Ford Mustang sedmé generace. Uprostřed Ford Mustang GT Convertible, za ním 2x Ford Mustang Dark Horse

Ford Mustang slaví 60. výročí, vzali jsme tři kousky na největší sraz amerických aut v České republice

Autor: Pavel Srp - Foto: Kryštof Antůšek (Ford ČR) - 18. 6. 2024


Když se řekne americké auto, spoustu lidí hned napadne Ford Mustang. Tahle americká ikona právě letos slaví své 60leté výročí. A jak lépe jej oslavit, než na sraze amerických aut? Společně s kolegy jsme tedy vzali trojici zbrusu nových Fordů Mustang a vyrazili jsme na největší sraz amerických aut v České republice.

60 let ikony

Současná generace Fordu Mustang, která se už začíná objevovat i na českých silnicích, má na co navazovat. Ten vůbec první Ford Mustang se totiž veřejnosti představil už před 60 lety. Bylo to přesně 17. dubna, kdy byl uveden na trh v USA. Bylo to rovnou v rámci slavnostního představení na Světové výstavě v New Yorku. Výroba ovšem začala už o víc než měsíc dřív, linky se rozběhly 9. března 1964.

V průběhu let se auto výrazně měnilo, zmenšovalo se i zvětšovalo. Byly úspěšné generace, ale i ty méně úspěšné. Vždy však šlo o americkou ikonu. Jednou z nejžádanějších generací je rovnou právě ta první, kterou Ford vyráběl mezi lety 1964 až 1973. Původně auto poháněl jen řadový 2,8litrový šestiválec, ale postupně do nabídky přibyly i větší motorizace včetně osmiválců. Vrcholem tehdejší nabídky byly verze Shelby GT-350 a Shelby GT-500. Mimochodem, právě Shelby GT-500 asi nejvíce proslavil film „60 sekund“ (ten moderní s Nicolasem Cagem), dnes jej tak známe spíše pod přezdívkou Eleanor.

Ford Mustang Mach 1 (1969): svezli jsme se pořádným americkým železem

Pak nastal trochu útlum, protože druhá a třetí generace (vyráběly se mezi lety 1973 až 1978, respektive 1978 až 1993) tak velký úspěch neměly a nejsou příliš oblíbené ani dnes. Druhá generace se zmenšila, byla vlastně až obyčejná a poháněly ji pětilitrový osmiválec se 100 kW, 2,8litrový šestiválec z evropského Fordu Capri a dokonce i 2,3litrový čtyřválec.

Třetí generace se navíc vlastně změnila na docela obyčejný Ford, protože místo typického znaku koně na masce chladiče tu měla pouze oválné logo automobilky Ford. Přezdívá se mu tzv. „Fox body Mustang“, protože stojí na podvozkové platformě s názvem „Fox“. Pod kapotou mohly být osmiválce, šestiválce a dokonce i přeplňovaný 2,3litrový čtyřválec s pouhými 87 kW.

Čtvrtá generace, která přišla v roce 1994 a vydržela ve výrobě do roku 2003, dostala zpátky koně do masky. Byla kulatější než třetí generace a z nabídky motorizací zmizel čtyřválec. Kritizovaná byla zejména za vzhled zadních světlometů, které prý vypadaly „jako ze špatného tuningového obchodu“. To se v roce 1998 v rámci výraznějšího faceliftu zlepšilo.

A pak tu máme poslední tři generace, které už v Evropě velmi dobře známe. Všechny se tu totiž už oficiálně prodávaly, přestože ta pátá jen chviličku před koncem svého životního cyklu a jen ve velmi limitovaném počtu kusů. Tyto Mustangy můžeme hojně vídat nejen na srazech amerických aut, ale i na silnicích. Pátá generace vznikala mezi roky 2004 až 2013, šestá od roku 2013 do letošního roku, kdy ji nahradila generace sedmá.

Historii prvních šesti generací ukazuje (v angličtině) video toto video z roku 2020:

Mimochodem, jméno Mustang nese i elektromobil, který Ford v Evropě také prodává. Jmenuje se Ford Mustang Mach-E a i ten má v masce chladiče, ale také třeba na volantu logo koně…

Lucky Cruisers Weekend 2024

A kde nejlépe šedesáté narozeniny Fordu Mustang oslavit, než mezi ostatními oslavenci? Vzali jsme tedy s dalšími novináři a kolegy trojici Mustangů (dvakrát Ford Mustang Dark Horse a jeden kabriolet Ford Mustang GT) a vyrazili jsme na největší sraz amerických aut v České republice, ale pravděpodobně i ve střední Evropě.

Konal se o uplynulém víkendu v kempu v Pasohlávkách a dorazilo sem více než dva tisíce amerických aut všech věkových kategorií, velikostí i stavu. Vedle sebe tak mohly stát například úplně nové modely Corvette nebo právě Mustang, ale i typické americké veterány z 50. let minulého století s ploutvemi na zádi a chromováním tak bohatým, až to házelo prasátka, ale klidně i ještě starší auta. Kromě aut na tento sraz ovšem jezdí také motorkáři či majitelé amerických trucků. 

Navíc to není lokální záležitost, protože přijíždí velká spousta návštěvníků ze zahraničí. Slyšet tak i letos bylo možné nejen češtinu, slovenštinu a němčinu, ale třeba i chorvatštinu, italštinu a další jazyky.

Ford Mustang po cestě

Na sraz Lucky Cruisers Weekend jsme se všemi třemi novými Mustangy vyráželi z Prahy a čekala nás dlouhá cesta. Vzhledem k tomu, do jak velkých rozměrů tento sraz narostl, bylo potřeba najít v České republice opravdu velký kemp, protože do toho původního se už pořadatelé nevešli. To se povedlo až skoro u samotných hranic České republiky s Rakouskem v Pasohlávkách u vodní nádrže Nové Mlýny.

Cestou tam jsme kombinovali dálnici D1 a klikaté okresky směrem na Třebíč, kde jsme si opět mohli vyzkoušet, že sedmá generace je opravdu povedeným sportovním autem. Je to sice hodně velké auto, ale právě speciálně ve verzi Dark Horse dokáže být velmi rychlé nejen na rovince, ale i v zatáčkách. Pomáhá tomu i to, že už ve standardní výbavě je samosvorný diferenciál na zadní nápravě (ten má i základní verze GT), ale také adaptivní podvozek MagneRide (ten má GT za příplatek).

U současného Mustangu si u obou verzí (GT i Dark Horse) můžete vybrat, zda chcete automatickou desetistupňovou anebo šestistupňovou manuální převodovku. Mustang GT se také nabízí jako kupé případně jako verze bez střechy, kterou Ford označuje jako Convertible, ale Dark Horse je pouze jako dvoudveřové kupé.

Ford Mustang se mezigeneračně změnil v mnohem hodnější (přetáčivý smyk nevznikne omylem, ale často ani schválně, přilnavost zadních gum je velká) a rychlejší auto. Řízení má o poznání rychlejší převod, podvozek je ještě jistější, auto je celkově tišší a více digitální. Na první pohled se toho všimnete po otevření dveří, protože palubní desce dominuje dvojice digitálních displejů pohledově propojených do jednoho celku. Do toho pravého, který slouží pro ovládání infotainmentu, se navíc přesunula většina ovládacích prvků z kabiny. Tlačítek už je tu minimum.

Nový Mustang také dostal upozorňování na překročení rychlosti (dá se jednoduše vypnout dlouhým stiskem tlačítka omezovače rychlosti na volantu), hlídání jízdních pruhů a další aktivní jízdní asistenty. Stále je tu ovšem stabilizace, která se dá zcela deaktivovat tlačítkem (musíte ho dlouze podržet), takže s autem můžete vyjíždět ze zatáček „dveřma napřed“ anebo pálit zadní gumy působivými burnouty. K tomu vám Mustang pomůže funkcí Line lock, který nechá zabrzděná přední kola, ale odbrzdí ta zadní, aby se mohla volně točit. Pozor jen dejte na to, že s vypnutou stabilizací souvisejí i softwarově nastavené pomalejší reakce motoru na plynový pedál.

Užít si nicméně s Mustangem můžete nejen spoustu těchto raubířin, ale i jeho skvělý zvuk. V Evropě se bude oficiálně prodávat pouze s pětilitrovým osmiválcem, který vydechuje spaliny prostřednictvím čtyř koncovek výfuku. Výfukové potrubí je navíc vybaveno aktivními klapkami a nabízí čtyři různé režimy „hluku“: tichý (v tom výfuk opravdu ztichne!), normální, sportovní a také režim pro závodní trať. Z koncovek výfuk se line pořádný americký bas, přičemž jej nedoprovází žádné „divadlo“ v podobě střílení po ubrání plynu a podobně. Přesto si výfuk dokáže také decentně „odplivnout“.

Při svižnější jízdě potěší i ostré brzdy, které dokáží více než jednu a tři čtvrtě tuny vážící auto bezpečně zpomalovat i zastavit i z opravdu velmi vysokých rychlostí. A vězte, že na ty se přibližně 460koňový Mustang dokáže dostat až překvapivě rychle.

Test Ford Mustang Dark Horse (2024)

Za volantem si rozdílu mezi verzemi Dark Horse a GT všimnete. Dark Horse má oproti GT sportovnější sedačky s mnohem menším bočním vedením (Dark Horse má skvělá Recara), automat je pomalejší (i reakcemi na stisknutí páček na volantu) a motor se k omezovači nevytáčí tak lehce. Pomalé auto GéTéčko ale rozhodně není, to v žádném případě, dokonce ani ve verzi kabriolet (resp. Convertible, abychom ji označili stejně jako Ford). Platí to jako pro jízdu v přímce, tak i v zatáčkách. V kabrioletu ale cítíte, že karoserie není tak pevná a kroutí se.

Ford Mustang je esence Ameriky. Parádně vypadá, vážně dobře jezdí a skvěle zní. Ale co když se podíváte do ceníku? Oproti předchozí šesté generaci nové auto samozřejmě zdražilo, ale nikoliv nijak zásadně. Aktuální český ceník, který si můžete stáhnout tady, startuje na částce 1 591 900 Kč s DPH. Za to dostanete verzi GT s karoserií kupé (za kabriolet se připlácí 110 tisíc korun) a s manuální převodovkou. Ford Mustang Dark Horse s manuální převodovkou startuje na 1 871 900 Kč s DPH. Za automat se v obou případech připlácí 75 tisíc korun. 

Štítky: , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru