V budově Lingotto v Turíně proběhla akce ke 125. výročí založení společnosti FIAT s podtitulem „Smiling to the Future“. Tato oslava milníku, jehož dosáhne jen málo automobilových výrobců, je začátkem nové kapitoly v dlouhé historii úspěchů, společenské odpovědnosti a vedoucího postavení značky, která vždy stavěla do popředí potřeby svých zákazníků.
Této významné události se zúčastnili zástupci veřejných institucí, mimo jiné Ministr obchodu a Made in Italy senátor Adolfo Urso, Místopředsedkyně senátu senátorka Licia Ronzulli, předseda Komise pro výrobní činnosti, obchod a cestovní ruch Poslanecké sněmovny Alberto Luigi Gusmeroli, Prezident regionu Alberto Cirio a starosta města Turín Stefano Lo Russo. Dále se události účastnilo také nejvyšší vedení Stellantis Group: John Elkann, Chairman of Stellantis, Carlos Tavares, Stellantis CEO, a Olivier François, FIAT CEO and Stellantis CMO.
John Elkann, předseda představenstva společnosti Stellantis, prohlásil: „Fiat se zrodil v roce 1899 z vášně pro pokrok. Patřil mezi několik málo společností, kterým se podařilo přejít z řemeslné etapy do průmyslové éry. Pro miliony lidí představoval svobodu pohybu kamkoli, a to se stylem. 125 let nepřestáváme pracovat, hledáme řešení, věříme v naši budoucnost a houževnatě bráníme to, co jsme vybudovali. Chceme poděkovat všem, kteří se zasloužili o to, že se z onoho turínského startupu stal dnešní Stellantis, jeden z největších výrobců automobilů na světě.“
Carlos Tavares, Stellantis CEO, uvedl: „Jsem velmi potěšen, že mohu být v domově značky FIAT v Turíně, abychom oslavili 125. výročí a se všemi zúčastněnými stranami sdíleli emoce takového okamžiku. FIAT, jako jedna z nejikoničtějších značek v naší skupině Stellantis, přináší chuť Itálie do srdcí našich zákazníků po celém světě. Z hlediska objemu prodeje je FIAT, již třetím rokem po sobě, značkou číslo jedna ve skupině Stellantis. Má vedoucí postavení na čtyřech domácích trzích: v Itálii, Brazílii, Turecku a Alžírsku. Je hnací silou při nabízení čisté, bezpečné a cenově dostupné mobility lidem na celém světě. Chci poděkovat všem, kteří mají FIAT po generace v oblibě a každý den tvrdě pracují na tom, aby zajistili dalších 125 let bohaté historie. Tým Fiatu sdílí stejnou vášeň a touhu, vždy vykouzlit našim zákazníkům úsměv na tváři.“
Olivier François, FIAT CEO and Stellantis CMO, prohlásil: „FIAT je již 125 let synonymem společenské odpovědnosti a nabízí našim zákazníkům to, co v dané éře skutečně potřebují. Naši zákazníci chtějí ikonické a dostupné městské vozy, úsporné a univerzální kompaktní modely, rodinnou mobilitu, užitkové vozy a v neposlední řadě i vozy Abarth, poskytující zábavu v běžném životě. To vše je přesně to, co FIAT nabízí. V současné době jsme zahájili návrat značky FIAT do globálního mainstreamu, který stojí na třech pilířích: italském designu a technice, globální platformě a důrazu na lokální trhy. Grande Panda je prvním členem naší nové globální rodiny. V příštím desetiletí proto budeme mít pro každého zákazníka tu správnou nabídku. Protože zákazník je pro nás hlavním bodem všeho.“
Všechno nejlepší k narozeninám, Fiate 500. Italská legenda oslavila 67. narozeniny
125 let
11. července 1899 byly v Turíně podepsány zakládací listiny společnosti „Società Anonima Fabbrica Italiana di Automobili – Torino“. Dnes, po vyrobení mnoha milionů automobilů, propojuje minulost značky s její současností a budoucností společná nit: specifický způsob chápání automobilů, který značku dodnes na celosvětové úrovni odlišuje a který vedl k produktům, jež zjednodušují každodenní život a přinášejí radost do ulic celého světa.
Zvláštním hostem oslav je vůz Fiat 500e Giorgio Armani – důmyslně navržená limitovaná edice, která spojuje italskou dokonalost s ekologickou udržitelností a bude distribuována po celém světě. Hvězdou akce byl také Fiat Grande Panda, nový globální model, který bude prvním z nové generace vozů FIAT a odstartuje novou éru italské značky. Kromě toho měly na akci premiéru první reálné snímky dalších dvou modelů nové globální rodiny – SUV a fastbacku, které byly představeny v únoru jako koncepty a nyní jsou v pokročilé fázi vývoje. Jejich uvedení na trh je plánováno v nejbližších letech.
Oslavy v Turíně zakončila ohromující přehlídka klasických i současných vozů FIAT, které byly rozděleny do následujících skupin: ikony, městské vozy, kompaktní vozy, rodinné vozy a lehké užitkové vozy. Všechny se předvedly na legendární trati na střeše budovy Lingotto, kde ukázaly technologické a historické dědictví globální italské značky. FIAT navíc již od svých počátků projevuje silný sklon k mezinárodnímu přesahu; i když ale své vozy vyrábí po celém světě, jeho srdce a duše zůstávají v hlavním městě regionu Piedmont, kde byl založen. Dnes s modelem Grande Panda, díky synergii a možnostem, které poskytuje Stellantis, přichází pro FIAT nová éra, jež se bude vyznačovat inkluzivitou, vynalézavostí, italským stylem a globálním duchem.
Fiat 500e Giorgio Armani
U příležitosti významného výročí společnosti FIAT a symbolicky také v den narozenin pana Giorgia Armaniho bylo oznámeno významné partnerství mezi společnostmi Giorgio Armani a FIAT.
Obě celosvětově uznávané italské značky, které spolupracovaly již v roce 2020, když uvedly exkluzivní a v jediném kuse vyrobený 500e, spojily své síly a vytvořily možná nejlepší vyjádření stylu Made in Italy na čtyřech kolech: Fiat 500e Giorgio Armani. Ještě nikdy se tímto způsobem nespojily dvě ikony, jež reprezentují italský design, styl, řemeslné umění, nápaditost a úspěch po celém světě, aby vytvořily automobil, který se ihned stal „klasikou“. Jak naznačuje reklama, jež byla poprvé odvysílána během oslavy, jedná se o vůz, který se nosí, a nikoli řídí. Jde také o poctu mistrovství Giorgia Armaniho a Centro Stile FIAT v Turíně. Designér úzce spolupracoval s týmem FIAT, aby vydestilovali duše obou značek do jednoho díla. Vynaložili mimořádnou pozornost péči o detaily, použité materiály, barvy a styl, a to jak na nový vůz, tak na novou módní kolekci. Nyní se FIAT a Giorgio Armani s novým modelem 500e Giorgio Armani společně vydaly na přehlídkové molo „La Pista 500“.
Taková úroveň řemeslného zpracování, propracovanosti a detailů se v tomto segmentu vyskytuje jen zřídka, nikoli však v modelu 500, který je ztělesněním Made in Italy a italské dokonalosti. Tyto vlastnosti získávají ještě větší význam a hodnotu, protože byly vyvinuty ve spolupráci s největším jménem italské módy. Nový model 500e Giorgio Armani, který se hrdě vyrábí v továrně FIAT Mirafiori v Turíně, se dodává výhradně ve verzi hatchback, jež odráží jak nedostižnou eleganci Giorgia Armaniho, tak odvážnou osobnost Fiatu 500e.
Pro Fiat 500e Giorgio Armani byly navrženy dvě exkluzivní barvy: tmavě zelená Green Micinalised, moderní a technicistní barva, která silně odráží styl a vkus Giorgia Armaniho, a barva Ceramic Greige, vyznačující se mimořádnou sofistikovaností a rafinovaností. Tento odstín vytvořený Armanim v sobě mísí šedou a béžovou barvu, což dalo vzniknout jak barevnému odstínu, tak jeho jedinečnému názvu.
Při pohledu zvenku je zřejmé, že italští designéři se s cílem dosažení „monochromatičtějšího“ efektu snažili omezit kontrasty a ozdobné prvky. Výsledkem je čistý styl, redukovaný na podstatu, který jde přesně ve stylu Armani.
Hlavním prvkem exteriéru jsou kola, která byla navržena tak, aby ve velkém měřítku představovala logo GA. Stávají se doslova hvězdami vozu, díky nimž vynikne již z dálky. Jejich specifický design dává jasně najevo vzniklé partnerství a současně zlepšuje aerodynamické vlastnosti díky specificky trojrozměrnému tvarování ploch. Kolům dává jejich propracovanost nejen elegantní dvoubarevné provedení evokující eloxovaný povrch, ale také jemné drážky na okrajích.
Interiér je ukázkou pečlivého řemeslného zpracování. Prošívání Chevron a trojrozměrné vzory na středních částech sedadel jsou ztělesněním klasických krejčovských technik. Materiály použité uvnitř vozu jsou elegantní a vyznačují se nejvyšší kvalitou. Lze je kombinovat s materiály vyrobenými inovativními a technologicky náročnými postupy, jako je laserem řezané dřevo, které tvoří výplň palubní desky, měkká a hřejivá luxusní látka nebo řemeslně dokonale zpracované detaily, například složité výšivky. Nový 500e Giorgio Armani se vyznačuje logy milánského mistra umístěnými na kolech a sedadlech, zatímco podpis italského stylisty se objevuje na palubní desce, vnitřní straně dveří a na zadním okně.
Vůz je vybaven Full LED světlomety Infinity Design a prosklenou střechou. Uvnitř nechybí například prémiový audiosystém JBL, 7″ barevný displej tvořící přístroje, 10,25″ dotykový displej navigace, DAB tuner či bezdrátová připojení CarPlay/Android Auto.
Fiat 500e Giorgio Armani disponuje elektromotorem o výkonu 87 kW/118 koní a v kombinovaném cyklu WLTP na jedno nabití ujede až 320 km. Součástí jeho výbavy jsou také nejmodernější asistenční systémy, nabízející automatizovanou jízdu úrovně 2.
V souladu s posláním značky propagovat styl „Made in Italy“ na globální úrovni se bude limitovaná edice od příštího roku prodávat v Evropě, Severní Americe, na Blízkém východě, v Africe, Japonsku a Austrálii.
FIAT Grande Panda
Grande Panda představuje návrat značky FIAT do globálního mainstreamového segmentu. Byl vyvinut na základě tří pilířů: italský design, globální platforma a důraz na lokální trhy. Udržitelnost, inkluzivita, jednoduchost a krása jsou hodnoty tohoto projektu, který se inspiroval ikonickou Pandou z 80. let – „automobilem pro každou příležitost a každého zákazníka. Jde tedy o vůz navržený pro široké masy a doslova pro každého.
Grande Panda je pomyslným klonem první generace modelu Panda, což z něj činí nový vůz segmentu B, který je cenově dostupný a zároveň vhodný i pro rodinné použití. Cena modelu Grande Panda bude začínat na necelých 25 000 euro za plně elektrickou verzi.
Fiat Grande Panda, navržená v turínském FIAT Centro Stile, se opírá o jednoduchou myšlenku: unikátní platforma schopná pojmout různé druhy pohonu se může podle potřeby vyrábět kdekoli na světě, takže zákazníci mají vždy připraven vůz s pro ně ideálním zdrojem hnací síly. Dalším charakteristickým rysem modelu Grande Panda je také jednoznačně rozpoznatelný italský design. Stručně řečeno, nový model znamená přechod značky FIAT od lokální výroby ke globální nabídce.
Díky svým chytrým řešením a snadnému ovládání bude jako první Panda v historii patřit do segmentu B a usnadní zákazníkům značky FIAT jízdu po celém světě.
Spirálový nabíjecí kabel patří k jeho nejinovativnějším řešením, protože díky němu je nabíjení jednodušší a „uklizenější“ než kdykoli předtím. Grande Panda je prvním vozem na trhu vybaveným integrovaným nabíjecím kabelem pro střídaný proud o výkonu až 7 kW. Spirálový kabel má speciální úložný prostor pod přední kapotou, což přináší úsporu místa v zavazadlovém prostoru a usnadňuje praktické každodenní používání. S kabelem se snadno manipuluje a také se předchází jeho zašpinění, které je obvyklé u tradičních kabelů. Toto řešení se používá velmi snadno: po otevření víka je druhým krokem vyjmutí kabelu a jeho připojení k nabíjecí stanici. Po dokončení nabíjení je možné jej díky spirálovému kabelu snadno vrátit do pouzdra.
Stejně jako jeho předchůdce, ikonický model Panda z 80. let, který na více než 40 let změnil způsob, jakým vnímáme automobil, má i Grande Panda mimořádnou osobnost a nečekané vlastnosti, stejně jako inovativní a inteligentní využití prostoru. Konkrétně se nový vůz odlišuje od ostatních zástupců segmentu B jedinečnou kompaktností, kterou zajišťují jeho malé rozměry (3,99 m na délku, což je pod průměrem segmentu, 1,57 m na výšku a 1,76 m na šířku), ale také efektivním využitím vnitřního prostoru. Například zavazadlový prostor má objem 361 litrů a celkový objem odkládacích prostorů umístěných před spolujezdcem činí 13 litrů.
Protože je Grande Panda schopná pohodlně přepravit 5 osob, je ideálním společníkem jak pro rodinné použití, tak cesty po městě. Italský duch nového vozu se navíc projevuje prostřednictvím jeho ikonického a nevšedního designu, který je synonymem krásy. Exteriér se vyznačuje specifickou kombinací jasně strukturovaných linií a měkkých, ale odvážně tvarovaných povrchů, jež zvýrazňují robustní blatníky. Vše je ještě výraznější a více cool díky přítomnosti předního a zadního ochranného prvku spodní části nárazníku ve stříbrné barvě, leskle černým povrchům sloupků, zatmaveným zadním oknům a 17″ leštěným kolům z lehké slitiny se středovými kryty nesoucími loga FIAT a s atraktivním designem ve tvaru písmene X.
Jako pocta klasickému modelu Panda je Grande Panda vybavena 3D reliéfními písmeny na dveřích, která odrážejí okolní prostředí a zvýrazňují spodní část boku. V souladu s iniciativou „No Grey“ je u Fiatu Grande Panda k dispozici sedm odstínů – červený, bílý, černý, zelený, hnědý, modrý a žlutý. V interiéru byla vzdána zvláštní pocta trati na střeše budovy Lingotto, která inspirovala některé prvky interiéru. Přístrojová deska i polykarbonátový rámeček včetně 10″ sdruženého displeje a 10,25″ digitálního rádia se totiž vyznačují jedinečným stylem, který se odvolává na tvar dráhy Lingotto a vytváří osobitý a sugestivní vzhled.
Zvláštní pozornost byla věnována efektivnímu a chytrému využití vnitřního prostoru. Například v palubní desce jsou úložné prostory s celkovým objemem 13 litrů, z nichž 3 litry jsou pouze v jedné přihrádce. Tím je připraven široký výběr možností pro uložení různých předmětů. Jde o jednoduché a důmyslné řešení značky FIAT, které připomíná nadčasovou palubní desku „plnou kapes“ modelu Panda z 80. let.
První z nové rodiny vozů FIAT bude k dispozici v elektrické i hybridní verzi. Elektrický Fiat Grande Panda s akumulátorem o kapacitě 44 kWh a elektromotorem o výkonu 83 kW v kombinovaném cyklu WLTP nabídne dojezd přes 320 km, díky čemuž bude ideálním vozem pro každodenní používání ve městě i pro víkendové výlety.
Casa FIAT: unikátní prostor, v němž se můžete ponořit do světa značky FIAT
125. výročí je ideální příležitostí k otevření nové muzejní expozice Casa FIAT, což je projekt, který vytvořila Pinacoteca Agnelli ve spolupráci se značkou FIAT. Výstava ukazuje historii značky a její vztah k budově Lingotto, legendární továrně a ikonickému místu průmyslové výroby značky v Turíně, kterou ve 20. letech 20. století navrhl Giacomo Matté Trucco a v 90. letech 20. století ji zrekonstruoval Renzo Piano.
Díky využití interaktivní expozice se výstava větví do různých tematických oblastí: Design automobilů, Architektura, Společnost a Děti. Tím dává návštěvníkům možnost zcela se ponořit do světa značky FIAT. Uvnitř muzea se vypráví příběh značky FIAT od jejích počátků až po nejnovější vývoj. Casa FIAT se symbolicky „točí“ kolem dřevěného modelu 500 Master, přičemž trasa muzea začíná rokem vzniku společnosti 1899, kdy se zakladatelé sešli, aby podepsali zakládací listiny společnosti Società Anonima Fabbrica Italiana – Torino, čímž vznikl název FIAT.
Příběh postupuje dekádu po dekádě a představuje různé klíčové okamžiky historie značky, jako je výroba nejikoničtějších vozů značky, včetně Fiatu Nuova 500, kompaktního dvoumístného vozu uvedeného na trh v roce 1957, a všestranného a inovativního vozu Fiat Panda, který v roce 1980 vytvořil designér Giorgetto Giugiaro. FIAT v rámci celé výstavy zdůrazňuje význam své minulosti a svých kořenů, aniž by přitom odvracel zrak od budoucnosti, jak ostatně dokazuje i nový model Grande Panda. Příběh značky FIAT v Casa FIAT nekončí.
FIAT je partnerem projektu „Turín 2024 – Hlavní město podnikatelské kultury“
Historie společnosti FIAT je od roku 1899 vždy spojena s hlavním městem regionu Piedmont. V roce 125. výročí svého založení je FIAT partnerem projektu „Turín 2024 – Hlavní město podnikatelské kultury“. Tato prestižní cena, kterou uděluje Všeobecná konfederace italského průmyslu díky úsilí turínského průmyslového svazu, je nejen poctou průmyslové historie města, ale také uznáním schopnosti turínských podniků hledět do budoucnosti a čelit výzvám současnosti, jako je zaměření na udržitelnost, digitalizaci, umělou inteligenci a směřování k udržitelnější a inkluzivnější společnosti. FIAT se bude na programu akce aktivně podílet některými speciálními iniciativami. Patří mezi ně například výstava „Turín do budoucnosti. Podnikatelská kultura, kultura inovací“, která se koná v Národním muzeu italského obrození v Turíně a je zdarma přístupná veřejnosti až do 29. září. Výstava zahrnuje sedm multimediálních a vizuálních sekcí, instalovaných v monumentální chodbě Italské komory Národního muzea, a zaměřuje se na historii industrializace Turína. Napínavý příběh uzavírá podmanivá sekce věnovaná budoucím perspektivám podnikání v Turíně.