků.
Do řady F-TYPE patří:
F-TYPE Coupé a Roadster
- čtyřválec 2,0 litru, 300 koní, Quickshift, pohon zadních kol
V6 3,0 litru, 340 koní, Quickshift, pohon všech kol / manuál, pohon zadních kol - V6 3,0 litru, 380 koní, Quickshift, pohon zadních / všech kol, manuál, pohon všech kol
F-TYPE 400 Sport Coupé a Roadster
- V6 3,0 litru, 400 koní, Quickshift, pohon zadních / všech kol
F-TYPE R Coupé a Roadster - V8 5,0 litru, 550 koní, Quickshift, pohon všech kol
F-TYPE SVR Coupé a Roadster - V8 5,0 litru, 575 koní, Quickshift, pohon všech kol