Už před pár dny se inspektorům INSID potvrdilo to, co někteří internetoví diskutéři slibovali už po oznámení vzniku této nové organizace. Opravdu jsou mezi námi řidiči, kteří pravomoci INSID ke kontrolám a ukládání pokut ignorují. Jeden takový se objevil jen pár dnů poté, co INSID poprvé vyrazil na silnice. Zeptali jsme se ředitele Inspekce silniční dopravy (INSID) Pavla Bergmana, zda o takových řidičích věděli a jak na ně byli připraveni. Prozradil nám také, proč se za řidičem, který s nimi odmítl spolupracovat, nemohli rozjet.
Naše první otázka byla jasná. Zajímalo nás, zda komisaři předem věděli o tom, že někteří řidiči už předem odmítají s komisaři INSID spolupracovat, a že jsou navíc někteří z nich přesvědčeni o tom, že nemají žádné pravomoci. Stačí si otevřít jakoukoliv diskuzi týkající se práce komisařů a podobných komentářů najdete opravdu hodně. „Ano, už v době oznámení vzniku INSID se na sociálních sítích objevovaly komentáře, které zpochybňovaly smysl inspekce, její pravomoci, nebo rovnou deklarovaly úmysl kontroly ignorovat. Dlužno říct, že pro tento prostor jsou typické i různé silácké řeči – ale realita na silnicích je jiná. Profesionální řidiči o INSID vědí, vnímají inspektory jako součást silničního dohledu, se kterým mají zkušenost už z minulosti. Vědí, že inspektoři nejsou na silnicích nově – jen do června působili jako odborná složka pod hlavičkou policie a nyní pracují samostatně. Pro samotné řidiče se nic nezměnilo: platí stejná pravidla, stejné povinnosti, i povinnost ke kontrole zastavit a spolupracovat. Kdo se tak chová, nemá s INSID žádný problém,“ odpověděl nám Pavel Bergman.
Vzhledem k tomu, že komisaři o možných problémech věděli a počítali s nimi, museli se na ně připravit. S nedůvěrou se podle Bergmana počítalo, proto komisaři prošli důkladným školením, aby měli jasně nastavené postupy pro různé situace. „Každá nová instituce si musí důvěru i autoritu vybudovat – my k tomu přistupujeme profesionálně, důsledně a s respektem vůči těm, které kontrolujeme. Zároveň klademe velký důraz na komunikaci. Vysvětlujeme, že inspektoři INSID nejsou žádní „civilní policisté“, ale odborně zaměření kontrolní pracovníci s přesně vymezenými zákonnými pravomocemi. Veřejnosti jsme představili nejen jejich služební vozidla a stejnokroje, ale také médiím přibližujeme, co inspektoři dělají, jaké mají pravomoci a proč. Vysvětlujeme, že kontrolujeme primárně nákladní a autobusovou dopravu – tedy oblast, která výrazně ovlivňuje bezpečnost provozu i zatížení infrastruktury,“ popsal.
Silnice pod drobnohledem. Nové inspekční týmy mají volné ruce a už vyrazily na kontroly
Žádné honičky se konat nebudou
Ředitel INSID také řekl, že řidiči jsou zatím ukáznění. Problém byl opravdu jen v tom jednom nedávno popsaném případu. „V naprosté většině kontrol řidiči spolupracují a chovají se korektně. Kontroly probíhají bez komplikací a ve vzájemném respektu. Profesionální řidiči dobře vědí, že se musí podrobit silniční kontrole bez ohledu na to, zda ji provádí policista, nebo inspektor INSID – obě složky k tomu mají zákonné oprávnění. A naší snahou je vždy přistupovat k řidičům partnersky a profesionálně,“ vysvětlil ředitel Bergman.
A právě ten jeden případ také ukázal, že přestože má INSID opravdu velmi podobné pravomoci jako policie, tak jednu věc nemůže. Komisaři nesmí pronásledovat případného ujíždějícího řidiče. „INSID není oprávněn ani zmocněn vozidlo pronásledovat. Proto v tom nedávném případu neprodleně kontaktoval policii, která má k zásahům tohoto typu jasně definované kompetence i potřebné prostředky. Spolupráce s policií je klíčová právě pro případy, kdy řidič odmítne kontrolu nebo situace vyžaduje zákrok se silovými prvky. INSID není represivní složka – máme kontrolní pravomoci, ale ne například pravomoc k bezprostřednímu zastavení prchajícího vozidla,“ doplnil ředitel INSID Pavel Bergman.
Co INSID smí?
- Zastavovat vozidla bez asistence policie – zejména nákladní a autobusová doprava
- Provádět technické kontroly přímo v provozu – emisní testy, mobilní STK, dálkové čtení tachografů
- Kontrolovat přetížené kamiony, upevnění nákladu, přestávky řidičů, přepravu nebezpečných věcí, manipulace s AdBlue
- Ukládat pokuty na místě, vybírat kauce a příkazem na místě řešit přestupky
- Zabavit doklady, SPZ nebo zabránit vozidlu v další jízdě v případě závažných zjištění
- Používat modré majáky a signalizační techniku k odklánění a zastavování vozidel
- Spolupracovat s obcemi a kraji – obce mohou navrhovat lokality pro kontroly, kde je nadměrná nákladní doprava
Co INSID nemůže:
- Pronásledovat ujíždějící vozidla (nemají k tomu zákonné oprávnění)
- Používat donucovací prostředky (např. zastavovací pásy, fyzické zadržení)
- Zastavovat osobní auta běžných řidičů bez důvodu – primárně cílí na nákladní a autobusovou dopravu
- Vystupovat jako represivní složka (INSID je kontrolní, nikoli zásahová jednotka)
TIP: Nevybírejte auto naslepo – my ho máme skladem!
S operativním leasingem je to jednoduché. Rychlé schválení, žádná akontace a auto máte do pár dní.
Chci auto na leasing teď hned!
Není potřeba prchat ani odmítnout měření.Je to nezávazné a nelze vymáhat.Pokud „prý“ neuděláte emise nebo technickou kontrolu,potom hlavně nic neplatit a nic nepodepisovat(tím souhlasíte).Já dávám auto servisu co auto nachystá a zajede udělat STK+emise.Mám od všeho doklady.Já fyzicky s autem na STK nikdy nebyl a tudíž jsem ani nikoho podplatit nemohl.Vše vyhraju v případném soudním sporu.Lze postihnout jen úmyslné porušení pravidel jako demontovat filtr pevných částic a nahradit vodovodní trubkou.To,že naberu naftu s velkým obsahem biosložky a následně neudělám u pofidérní složky INSID emise nelze pokutovat.Není tam úmysl.Spíš na pokutu je ta pumpa kde jsem naposledy tankoval.
Pri zastaveni vypnout motor a mam poruchu nestartuje.Takze zadne mereni nebude.
Taky bych nesouhlasil s měřením emisí. Podle mě to může být měření jen orientační bez jakýchkoli sankcí. Už se těším jak to dá někdo k soudu. Zkuste si najít pravidla při měření emisí na emisní kontrole. Od zavřených dveří, okolní teplota, teplota motoru. A to už neberu celkovou přípravu vozidla na měření emisí (lepší benzín nebo nafta, vyčistění nebo nový DPF filtr, vypálení filtru jízdou atd atd.). Prostě ISDN nemůže nikdy tyto pravidla dodržet.
Velice zajímavé čtení…
Přijde mi to jako tučná dotace státní kasy. My si tady budeme vyčítat každou molekulu smradu, saze, platit nehorázné až likvidační pokuty. Spočítal již někdo kolik emisí, smradu, sazí a jedů bylo za poslední 3,5 roku vypuštěno do Evropy ? Tudy vede cesta, soudruzi. Hlavy máte na myšlení, tak se proberte, osobně bych začal z druhého konce této šaškárny !
je to hon na naftove auta ktere dokaze jet i pod 4 litry a ujet na jednu nadrz 1000km.Kdyz fubguje DPF a vstriky kolik udela tohle auto jako emisi na tuhle vzdalenost.
To je zas článek… Prý „skupina INSID“. No ona ta skupina je státní úřad :-). „Prchající vozidlo“ je taky spíš z kuchyně bulváru. A že by inspektor nemohl za někým jet (zde „odborně“ řečeno „pronásledovat“), to slyším poprvé, na to myslím zatím zákony nepotřebujeme :-) On to asi naštěstí nikdo moc nečte, ale slátaniny jsou to dobré.
Asi jed nemuze kdyz ma rozlozene merici zarizeni nez by to slozil nebo pretrhal spojeni z dodavkou….