Ford bude poskytovat řidičům automobilů několika různých značek předběžné varování před potenciálním nebezpečím. Vyplývá to z přelomové smlouvy o sdílení dat souvisejících s bezpečností silničního provozu.
Funkce informování o nebezpečí v okolí debutovala začátkem roku 2020 v novém Fordu Puma a nyní je postupně zaváděna do dalších modelů značky Ford včetně nové Kugy. Dokáže varovat řidiče před nebezpečím, které může číhat za zatáčkou. Nová smlouva povede k tomu, že informace o rizikových místech a situacích bude možné sdílet mezi vozy různých značek, což povede ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu pro široký okruh motoristů.
„Vozy vybavené online připojením pomáhají řidičům předjímat nebezpečí, které může číhat hned za další zatáčkou,“ řekl Peter Geffers, vedoucí oddělení automobilové konektivity ve Ford of Europe. „Ekosystémy sdílející data o bezpečnosti provozu jsou tím účinnější, čím více vozidel a telematických zdrojů je do nich zapojeno; rozšíření přínosů této technologie na ty, kdo nejezdí vozem Ford, představuje významný krok vpřed.“
Smlouva je výsledkem partnerství Data for Road Safety, zaštítěného Evropskou komisí. Přichází v návaznosti na 16měsíční ověřovací zkoušky, při nichž si automobily vyměnily desítky milionů zpráv standardu SRTI (Safety‑Related Traffic Information, dopravní informace související s bezpečností). Tyto zprávy mohou obsahovat informace o odstavených vozidlech, kluzkých silnících nebo snížené viditelnosti. Vedle Fordu jsou mezi partnery rovněž automobilky BMW, Mercedes-Benz a Volvo. Ekosystém je nicméně nyní otevřen i dalším účastníkům.
Impulsem k vyhodnocení nebezpečnosti situace může být zapnutí mlhových světel, prudké brzdění nebo aktivace airbagů. Na základě údajů z různých systémů vozu se přímo na jeho palubě zjistí přítomnost rizika a poloha nebezpečného místa. Data jsou pak v anonymizované formě odeslána prostřednictím palubního modemu FordPass Connect na zabezpečený server Fordu, který je distribuuje k partnerům SRTI. Ti shromažďují zprávy z několika zdrojů a rozesílají je do automobilů různých značek.
Relevantní zprávy SRTI jsou prostřednictvím mobilní komunikace neprodleně rozeslány všem vozům v blízkosti potenciálního nebezpečí a zobrazí se na jejich přístrojových štítech. Vedle varování ostatních motoristů mohou tyto zprávy posloužit rovněž k upozornění složek záchranného systému, jimž do několika sekund po vzniku události poskytnou informaci o její přesné poloze.
„Ekosystém Data for Road Safety je partnerství mezi veřejným a soukromým sektorem, které přináší rozšířená data zlepšující bezpečnost silničního provozu velmi hmatatelným způsobem. Pro společnost jako celek se tedy jedná o win-win situaci,“ řekl Joost Vantomme, předseda nového ekosystému SRTI. „Výrobci automobilů zapojených do tohoto projektu jsou ochotni sdílet data na denní bázi a společně s dalšími partnery budou pokračovat ve svém úsilí přispívat do datového ekosystému SRTI.“