Francie kdysi bývala pro motoristy zemí zaslíbenou. Vždy jim nabízela hezké a prostorné silnice a zákony, které měly hlav a patu. Je také pravda, že francouzští řidiči – možná právě pro jistou řidičskou svobodomyslnost – nejsou na silnicích zrovna oblíbení. Moc neřeší blinkry ani bezpečné rozestupy a často se věnují všemu okolo, jen ne dopravě. Tedy, tak se o nich často mluví. Před pár týdny jsme Francií projížděli a zase tak hrozné to nebylo. 🙂

Tamější úřady jsou ale zděšeny tím, jak rychle stoupá počet nehod na francouzských silnicích a daly si za úkol s tím bojovat všemi dostupnými prostředky. Nejprve proto vyhlásily plošné snížení rychlosti na okresních silnicích. Už jsme vám o tom říkali, a tak také víte, že se to ze strany motoristů, ale třeba také místního autoklubu nesetkalo s velkým nadšením. Velmi podobná reakce pak přišla i na zbrusu nové nařízení, které se týká použití mobilního telefonu v autě.

Je zcela logické, že je používání mobilů za jízdy zakázáno. Ostatně je tomu tak ve většině vyspělých zemích. Francouzi ale šli ještě o fous dál. Nově zakazují používat mobilní telefon v autě, které není zaparkováno v místě k tomu určeném. Znamená to tedy, že řidič může dostat stejnou pokutu za to, že telefonuje, píše SMS nebo jinak manipuluje s mobilem za jízdy, jako když to samé udělá po zastavení třeba u krajnice. Úřady jsou přesvědčeny, že jedině takto se zbaví vysokého počtu dopravních nehod, za kterými stojí právě používání mobilních telefonů.

Paradoxem ovšem je, že pokud řidič zastaví někde u krajnice a bude manipulovat s vestavěnou navigací, je to v pořádku. Stejně tak je v pořádku, když s tou navigací bude manipulovat za jízdy. Jen asi nemáme dostatek šedé kůry mozkové k tomu, abychom pochopili, jaký je mezi takovou navigací a mobilem rozdíl. Úřady zatím nepřesvědčilo ani několik peticí samotných motoristů, ani hlasité výtky autoklubů. Tak uvidíme, kdy se něco podobného dostane i k nám. Naše úřady jsou nejlepší v tom, aby přebíraly zahraniční nesmysly a vydávaly je za skvělý nápad.