cyklista-nehoda

I cyklista může způsobit škodu na autě, proto by měl mít pojištění, když nemá, zachrání motoristu jen vlastní pojistka

Autor: Anina Russová - Zdroj: Policejní statistiky, srovnávač srovnejto.cz - Foto: Škoda - 9. 4. 2025


S prvními jarními paprsky se na silnice vrátili motorkáři a cyklisté. Zatímco první jmenovaná skupina účastníků provozu musí mít povinné ručení, které kryje jimi způsobené škody, cyklisté nic takového ze zákona mít nemusí. Přesto by ale pojištění být měli. Pokud nemají, veškeré jimi způsobené škody půjdou z jejich kapsy. Protože se ovšem stává, že cyklisté od nehod ujedou, je to nakonec motorista, který si pak bude muset škody na svém autě zaplatit.

Především ve městech je soužití cyklistů a motoristů poněkud náročnější. V loňském roce došlo ke 4326 nehodám s účastí cyklisty, přičemž 2900 těchto nehod cyklisté zavinili. A stalo se také 643 dopravních nehod s účastí jezdců na koloběžkách, přičemž za 83,8 % (507) z nich mohli právě koloběžkáři. Pokud k takové nehodě dojde, je potřeba si uvědomit, že jak cyklisté, tak koloběžkáři jsou velmi zranitelnými účastníky provozu. Proto se k těmto druhům nehod vždy doporučuje volat policii.

„Z právního hlediska vzniká při jakékoli nehodě odpovědní vztah. Jestliže cyklista při kolizi poškodil majetek, nebo dokonce někoho zranil (třeba chodce, jenž se k nehodě přimotal), porušil tím svou právní povinnost a vzniklou škodu musí uhradit. S přibývající bezohledností cyklistů na silnicích se zvyšuje i počet nehod, jež mohou jít takzvaně na triko cyklisty. Třeba proto, že cyklista nedal řidiči automobilu přednost a střemhlavě vjel do křižovatky. Řidič se mu vyhýbal – a naboural. I cyklista má nejen práva, ale i povinnosti. Kromě dodržování pravidel silničního provozu k nim patří i povinnost nahradit škodu, pokud ji způsobil. Může jít například o poškrábaný lak vozu, o promáčknutí karoserie nebo ulomené zrcátko,“ vysvětluje Jana Poncarová ze srovnávače srovnejto.cz.

Záznam o dopravní nehodě je i ke stažení na internetu. Kde ho najít a jak ho vyplnit?

U nehody s cyklistou či koloběžkářem by měli účastníci postupovat stejně jako u všech ostatních dopravních nehod. Vše je potřeba nafotit, ideální je vyplnit záznam o nehodě a na místě je potřeba také řešit, zda je cyklista pojištěný. Pokud pojištění odpovědnosti nemá, případně s k nějakému řešení škody, kterou způsobil, nemá, pak na místo ihned volejte policii. I v situaci, kdy nikomu nic není. Pokud cyklista nemá pojistku, musí se připravit na to, že pokud nehodu zavinil, bude veškeré škody hradit ze svého. A stejně to dopadne, když se ukáže, že pojistku sice má, ale je pod vlivem alkoholu či drog.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Pozor je třeba dávat také na to, že cyklista musí mít své jízdní kolo v pořádku a vybavené dle zákona. Jakmile totiž nemá, dočká se nejen pokuty, ale snadno také zkrácení pojistného plnění. Přesněji řečeno jeho pojišťovna poškozenému vyplatí vše, co bude potřeba, ale po cyklistovi pak může požadovat částečné proplacení zaplacených peněz.

„Není výjimkou, že cyklista (vědomý si své viny) se může pokusit z místa nehody ujet. V takovém případě se budou hodit svědci, kteří mohou potvrdit takzvanou skutkovou verzi nehody a potvrdit nebo vyvrátit zavinění,“ doplňuje srovnávač. Ve chvíli, kdy viník ujede, má motorista jediné krytí, kterým je vlastní havarijní pojistka. To pomůže i v situaci, kdy cyklista nemá pojistku a dostat z něj nějaké finance může být i na dlouhou dobu.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru