Zlehka pršelo a šedé mraky visely nad zvlněnou krajinou francouzského venkova jako kulisa předčasného soumraku, když tři závodní prototypy protnuly v roce 1966 vítězně cílovou čáru podniku 24 hodin Le Mans.

Bruce-McLaren-Henry-Ford-II-Chris-Amon-zavod-le-mans-1966

Těmito slovy začíná poslední tisková zpráva, kterou v roce 1966 vydal Ford v Le Mans. O legendárním zápolení pojednává kniha od A. J. Baima pojmenovaná „Go Like Hell!“ (Jeď jako o život) – tato slova vykřikl Bruce McLaren na Chrise Amona, když si jeli pro své slavné vítězství. Padesát let od historického ročníku, v němž vozy Ford GT40 obsadily celé stupně vítězů, se Ford do Le Mans vrací.

Přípravy vrcholí, 24hodinový závod startuje již 18. června v 15:00. Čtyři vozy Ford GT týmu Ford Chip Ganassi Racing dorazily do Francie už začátkem měsíce na oficiální testovací den. Nový Ford GT pojede v Le Mans letos poprvé.

„Duel mezi Fordem a Ferrari v Le Mans 1966 patří k legendárním okamžikům v historii motorsportu,“ řekl Bill Ford, výkonný předseda představenstva Ford Motor Company. „Po padesáti letech se zraky všech opět zaměří na tento automobilový svátek, protože Ford se vrací, aby ve vytrvalostním podniku předvedl to nejlepší.“

Závodní Ford GT vychází z nového supersportu Ford GT – technicky nejpropracovanějšího silničního Fordu všech dob. Sériový model, který je výkladní skříní inovací značky, využívá nejnovějších technologií v oblastech snižování hmotnosti, aerodynamiky a motorů EcoBoost. Na dráze se utká s konkurencí od značek jako Ferrari, Corvette, Porsche či Aston Martin.

„Od samého počátku jsme vyvíjeli nový Ford GT s myšlenkou vrátit se do vytrvalostních závodů vozů GT,“ řekl Raj Nair, výkonný viceprezident pro celosvětový vývoj produktů a hlavní konstruktér Ford Motor Company. „Dosavadní vývoj nás těší, zvítězili jsme v Laguna Seca a obsadili druhé místo ve Spa. Těšíme se, až v Le Mans z nové generace GT vytěžíme ještě víc.“

V sezóně 2016 nasazuje tým Ford Chip Ganassi Racing dva vozy Ford GT v mistrovství světa FIA ve vytrvalostních podnicích a další dva v seriálu IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Tým ze světového šampionátu se už při svém druhém závodě umístil v belgickém Spa na druhém místě. Stejnou příčku drží před Le Mans v průběžném pořadí hodnocení jezdců i týmů. Tým IMSA má za sebou čtyři podniky, z nichž jeden byl korunován prvním vítězstvím Fordu GT, a to na americkém okruhu Laguna Seca. V hodnocení jezdců i týmů IMSA se posunul na průběžné třetí místo.

„Cesta do Le Mans je pro mě i pro celý tým Ford Chip Ganassi Racing vzrušující záležitost, zvlášť vzhledem k 50. výročí od vítězství v roce 1966,“ řekl Chip Ganassi. „Zdolávání okruhů s novým Fordem GT nám dělá letos radost a očekáváme, že v Le Mans budeme silní.“

Vozům č. 66 a 67 ze světového šampionátu zůstanou jejich startovní čísla i pro 24 hodin Le Mans. Další dva vozy, jež jezdí v sérii IMSA WeatherTech, dostanou čísla 68 a 69. Ford tak zde připomene svoje vítězství v letech 1966, 1967, 1968 a 1969.

Jezdecká sestava Ford Chip Ganassi Racing pro 24 hodin Le Mans:

  • 66 – Billy Johnson (US), Stefan Mücke (GER), Olivier Pla (FRA)
  • 67 – Marino Franchitti (GB), Andy Priaulx (GB), Harry Tincknell (GB)
  • 68 – Sébastien Bourdais (FRA), Joey Hand (US), Dirk Müller (GER)
  • 69 – Ryan Briscoe (AUS), Scott Dixon (NZ), Richard Westbrook (GB)

Ford-GT-Ford-Chip-Ganassi-Racing