ford-emergency_corridor_assist

Ford testuje systém, který upozorní řidiče na nehodu a pomůže vytvořit uličku pro záchranáře

Autor: Tisková zpráva - 25. 9. 2018


Pozdní příjezd složek integrovaného záchranného systému k dopravní nehodě může mít fatální následky. Odborníci se domnívají, že zkrácením dojezdového času o pouhé čtyři minuty by se počet přeživších při nehodách zvýšil až o 40 procent.

Ford proto nyní ve spolupráci s Vodafone testuje nové řešení z oblasti automobilové konektivity, zaměřené právě na tento problém. Jde o systém, který by mohl upozornit řidiče na nehodu už několik okamžiků poté, co k této nehodě dojde. Navíc je upozorní na blížící se vozidla záchranných složek a poradí, na kterou stranu vozovky uhnout, aby vznikla předpisová ulička.

Systém umožňující rychlejší průjezd hasičských, sanitních a policejních vozů se zkouší jako součást projektu KoMoD (Kooperative Mobilität im digitalen Testfeld Düsseldorf), podpořeného částkou 15 milionů eur (v přepočtu přibližně 380 mil. Kč).

Systém eCall, jímž je vybaven nový Focus, dokáže již dnes v případě dopravní nehody automaticky přivolat pomoc. Umožňuje také zavolat na tísňovou linku ručně, k čemuž postačí stisknutí tlačítka SOS ve voze (zatím neplatí pro modely prodávané v České republice).

Ford a Vodafone se připravují na dobu, kdy spolu budou všechna vozidla komunikovat prostřednictvím mobilních sítí a zabudovaných modemů. Aktuálně mimo jiné zkoumají, jak využít „eCall Plus“ k tomu, aby upozornil ostatní řidiče, že se blíží k místu dopravní nehody. Cílem je zaznamenat nehodu na vzdálenost alespoň 500 metrů. Vozidla záchranného systému by rovněž vysílala podobné varování. To by se zobrazovalo na přístrojových štítech aut v koloně spolu s doporučením, jak vytvořit záchrannou uličku.

Požadavek na vytvoření záchranné uličky v mnoha zemích stanovuje zákon. Zdaleka ne všichni řidiči jej ale správně dodržují. Průzkum v Německu odhalil, že bezmála polovina řidičů neví, jak má uličku vytvořit.

V České republice se bude od října ulička vytvářet stejným způsobem jako v západních zemích, tedy mezi levým a druhým pruhem zleva. Dosavadní právní úprava nařizovala tvořit uličku na druhé straně, mezi pravým a druhým pruhem zprava. To mátlo zejména zahraniční řidiče.

Ford v projektu KoMoD testuje i další technologie, například systém upozornění na příjezd vozidla záchranného systému ukazuje řidičům polohu i vzdálenost blížících se policejních, hasičských či sanitních vozů.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru