Ford Capri | 2024

Ford označuje čínské automobilky za „existenciální hrozbu“ a přiznává: „Jsou před námi.“

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Motor1.com, The Wall Street Journal - Foto: Ford - 27. 9. 2024


Doby, kdy byly čínské automobilky terčem posměchu, jsou pryč. Už dávno neplatí, že by hromadně kopírovaly designy zavedených značek, dnes však mají svá velká designová centra a zlepšily se i technicky a technologicky. Díky přístupu k levné pracovní síle a surovinám, o kterých mezinárodní výrobci aut mohou jen snít, se z čínských automobilek stala auta, se kterými musí zavedené evropské automobilky začít opravdu počítat.

Po návštěvě Číny, kde testoval místní auta, měl generální ředitel Fordu Jim Farley zásadní zážitek. Podle deníku The Wall Street Journal Farley sdělil členovi představenstva Johnu Thorntonovi, že čínští výrobci elektromobilů představují „existenciální hrozbu“. Během jedné ze svých cest byl doprovázen finančním ředitelem Johnem Lawlerem, který upřímně přiznal: „Jsou před námi.“

Farley uvádí, že „už tento scénář viděl dříve“, když vzpomíná na vzestup japonských automobilek, jako jsou Toyota a Honda, které od 80. let začaly ubírat podíl na trhu americkým značkám. Podobně přirovnal rostoucí vliv čínských výrobců k tomu, jak se během posledních desetiletí výrazně zlepšily také korejské značky Hyundai a Kia (zejména v oblasti elektromobilů).

Šéf Fordu: Vsadili jsme na elektromobily, ale byla to chyba. Už nechci žádné hloupé vize

Jak na to Ford reaguje?

V únoru Farley oznámil vytvoření nového speciálního týmu, který pracuje na nové platformě zaměřené na dostupné elektromobily, jež mají konkurovat čínským automobilkám, ale také Tesle. Zatímco Ford připravuje uvedení plně elektrického crossoveru Puma, je nepravděpodobné, že by se tento model prodával ve Spojených státech. Hlavním trhem pro elektrickou Pumu bude pravděpodobně Evropa, kde americký výrobce nedávno odložil svůj ambiciózní cíl stát se do roku 2030 čistě elektrickou značkou.

Ford před měsícem třeba zrušil původně plánované elektrické SUV s třemi řadami sedadel, které mělo být uvedeno v roce 2027 (po odkladu z roku 2025). Navíc také snižuje výdaje na elektromobily o 10 %, ale také odkládá výrobu další generace elektrického pick-upu F-150 Lightning. Tento model byl nejprve plánován na rok 2025, poté přesunut na rok 2026 a nyní je v plánu až na rok 2027.

V posledních letech Ford učinil několik zajímavých rozhodnutí, které se podepsaly i na celkových prodejích. V loňském roce ukončil výrobu modelu Fiesta, jednoho z nejoblíbenějších vozů v Evropě. Ukončení výroby tohoto modelu následovalo po ukončení výroby Fordu Mondeo v roce 2022. V brzké době má být ještě ukončena výroba Focusu.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru