Netrvalo to ani moc dlouho a první automobilka už se ozvala s reakcí na plány britského ministerského předsedy, který by rád o pět let posunul zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory. Fordu se tento nápad moc nelíbí a požaduje původní termín, tedy rok 2030.
Britský premiér Rishi Sunak před několika málo dny oznámil, že má v plánu zasadit se o posunutí zákazu prodeje spalovacích aut na rok 2035, tedy ke stejnému datu, ke kterému tento zákaz plánuje i Evropská unie. Už v době tohoto oznámení varovala řada expertů, že to nemusí být úplně dobrý nápad. S původním termínem, tedy rokem 2030, už dlouho počítají výrobci aut, pro které by posunutí mohlo znamenat velké problémy v plánování výroby, vývoje a mohlo by je to tak stát opravdu hodně peněz. A ukazuje se, že na tom něco je.
Britské zastoupení Fordu se totiž podle agentury Reuters z nápadu Sunaka dvakrát neraduje. Zástupci automobilky prohlásili, že by se tento krok výrazně, a hlavně negativně podepsal na jejich úsilí o přechod na plně elektrická vozidla. Společnost také uvedla, že všechny její investiční plány na území Spojeného království jsou založeny právě na tom, že od roku 2030 tam nebude možné prodávat nová auta se spalovacím motorem. Ostatně, termín 2030 je pro výrobce znám už 10 let a stejně tak dlouho se mu přizpůsobují.
Velká Británie zařadila zpátečku. Dobrovolně prodlouží prodej nových aut se spalovacím motorem
Sunak se už dříve vyjádřil v tom smyslu, že posunutí zákazu ulehčí život hlavně běžným obyvatelům. Reakce na toto vyjádření od politiků, ale i politických komentátorů jsou jasné. Podle většiny jde jen o předvolební sliby, kterými chce Sunak získat důležité politické body. Sunak totiž patří mezi konzervativce a ti to podle prvních odhadů během voleb, které proběhnou příští rok, nebudou mít snadné.
Ford dále zdůraznil, že čelí největší průmyslové transformaci za více než 100 let, a právě původní cíl Spojeného království je pro urychlení přechodu Fordu na čistou mobilitu zásadní. „Naše práce potřebuje od vlády Spojeného království zři věci: ambice, odhodlání a důslednost. Posun termínu z roku 2030 by to vše podkopal. Potřebujeme, aby se politika zaměřila na posílení trhu s elektromobily a na podporu spotřebitelů. Zatím ale jde proti nedostatečná infrastruktura a vysoké životní náklady,“ stojí v prohlášení Fordu.
Ford také připomněl, že jen do roku 2025 uvede na trh devět elektrických modelů, přičemž jen ve Velké Británii stojí uvedení této řady asi 430 milionů liber. Ty byly investovány do vývoje a výroby a Fordu je nikdo samozřejmě nevrátí.