Nejdůležitější průmyslový obor v ČR zažil již lepší roky. Za problémy tuzemských automobilek stojí nejen koronavirus a jím způsobené výpadky v dodávkách dílů, zejména čipů a kabeláže, ale i válka a ceny energií. To vše má velký dopad na celkový výkon průmyslu v ČR, automotive po léta vytvářel skoro desetinu domácího HDP, zajišťoval čtvrtinu exportu a stále zaměstnává přes 140 tisíc lidí.
Situace je o to složitější, že současná krize zachvacuje tento segment v době, kdy v oboru probíhá technologická revoluce: přechod k elektromobilitě, digitalizace v produktech i výrobním procesu, robotizace. Firmy se na to musí adaptovat investicemi, inovacemi, často i změnou výrobních programů. V době, kdy hasí akutní propad, to jde těžko.
V současné době se ale situace mírně zlepšuje – zejména díky nárůstu dodávek čipů a dalších dílů. Za zvýšením dodávek stojí paradoxně slábnoucí ekonomika a inflace snižující zájem zákazníků o elektroniku, která rovněž využívá tyto komponenty.
Pracovních míst je však dostatek
„Podle našich údajů je nabídka míst v automobilovém průmyslu stále vysoká, dokonce převyšuje předcovidový stav: v letošním prvním pololetí byla nabídka volných míst na Profesia.cz o 14 % vyšší než ve srovnatelném období roku 2019. Zaznamenali jsme však menší zájem o nabízené pozice, a to o 19 %, což zvyšuje tlak na růst mezd v nedostatkových pozicích,“ říká Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz a dodává: „Celková průměrná mzda v oboru včetně odměn a bonusů se podle údajů platového portálu Platy.cz vyšplhala na 41 400 Kč, oproti předcovidovému období se zvýšila o 15 %., oproti loňsku o 8 %.“