Sáhněme si do svědomí. Kdo mívá v autě jen tak volně položenou velkou lahev s pitím? V létě se já osobně bez ní neobejdu. A kdo vozí třeba na volno odložené lyže? Nebo nějaké nářadí, třeba klíč na kola po řešení defektu? A co třeba velký nákup jen tak odložený na sedadle? Každý by asi něco našel, ale jakkoliv je to běžné, je to dle zkušeností pražských záchranářů také velmi nebezpečné.
Problém je vlastně ve fyzice a jejích zákonech. I malý volně odložený předmět se totiž může v případě třeba i banální nehody změnit ve smrtelnou zbraň. Před časem například zasahovali pražští záchranáři u nehody, kdy řidiči způsobilo převážené nářadí smrtelné zranění. Řešili ale i nehodu, kdy se srazily tři za sebou jedoucí vozy. Řidič prostředního automobilu měl v kufru volně ležící nářadí. Při nárazu se nářadí vymrštilo do přední části vozidla a hever udeřil řidiče do hlavy tak silně, že mu způsobil vážný úraz, kvůli kterému i přes poskytnutou péči zemřel. Jednalo se přitom o dopravní nehodu, při které by jinak řidič utrpěl s největší pravděpodobností jen lehká zranění.
Volně uložené věci v automobilu, jako je nářadí, kufry, lékárnička, lyže, lahve s nápoji či různé krabice mohou v případě dopravní nehody způsobit posádce vozidla, ale i kolemjdoucím smrtelná zranění. Po nárazu automobilu se předměty po autě rozlétnou s ničivou silou. Čím je vyšší rychlost při nárazu a čím těžší je převážené těleso, tím bývají následky závažnější. Například plná 1,5litrová lahev s vodou se bude při nárazu v rychlosti 50 km/h chovat, jako by vážila přes 20 kilogramů. Při rychlosti 90 km/h to bude už bezmála 40 kilogramů.
Láhev na krytu kufru vás může při nehodě nepěkně zranit. Předměty byste v autě měli zajistit
Vážná zranění může způsobit i špatné nastavení hlavových opěrek. Při nárazu jde tělo člověka ve vozidle zpravidla nejprve dopředu, kde pomůže airbag, ale poté následuje prudký pohyb směrem dozadu a mírně vzhůru. Pokud jsou hlavové opěrky špatně nastavené, mohou zapříčinit i smrtelná zranění krční páteře a míchy. Vrchní část opěrky by měla být minimálně souběžně nebo optimálně o 3 až 5 centimetrů výš, než je temeno hlavy řidiče a cestujících ve vozidle. Opěrka nesmí být od hlavy ani příliš daleko.
Všechny věci v autě by tak měly být dobře zajištěny, byť je to jen lahev s vodou. Je také dobré pravidelně kontrolovat zajištění věcí, které v autě vozíme neustále a většinou už na ně ani nemyslíme. Příkladem může být třeba hasicí přístroj, který může při nehodě hodně ublížit.
Já jsem zažil banální nehodu v R5 kdy se všechny věci uložené za sedačkami vznesly a prolétly kolem mé hlavy ven z auta předním oknem. Od té doby mi auto bez uzavřeného zavazadlového prostoru nesmí do domu.