Škoda Motorsport: Rally na cestě k udržitelnosti

I v rally se objevuje udržitelnost. Nárazníky jsou z obilí a paliva i maziva jsou bezfosilní

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Škoda - 7. 12. 2023


Udržitelnost není pro Škoda Auto jen módní pojem. Je to mise a závazek jít odpovědnou a čistou cestou. A platí to i pro tým Škoda Motorsport.

„Staráme se o budoucnost rally tím, že jí pomáháme stát se udržitelnou.“ Pod tímto mottem proběhl nedávný workshop, na němž Škoda Motorsport a partnerské firmy a organizace sdílely své zkušenosti z cesty za udržitelnějším závoděním.

„Dnes se hlavní pozornost upírá na udržitelná paliva. Přinášejí nejen konkurenční výhodu, ale také závazek k technologickému pokroku s cílem chránit životní prostředí,“ konstatoval Peter Thul, sportovní ředitel WRC, promotérské společnosti světového šampionátu v rally.

Škoda Motorsport - Cesta k udržitelnosti

Bezfosilní palivo i elektřina

Škoda Motorsport působí jako dodavatel soutěžních vozů a náhradních dílů pro soukromé týmy a na cestě k udržitelnosti kráčí už několik let. Aktuální soutěžní speciál Fabia RS Rally2 využívá hned několik udržitelných řešení. Vedle motoru a palivového systému upravených pro použití bezfosilního paliva (oficiální benzin seriálu mistrovství světa) se testuje použití biokompozitu pro některé části vozu a také využití bezfosilních maziv v tlumičích, převodovce i motoru.

V sezoně 2022, v níž už bylo zavedeno bezfosilní palivo P1, soutěžní vozy Škoda vyprodukovaly o 118,8 tun CO2 méně, než by to bylo s konvenčním palivem. V tomto směru jde Škoda Motorsport ruku v ruce se světovým trendem. Přechodem na nefosilní paliva ušetřily v roce 2022 všechny vozy účastnící se závodů mistrovství světa v rally cca 415 tun CO2.

Promotér WRC přispívá k šetrnějšímu chování k naší planetě také tím, že omezuje přesouvání televizních štábů na zámořské závody. Nyní vyjíždějí jen menší štáby, postprodukční zázemí pracuje centralizovaně v Evropě. V roce 2019 se takto díky zpracování videa v londýnské centrále ušetřilo cestování dvaceti procent personálu. A v roce 2023, když se poprvé celý proces postprodukce zámořských podniků odehrával v Helsinkách, klesla celková hmotnost přepravovaného materiálu o více než polovinu a spotřeba paliva generátorů o více než třetinu.

Samotný český tým sbírá také zkušenosti s elektrickým pohonem soutěžních aut. Společně s rakouským dodavatelem elektrického pohonu Kreisel Electric vyvinul plně elektrický soutěžní vůz Škoda RE-X1 Kreisel, který si odbyl závodní premiéru v roce 2021. Momentálně Škoda Motorsport pracuje na konceptu elektrického soutěžního vozu Enyaq Racing.

Koncepční vozy Škoda Motorsport s plně elektrickým pohonem

Udržitelné sídlo

K udržitelnému provozu mimo jiné přispívá i sídlo Škoda Motorsport v Mladé Boleslavi. Budova splňuje druhou nejvyšší úroveň energetické hospodárnosti, její okna potažená reflexními fóliemi SunTek odrážejí až 73 % slunečních paprsků, čímž výrazně šetří energie. Do budoucna je v plánu každoročně uspořit až třicet tisíc litrů pitné vody na závlahu venkovních ploch tím, že trávu nahradí za suchomilné rostliny.

Další ekologické počiny zahrnují například používání takzvaných INKA palet z dřevěné drti namísto tradičních dřevěných nebo používání papírové výplně do lepenkových krabic – ušetří se tím polovina objemu plastové bublinkové fólie.

„Otázka udržitelnosti je stále důležitější pro nás jako společnost – a také je stále důležitější pro motoristický sport. Udržitelnost je jedním z pilířů naší budoucí strategie. Není zaměřena pouze na motory a na hnací ústrojí, máme holistický přístup. Ten by měl zohledňovat inovace i finanční otázky a měl by představovat výhodu pro zákazníka. Rallyový sport velmi dbá na udržitelnost a značka Škoda je hybatelem tohoto směřování do budoucna. Již nyní pracujeme na dalších krocích a jsem si jistý, že také společně s automobilovým sportem jich dosáhneme,“ uvedl Johannes Neft, člen představenstva Škoda Auto za technický vývoj.

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru