Společnosti General Motors (GM) a Honda (HMC) dnes oznámily uzavření dlouhodobé rámcové dohody o společném vývoji nové generace palivových článků a technologií pro uskladnění vodíku, který by měl být dokončen do roku 2020. K úspěchu spolupráce by mělo přispět sdílení zkušeností, objemové úspory a společná strategie zajištění potřebných zdrojů.

GM a Honda plánují, že ve spolupráci s dalšími zainteresovanými subjekty rozšíří infrastrukturu čerpacích stanic, která je pro dlouhodobou životaschopnost záměru a pro přijetí vozidel s palivovými články ze strany spotřebitelů zcela nezbytná.

GM a Honda jsou uznávanými lídry v oblasti technologie palivových článků. Podle rejstříku počtu patentů v oblasti čistých energií (Clean Energy Patent Growth Index) zaujímají GM a Honda 1. a 2. pozici v celkovém počtu patentů v oblasti palivových článků podaných mezi lety 2002 a 2012, který již dosahuje více než 1200.

„Tato spolupráce posiluje pozici značek Honda a GM jako lídrů v oblasti technologie palivových článků,“ uvedl Dan Akerson, předseda představenstva a generální ředitel GM. „Věříme, že se jedná o nejlepší způsob dalšího vývoje této důležité technologie, která má potenciál přispět ke snížení závislosti na ropě a vytvořit koncepci trvale udržitelné mobility.“

Takanobu Ito, prezident a generální ředitel společnosti Honda Motor Co. Ltd., k tomu uvedl: „Ze všech technologií s nulovou produkcí emisí CO2 jsou elektromobily s palivovými články v jasné výhodě, pokud jde o dojezd a dobu doplňování paliva, oba parametry jsou totiž srovnatelné s klasickými benzínovými vozidly. Honda a GM chtějí zvýšit tržní podíl této špičkové technologie čisté mobility a já osobně jsem nadšen tím, že tato spolupráce umožní spojení našich technologií palivových článků a společný vývoj zaměřený na vytvoření pokročilého systému, který bude nejen funkční, ale také komerčně dostupný.“

Program GM Project Driveway, který byl zahájen v roce 2007, dnes čítá flotilu 119 vozidel poháněných vodíkovými palivovými články, která v reálném provozu dohromady ujela téměř 3 milióny mil. To je nejvíce ze všech automobilek.

Honda začala s pronájmem vozidel Honda FCX v roce 2002 a dnes v USA a v Japonsku jezdí 85 těchto vozidel, včetně jejich nástupce FCX Clarity, který byl v roce 2009 vyhlášen Světovým ekologickým automobilem roku (World Green Car). Společnost Honda poskytla tato vozidla zákazníkům v USA a shromažďuje od nich cenná data týkající se použití vozidel poháněných palivovými články v reálném provozu.

Přečtěte si také:  Test Honda HR-V e:HEV (2022)

Jak již bylo oznámeno, Honda chce v roce 2015 v Japonsku a ve Spojených státech představit nástupce modelu FCX Clarity, později bude následovat i představení v Evropě. GM oznámí své plány na výrobu vozidel poháněných palivovými články později.

Technologie palivových článků řeší celou řadu problémů, s nimiž se dnešní automobily potýkají – závislost na ropě, emise, spotřebu, dojezd a dobu doplňování paliva či energie. Vozidla s palivovými články používají pro svůj pohon vodík z obnovitelných zdrojů, jako jsou vítr či biomasa. Jedinou látkou, kterou vozidla poháněná palivovými články produkují, je vodní pára.

Vozidla poháněná palivovými články mohou mít dojezd až 400 mil, doplnění paliva trvá méně než tři minuty a technologie pohonu může být použita u malých, středních i velkých vozidel.

Tisková zpráva/-PS-

Leave a Reply