První elektromobil od Ferrari se blíží. Italská automobilka uvedla, že její první elektromobil bude mít svůj vlastní „zvukový podpis“, což vlastně není nic divného, ale díky nedávným patentovým přihláškám také víme, že Ferrari pracuje na systému virtuálního řazení, který jeho elektromobily dostanou, ale také to, že elektromotor bude napodobovat projev spalovacího motoru.
První patent popisuje právě systém pro elektromotor, který bude simulovat projev spalovacího motoru – bude stupňovat točivý moment a řazení převodovky. Výstupní točivý moment motoru tak bude určen polohou plynového pedálu a zařazeným virtuálním rychlostním stupněm. Řidič bude moci provádět virtuální změny rychlostních stupňů pomocí páček umístěných na sloupku řízení, stejně jako u jiných modelů Ferrari.
Druhý patent popisuje zvuk, který bude elektromobil Ferrari dělat (mluvilo se o tom už před dvěma lety). Ten využije vnitřní i vnější reproduktory k tomu, že bude digitálně generovat zvuk, který bude odpovídat fungování auta z prvního patentu. Bude se tedy měnit v závislosti na „vytočení motoru“ a „zařazení rychlostního stupně“. Zvuk prý bude moci být „historický“, „moderní“, „futuristický“, „plný adrenalinu“ anebo třeba také „uvolněný“. Řidič si bude moci zvolit přesně podle sebe. Patent také popisuje metody pro zaznamenávání zvuku spalovacích motorů, ze kterých bude ten reprodukovaný vycházet.
Už žádné hlučné výfuky a prskání! Budoucnost velí jen zvuky z reproduktorů
Ferrari tak vlastně plánuje ze svého elektromobilu stejně udělat spalovací auto, přestože lokálně nebude vypouštět žádné emise. Jenže řízení elektromobilu sice může znamenat opravdu rychlou jízdu – mnohdy rychlejší než ve spalovacím autě – ale zároveň méně emocí. Ty totiž často dodávají právě různé zvuky motoru, škubání převodovky, ale také právě projev spalovacího motoru, který zpravidla postupně graduje. Navíc elektromobily díky tomu, že zpravidla nemají převodovky a nedávají tolik vjemů pocítit rychlost, ji až nebezpečně maskují
Mimochodem, něco podobného má ve svém autě už Hyundai. V modelu Ioniq 5 N simuluje řazení, což řidiči pomáhá právě s vnímáním rychlosti. A dostaly to i modernizované modely Kia EV6 GT a EV9 GT.
Mimochodem, Ferrari svůj první elektromobil prý představí ještě letos, přičemž dodávky začnou v roce 2026.