I dojíždění do kolon má svá pravidla. Základem je věnování se provozu a sledování zpětných zrcátek

Autor: Anina Russová - Zdroj: Policie ČR - Ilustrační foto: Ministerstvo dopravy ČR 10. 9. 2022


Se začátkem školního roku se většina hlavních tahů a měst v Česku vrátila do režimu plného kolon, které umí řidiče a jejich nervy hodně potrápit. Nejde ale jen o dlouhé čekání, a tedy i zdržení, ale hlavně o bezpečnost. Právě dojíždění do kolony vyžaduje naprosté soustředění, sledování provozu, ale i zpětných zrcátek.

Právě při dojezdu do kolony se bohužel stávají velmi vážné dopravní nehody. Jedna taková se stala i 5. září odpoledne na dálnici D1. Z policejního vyšetřování vyplývá, že řidič dodávky nedobrzdil příjezd do kolony a naboural do stojícího nákladního auta. Z dodávky mnoho nezbylo, ale řidič přežil. Byť se zraněními. A zraněna byla i posádka nákladního auta. A vše bylo s největší pravděpodobností zbytečné.

Pozornost mívá mobil a ne provoz

Podobné nehody mívají zpravidla stejný základ, kterým je sledování mobilu místo provozu. Ve chvíli, kdy řidič konečně zvedne od obrazovky oči směrem k čelnímu oknu, je pozdě. Základním pravidlem nejen dojezdu do kolony, ale i všeobecného provozu na pozemních komunikacích je sledování toho, co se děje před námi, kolem nás, a hlavně za námi. Jen tak dostaneme šanci včas a bezpečně reagovat na nenadálou situaci, jakou jsou právě kolony.

Nejde ale jen o včasné dobrzdění. Už při dojezdu do kolony je potřeba zastavit tak, abychom automaticky utvářeli bezpečnostní záchranářskou uličku. Auta v pravém a prostředním pruhu se řadí doprava, auta v levém zase co nejvíc doleva. Zároveň není vhodné se řadit hned za auto před námi, ideální je nechat si dostatečný prostor pro případné manévrování, které může být potřeba kvůli odtahovým vozům nebo velkým autům složek IZS.

A stejně tak by mělo být automatické sledování zpětných zrcátek. A to nejen ve chvíli, kdy kolonu dojíždíme, ale i v situaci, kdy už v ní stojíme. Pokud budeme sledovat zrcátka při dojezdu, můžeme si včas všimnout toho, kdo by mohl mít problém s dobrzděním. A tedy i čas a prostor na to pokusit se mu uhnout. A zpětná zrcátka jsou dobrá i v případě, kdy už v koloně stojíme. Na některých místech si můžeme včas všimnout motorky a uhnout ji, ale právě i složek IZS a jejich velké techniky, která může potřebovat více prostoru, než má v rámci bezpečnostní uličky k dispozici.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru