Řada lidí má v garážích schované auto, které se dá označit za historické, tedy veterán. Po celé léto se i u nás konají srazy těchto aut a vždy přijedou desítky i stovky nádherných aut rozličných stavů, značek i věku. Majitelé takových aut by ale vždy měli myslet na pojištění. I při malé nehodě může jít o velké peníze. A přizvat k ní je občas nutné i znalce.
Povinné ručení je levnější, havarijní ale může být dražší
Každé auto, veterány nevyjímaje, musí být ze zákona pojištěno. Povinné ručení mají tato auta vždy i výrazně levnější, byť pojišťovny při sjednání pojistky postupují velmi podobně, jako u běžných aut. Posuzují toho, na koho bude vůz pojištěn, tedy jeho bydliště, pojistnou historii, ale i věk či pohlaví. Výsledkem ale je výrazně nižší částka, než jakou by totožný řidič zaplatil za standardní vůz, většinou zhruba čtvrtinová.
„V ceně pojištění je zohledňována celá řada faktorů, zejména rizikovost. Protože se s veterány jezdí spíše výjimečně, je i riziko způsobení škody mnohem nižší než u běžných vozidel. Proto je cena povinného ručení u veteránů výrazně nižší,“ vysvětlil nám tiskový mluvčí České asociace pojišťoven Tomáš Pavlík.
Ovšem u havarijního pojištění je potřeba počítat s vyšší cenou. Zatímco povinné ručení kryje škody, které veteránista s vozem případně způsobí, havarijní pojistka kryje jeho a jeho vůz. Proto ta vyšší cena. A navíc ne každá pojišťovna havarijní pojištění pro historická auta nabízí. Důvod je třeba ten, že po nehodě se dá cena opravy a výše škody vlastně jen odhadovat. „Při stanovení výše pojistného se vychází z hodnoty vozidla, dostupnosti a ceny náhradních dílů, atd. Bere se v potaz i to, že některé díly se v případě škody musí vyrobit individuálně, vozidlo nelze opravit v každém autoservisu apod. To vše má vliv na cenu havarijního pojištění,“ vysvětlil Tomáš Pavlík.
Řidička nedodržela bezpečnou vzdálenost a sestřelila historickou Pragu. Škoda jde do milionů
Havarijní pojištění na historická auta nabízí třeba Kooperativa. Ale jen s omezeným ročním nájezdem buď 1000 kilometrů, 3000 kilometrů nebo 7000 kilometrů. Zároveň je havarijní pojištění, tedy krytí nehod, jen v nejdražším možném balíčku. Havarijní pojištění na veterána nabídne i Servisní pojišťovna, která dokonce nabízí i možnost krátkodobého havarijního pojištění, například na cestu na svatbu nebo na natáčení filmu a podobně.
Jak už bylo zmíněno, u veteránů může být problém i malá nehoda. U každé nehody, respektive u každého vzniku škody se musí správně určit výše pojistného plnění. U historických vozidel to bývá velmi složité, proto se u takových nehod častěji využívají i znalci. Ti jsou schopni odhadnout škodu a tedy i částku, kterou pojišťovna vyplatí.